قرنطینه برای کنترل کرونا خوب است یا بد؟

اخبار اجتماعیشیوع بیماری کرونا در ایران و آمار رو به رشد آن نشان می دهد که باید تصمیمات جدی درباره مهار این ویروس گرفته شود هر چند در طول این مدت اقدامات خوب وزارت بهداشت و ایثارگری پزشکان و پرستاران نشان داده به زودی کرونا در کشور مهار خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز، تصمیمات اولیه برای مار و جلوگیری از شیوع کرونا در ایران از تعطیلی مدارس تا کاهش ساعات کاری ادارات و ضد عفونی کردن مراکز و خیابان ها است که این روزها همچنان شاهد آن هستیم. هر چند درباره ادارات تصمیمات ضد و نقیضی گرفته می شود که یک روز ساعات کاری ادارات کمتر و روزی دیگر به روال عادی بر می گردد.

اما مهمترین نکات در پیشگیری از شیوع کرونا را می توان در درجه اول به بهداشت به خصوص شست و شوی دستان دانست و از سوی دیگر اگر مردم در خانه بمانند زنجیره شیوع کرونا قطع شده و مطمئنا زودتر این ویروس در کشور مهار می شود.

با نگاهی به اعلام مواضع مسئولان اجرایی مقابله با ویروس کرونا می تواند روند مبارزه با این ویروس را پی گرفت.

وزارت بهداشت در همان روزهای اول شیوع بیماری کرونا در کنار اقداماتی مانند تعطیلی مدارس و ... اعلام که 300 هزار اکیپ را برای شناسایی مبتلایان به کرونا و کنترل بیماری در کل کشور به کار خواهد گرفت. 

از سوی دیگر یکی از بزرگترین مشکلات احتکار کنندگان ماسک و دستکش و ژل ضد عفونی کننده و اقلام بهداشتی بود که خوشبختانه با برخورد جدی و سریع دستگاه قضایی این موضوع بهتر از گذشته شده اما همچنان عده ای به دنبال سود جویی هستند و از سوی دیگر هنوز هم توزیع مناسبی درباره اقلام بهشتی وجود ندارد و با مراجعه به داروخانه ها همچنان ماسک و ... کمتر در دسترس می باشد.

مهمترین موضوعی که از همان ابتدا مطرح شد قرنطینه شدن شهرها بود که موافقان و مخالفان جدی دارد.

در ابتدا عده ای عنوان کردند که استانهایی مانند قم و گیلان باید قرنطینه شوند اما وزارت بهداشت به شکل جدی واکنشی منفی در این خصوص نشان داد.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت پ در خصوص قرنطینه کردن شهرها گفته بود: ما به هیچ وجه با قرنطینه موافق نیستیم. قرنطینه برای قبل از جنگ جهانی اول است برای طاعون و وبا. چینی‌ها هم از قرنطینه‌ای که انجام دادند راضی نیستند.

سعید نمکی وزیر بهداشت نیز در حاشیه جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا گفت: به چیزی به عنوان قرنطینه شهرها اعتقاد نداریم و این روش را علمی نمی‌دانیم.به دنبال کنترل ایاب و ذهاب افراد هستیم. خواهش من این است که ترددها به حداقل برسد، مگر موارد بسیار ضروری و با اطمینان کافی از اینکه مورد مشکوکی بین مسافران نیست.

اما از سوی دیگر با تعطیلی های صورت گرفته و باز بودن جاده ها ناگهان خبر رسید عده ای به جای در خانه ماندن برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مسیر جاده های شمال را طی می کنند تا به تفریح و گردش بپردازند.

بر خلاف توصیه های پزشکان و مسئولان برای در خانه ماندن هنوز هم متاسفانه عده ای از مردم کرونا را جدی نگرفته و خیال می کنند این بیماری برای دیگران است نه آنها.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توییتر خود طرحی را برای اولین بار منتشر کرد که نشان می داد مسافرت هایی که از مرکز کشور صورت گرفته بود موجب گسترش ویروس به سراسر کشور شده بود.

مسئولان وزارت بهداشت از غیر علمی بودن و قدیمی بودن نسخه قنطینه سخن می گفتند اما در همین حال دیدیم که چین و ایتالیا از قرنطینه برای کنترل ویروس کرونا استفاده کردند.

قرنطینه ووهان باعث شد که نرخ موارد ابتلا به کرونا به شدت کاهش یابد و حتی سازمان بهداشت جهانی از اقدام چینی ها در قرنطینه کند  و آن را اقدامی مناسب جهت جلوگیری از گسترش ویروس توصیف و ارزیابی کرده بود.

موافقان قرنطینه شهرها معتقدند که قرنطینه کردن باعث قطع زنجیره ای ویروس کرونا می شود و  عدم قرنطینه موجب گسترش بیش از حد بیماری و باعث درگیر شدن کسر بیشتری از مردم خواهد شد.

از سوی دیگر مخالفان قرنطینه می گویند که عملیاتی شدن قرنطینه یک یا چند شهر موجب اختلال اقتصادی،تعطیلی کسب و کار مردم، تلف شدن منابع مالی بدون آورده مناسب و ...و حتی تبعات سیاسی، امنیتی و روانی برای مردم و جامعه  دارد.

اما آنچه مشهود است اینکه قرنطینه کردن نیاز به زیرساختهای قوی دارد تا آن را بدون کمترین هزینه بتوان به نتایج دلخواه رسید.

اینکه امروز مسئولان و پزشکان و ... اعلام کرده اند که مردم در خانه بمااند و خود را قرنطینه خانگی کنند به علت قطع زنجیره کرونا است. مبارزه با کرونا نیاز به عزم ملی دارد اما با مشاهده حضور برخی از مردم در جاده ها و گست و گذار متاسفانه شاهدیم بسیاری از افراد هنوز کرونا را جدی نگرفته اند.

به نظر می رسد دولت می تواند با نظارت شدید و برخورد جدی با رفت و آمدهای بین شهری گام بزرگی برای مدیریت شیوع ویروس کرونا انجام دهد.

نشریه اکونومیست در گزارشی که اخیراً درباره شیوه مدیریت بیماری کرونا منتشر کرده در این باره عنوان می کند: حتی اگر بسیاری از کشورها نتوانند دقیقا از چین کپی‌برداری کنند یا به این نتیجه برسند که نباید چنین کنند، تجربه‌ای که چین از سر گذرانده سه درس مهم برای ما داشته است: اول اینکه با مردم حرف بزنیم، دوم اینکه از سرعت انتقال بیماری بکاهیم و سوم اینکه نظام سلامت را برای اوج‌گرفتن تقاضای تجهیزات بهداشتی و خدمات درمانی آماده کنیم.

مردم در کنار مسئولان و کادر درمان کشور امروز وظیفه مهمی برای سلامت خود دارند. خود مردم می توانند با ماندن در خانه ها کمک کنند زودتر ویروس کرونا کنترل شود.