تولید میوه رکورد می‌زند

 با توجه به بارندگی‌های اخیر و شرایط مناسب اقلیمی، امسال رکورد تولید محصولات کشاورزی و میوه شکسته خواهد شد.

اگرچه سرمای چند روز گذشته تولید برخی محصولات باغی و زراعی را تحت تاثیر خود قرار داده است، اما کارشناسان براین باورند که با توجه به آنکه عمده محصولات باغی به گل نرسیده است، از این رو خسارت سرمازدگی نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر خواهد بود.

بسیاری از مسئولان براین باورند که با توجه به رشد حداقل ۳۰ درصدی میوه نسبت به مدت مشابه سال قبل باید برنامه ریزی دقیقی در حوزه صادرات صورت گیرد چرا که استمرار رویه ممنوعیت یک شبه صادرات از سوی مسئولان ذی ربط مشکلات متعددی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کندچرا که قیمت محصولات به سبب افزایش تولید و عرضه در بازار داخل به قدری کاهش می یابد که جوابگوی هزینه‌های تولیدکنندگان نیست.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین تاثیر بارندگی ها و سرمای اخیر بر وضعیت تولید محصولات باغی و دلایل هرچ و مرج قیمت برخی محصولات در بازار با خبر شویم:

افزایش ۳۰ درصدی تولید میوه در راه است/ خسارت سرمازدگی به محصولات باغی کمتر از سال گذشته خواهد بود

مجتبی شادلو، نایب رئیس اتحادیه باغداران از افزایش ۳۰ درصدی تولید میوه و محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد بارندگی و میزان آب در دسترس کشاورزان پیش بینی می‌شود که تولید میوه رشد چشمگیری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته باشد که به این ترتیب قیمت میوه در بازار به تعادل می رسد.

وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی، زمان گل دهی محصولات منطبق با مناطق تولیدی بود که به همین خاطر امیدواریم سرمای اخیر تاثیر چندانی بر میزان تولید نداشته باشد.

شادلو ادامه داد: با توجه به آنکه عمده محصولات در سرمای اخیر به گل نرسیده بود و تنها محصولات زودگل ده همچون زردآلو، بادام، آلو و گوجه سبز گل داده بودند؛ بنابراین خسارت به محصولات باغی کمتر از سال گذشته خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به توسعه باغات، ایجاد بستر‌های مناسب، افزایش عملکرد نسبت به ادوار گذشته و شرایط اقلیمی مناسب امیدواریم که تولید محصولات باغی نسبت به سال گذشته رشد داشته باشد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران درباره تاثیر بارندگی‌های اخیر بر عملکرد تولید محصولات باغی اظهار کرد: بارندگی‌های مناسب اخیر در افزایش بهره وری، عملکرد وکیفی سازی محصول تاثیر گذار است که امیدواریم در ادامه سال زراعی باقی مانده این روند ادامه یابد.

وی با بیان اینکه طی ۵۰ سال اخیر توسعه قابل توجهی در زیرساخت‌ها و کشت باغات اتفاق افتاده است، گفت: طی ۲ دهه گذشته ایجاد زیرساخت‌های مناسب در باغات کشور در تنوع تولید، کیفیت و کمیت تولید تاثیر بسزایی داشته است که در نهایت همین امر موجب شده تا در بخش صادرات کشور اول تامین کننده نیاز‌های منطقه باشیم.

شادلو افزود: سال گذشته سرمازدگی به دلیل گرمای زودهنگام خسارت شدیدی به محصولات باغی تمامی مناطق کوهستانی و سردسیر وارد کرد، در حالی‌که امسال به سبب تاخیر در وقوع سرما همانند سال قبل خسارت نخواهیم داشت که در نهایت این امر در افزایش تولید محصولات باغی تاثیر بسزایی دارد.

وی اجرای قانون تمرکز را امری مهم در کوتاه شدن دست واسطه‌ها و کنترل بازار اعلام کرد و گفت: با افزایش تولید محصولات باغی، موضوع صادرات و بازار یابی باید مورد توجه قرار گیرد تا این افزایش تولید به دغدغه تبدیل نشود.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تصریح گرد: اگرچه باغداران با مشکلات شدید اقتصادی در تامین هزینه‌های تولید روبرو هستند، اما تلاش می‌کنند تا با حذف واسطه‌ها و دلالان و عرضه محصولات تولیدی با کیفیت و قیمت مناسب بتوانند سهمی در استقلال و خودکفایی کشور داشته باشند.

امسال تولید میوه رکورد می‌زند/ ضرورت برنامه ریزی مدون در حوزه صادرات محصولات کشاورزی

محمد شفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی از رکورد تولید میوه خبر داد و گفت: سال گذشته ۷۲۲ تن محصولات کشاورزی تولید کردیم که امسال به سبب افزایش تولید باید در حوزه صادرات برنامه ریزی شود.

