آل‌اسحاق: ایران و عراق مبادلات دلاری ندارند

 یحیی آل اسحاق در ارتباط با اظهارات برخی مقامات دولت عراق مبنی بر پایان یافتن مبادلات دلاری ایران و عراق به دلیل تحریم و فشارهای وارده از سوی آمریکا و نیز برخی اظهارات مطرح شده پس از این موضع‌گیری در مورد سرنوشت مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و عراق اظهار کرد: متاسفانه برخی مقامات سیاسی دولت عراق به دلیل انتخابات پیش رو نه به عقبه اقتصادی ایران و عراق توجه می‌کنند و نه آتیه اقتصادی این کشور را در نظر می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه روابط استراتژیک اقتصادی و سیاسی ایران و عراق بلندمدت است، اظهار کرد: حجم مبادلات اقتصادی ایران و عراق سالانه ۱۲ میلیارد دلار است که قرار بر این شده در سال جاری به ۲۰ میلیارد دلار نیز افزایش یابد. به طور حتم چنین صحبت‌های سیاسی خللی در مبادلات اقتصادی و تجاری ایران و عراق ایجاد نمی‌کند و آینده اقتصادی دو کشور روشن است.

آل اسحاق در ادامه با بیان اینکه مبادلات اقتصادی و بازرگانی جاری ایران و عراق به قوت خود باقی است و با برخی موضع‌گیری‌های سیاسی کوتاه‌مدت دچار آسیب نمی‌شود، اظهار کرد: عربستان به عنوان یک دشمن برای ایران قصد دارد با پرداخت هزینه در این کشور نفوذ اقتصادی داشته باشد و هزینه‌هایی که تاکنون برای داعش پرداخت می‌کرده و کشته‌ها و شهدای بسیاری را در کشور عراق به جای گذاشته، این بار با هزینه‌کرد به صورت یارانه اقتصادی در این کشور نفوذ کند.

وی ادامه داد: ما علاوه بر وجود دشمنانی همچون عربستان که به پشتوانه آمریکا سعی دارد روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراق را تحت تاثیر قرار دهد، رقبای کاری نظیر ترکیه و چین نیز داریم اما با این رقبا مشکلی نداریم و مسائلی که اخیرا به وجود آمده، به این دلیل است که عربستانی‌ها قصد دارند با پول خود در حوزه اقتصادی در کشور عراق نفوذ کنند و متاسفانه افرادی نیز وجود دارند که به دلیل مسائل سیاسی به آتیه عراق فکر نمی‌ کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تاکید بر اینکه بنیان‌های اساسی اقتصاد ایران و عراق بلندمدت است، گفت:  حرف‌های انتخاباتی برخی از مسئولان عراقی اشتباهی است که از سوی این افراد رخ می‌دهد و آنها به آینده اقتصادی این کشور توجهی ندارند. ایران از نظر اقتصادی مزیت‌های فوق العاده‌ای را برای عراق دارد و به دلیل نزدیکی به این کشور از لحاظ جغرافیایی هزینه‌ پروژه‌های عمرانی این کشور را کاهش می‌دهد. علاوه بر این سرمایه‌گذاری‌های بلندمدتی در این کشور از سوی ایران صورت گرفته است و سالانه حدود دو میلیون گردشگر از ایران به عراق می‌روند و دو میلیون گردشگر از عراق به ایران می‌آیند.

آل اسحاق افزود: در بخش‌های مختلف نظیر مواد غذایی، مصالح ساختمانی، خدمات فنی - مهندسی و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی نیز تعاملات مطلوبی بین دو کشور برقرار است و برخی از افراد سیاسی نمی‌توانند در مورد مبادلات اقتصادی ایران و عراق را تصمیم بگیرند و نگاه سیاسی را در این حوزه دخیل کنند.