وی افزود: با توجه به آنکه میزان بارندگی در مقایسه با ۱۰ سال اخیر قابل مقایسه نیست، از این رو این امر در افزایش تولید محصولات کشاورزیتاثیر بسزایی دارد.

ملک زاده ادامه داد: اگرچه وقوع سیل‌های اخیر در استان‌های مهم تولید همچون خوزستان، لرستان و گلستان موجب شد تا بخشی از تولیدگندم را که قوت اصلی مردم است، از دست بدهیم. اما میزان بارش‌های امسال در حدی بوده است که در بحث گندم‌های دیم و سایر زراعت‌ها و محصولات باغی تولید قابل ملاحظه‌ای داریم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با تاکید بر برنامه ریزی حوزه صادرات محصولات کشاورزی گفت: با توجه به افزایش تولید باید برنامه ریزی دقیقی بر محصولاتی همچون پیاز، گوجه فرنگی، سیب زمینی و محصولات باغی صورت گیرد تا محصول تولیدی روی دست تولیدکنندگان باقی نماند.

به گفته وی، امسال تولید محصولات زراعی و باغی در حدی است که اگر صادر نشود، قیمت این محصولات به حدی پایین می‌آید که حتی تامین کننده هزینه‌های تولید نخواهد بود.

ملک زاده با بیان اینکه از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد به پیک برداشت پیاز نزدیک می‌شویم، اظهار کرد: اگرچه قیمت کنونی پیاز به سبب تاخیر در برداشت ناشی از بارندگی‌های اخیر بالاست، اما با رسیدن به پیک برداشت و ازدیاد عرضه به حدی قیمت این محصول کاهش می‌یابد که اگر صادرات ادامه نیابد و تنها متکی بر مصرف داخل باشیم، بدون تردید خسارت سنگینی به تولیدکنندگان وارد خواهد شد.

آمار نهایی خسارت سرمازدگی هفته های آتی اعلام می شود/ ممنوعیت یک شبه صادرات، صادرکنندگان را سردرگم کرده است

رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه برآورد دقیقی از میزان تولید محصولات کشاورزی و باغی نداریم، اظهار کرد: با وجود بارش‌های مناسب در سال زراعی جدید، اما شب‌های گذشته در بسیاری از استان‌ها سرمازدگی اتفاق افتاد که ممکن است بخش‌هایی از تولید تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد.

وی افزود: اگر تولید محصولات باغی تحت تاثیر سرمای اخیر به سبب باز نشدن شکوفه ها، خسارتی وارد نکرده باشد، بدون تردید تولید قابل ملاحظه‌ای خواهیم داشت که آمار نهایی طی یک الی ۲ هفته آینده پس از بررسی‌های میدانی از استان‌ها اعلام خواهد شد.

نورانی ادامه داد: با وجود آنکه بسیاری از کارشناسان اعتقادی به برون رفت از خشکسالی ندارند، اما در مقابل برخی کارشناسان به سبب اتفاقات اقیانوس آرام مباحث ترسالی را مطرح می‌کنند که در نهایت این امر در افزایش تولید محصولات کشاورزی تاثیر بسزایی خواهد داشت که به همین دلیل باید قدردان موهبت‌های الهی باشیم.

این مقام مسئول برنامه ریزی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی را امری ضروری دانست و گفت: این در حالی است که طی سال‌های اخیر، هر زمانی که با کمبودی در عرضه محصولات داخلی روبرو می‌شویم، مسئولان ذی ربط بلافاصله صادرات را ممنوع می‌کنند که در نهایت تصمیمات یک شبه صادرات موجب شده تا صادرکنندگان نتوانند برنامه مدونی در این خصوص داشته باشند.

به گفته وی، طی ماه‌های اخیر اتفاقاتی ناشی از نوسان نرخ ارز و عدم مدیریت صادرات در محصولاتی نظیر سیب زمینی، پیاز و هندوانه رخ داد که این امر تاثیر سو بر بازار داخل به همراه داشت.

نورانی درباره تاثیر سو مدیریت و برنامه ریزی برای صادرات بر هرج و مرج بازار بیان کرد: تجار ترکیه با کانتیر‌های یخچال دار در میدان مرکزی میوه و تره بار حضور یافتند و با خرید هندوانه و پیاز و کمبود در داخل هرج ومرج ایجاد کردند که با این شیوه صادرات مخالف هستیم چرا که صادرات با هدف اشتغال زایی، بهبود شرایط اقتصادی و پشتوانه تولید انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پایان با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی به طور مویرگی انجام می‌شود، تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های صادراتی، از مسئولان ذی ربط انتظار می‌رود که با ممنوعیت‌های یک شبه سد راه صادرات نشوند و از طرفی مدیریت دقیقی بر بازار انجام دهند تا با خروج محصولات، بازار داخل دچار هرج و مرج نشود.