کتاب کمک کنکور یا  کتاب درسی؟

با توجه به محدودیت های زمانی و رقابتی که در این دامنه وجود دارد،دانش آموختگان سعی دارند بهترین روش و بهترین کتاب ها را برای مطالعه انتخاب کنند.و سوالی که برایشان پیش می آید این است که آیا مطالعه کتاب های درسی بهتر است یا کتاب کنکور؟

به دلیل اهمیت بسیار بالای مقطع کنکو، برای هر درسی،حداقل یک کتاب کمک درسی را پیدا خواهید کرد.این کتاب ها اگر کنکوری و استاندارد باشند دارای تست های بسیار زیاد از آن درس به همراه درسنامه های مختصر و مفیدی هستند.

خیلی از دانش آموزان به مطالعه از روی همین درسنامه ها اتکا و عادت می کنند.

هر ساله بازار فروش کتاب کنکوری بسیار داغ است،کارشناسان و مشاوران رتبه های برتر کنکور بر این عقیده اجماع نظر دارند که،مطالعه کتاب های درسی برای کنکور،بررسی تست های کنکور سراسری سال های گذشته،برای موفقیت در کنکور کافی است.

10

در کنارآن مطالعه کردن  و خلاصه برداری و شیوه های علمی تست زنی و برنامه ریزی و مدیریت زمان را نیز باید مورد توجه قرار دهید.

مشاوران بر این عقیده پایبند هستند که ،منبع سوالات کنکور،فقط از محتوای کتاب های درسی استخراج می شود.

مرجع سوالات هر ساله فقط از کتب درسی بوده،و طراحان سوالات کنکور فقط مجازهستند از کتاب های درسی تدریس شده در مدارس سوال طرح کنند.

از آنجایی که منبع تمام سوالات کنکور به گفته خود سازمان‌ سنجش کتاب های وزارتی یا همان کتاب‌های درسی شما هستند،پس عاقلانه است که حداقل یکبار هم شده برای درس مورد نظر نگاهی به کتاب درسی بیاندازیم.

به هیچ وجه نباید کتاب های درسی را کنار گذاشت،حتی اگر بد طراحی و تدوین شده باشند.در کتاب های درسی نکاتی وجود دارد که درهیچ کتاب درسی به آن توجه کافی نشده است.

سعی کنید جمله به جمله کتاب درسی را عمیقا مطالعه کرده و نکات مهم و کلیدی را از دل کتاب بیرون بکشید.

قبل ازاینکه تصمیم قطعی برای مطالعه بگیرید،بهتر است خود را در دروس مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرارداده نقاط ضعف وقوت خود را در مورد دروس بدانید و با توجه به آن تصمیم گیری و برنامه ریزی کنید.

بسیاری از خانواده ها در این فکر هستند که فرزندانشان حتما باید به درجه مهندس و دکتر شدن برسند‌.قبل ازاینکه درک درستی از این موضوع داشته باشند،که خلاقیت و استعداد فرزندشان در چه مسیری قرار دارد و سطح یادگیری و میزان علاقه او به درس و تحصیل درچه حدی است.

همین مسئله باعث شده است که خانواده ها دنبال کتاب ها و کلاس هایی باشند که بازار این گونه مسائل را داغ شود.کتاب ها و کلاس هایی که هزینه های بالایی به همراه دارد.

ناگفته نماند آموزش و پرورش نیزبه نوعی زمینه ساز برای ایجاد شبکه گسترده این کتاب ها و کلاس های اجباری است.

مانند هر پدیده دیگری نمی توان بحث کنکور،کلاس های کنکور،تجارت کنکور،کتاب های کمک درسی و...را از یک زاویه دید وبه آن حمله کرد،

در جشنواره رشد کتاب های کمک آموزشی و کنکوری مورد ارزیابی قرار می گیرد.

اگر بخواهیم جلوی کلاس های کنکور را بگیریم ،تیم های مخفیانه کلاس های زیر زمینی شکل می گیرد.

کتاب های درسی پرغلط و نیاز به کتاب راهنما ،از معلمانی که راه را برای ورود این گونه کتاب ها باز کرده اند،از مؤلفانی که از کتاب های خارجی کپی برداری کرده اند،از والدینی که تنها راه موفقیت فرزندان در کنکور را در استفاده از کتاب های کمک درسی می بینند و ...باعث شده دوگانگی هایی در دانش آموزان برای مطالعه بین کتاب درسی و کمک آموزشی و کتاب کنکورایجاد شود.

تعداد کتاب های زیاد لزوما به موفقیت در کنکور نخواهد انجامید.زیرا موفقیت فاکتورهای دیگری نظیر:استمرار،پیگیری مطالعه،آشنایی دقیق با سوالات کنکور و برنامه ریزی دقیق و...نیاز دارد.

اغلب کتاب‌های کنکور مفاهیم کتاب درسی را به صورت ساده تری بیان کرده اند.اما نباید باعث شود تا دانش آموز از مطالعه کتاب درسی غافل شود.

مطالعه کتاب درسی به همراه بررسی تست های سراسری کافی است،ضمن اینکه دانش آموزان باید توجه داشته باشند که،کتاب های کنکوری که شناخته تر بوده یا در دسترس ترهستند به همان نسبت می توانند خطرآفرین نیز باشند،زیرا نکات و فرمول های نا کارآمد و اشتباهات آنها به شدت مورد توجه طراحان کنکور سراسری قرار می‌گیرد.

سوالات کنکور هیچ گاه از کتاب های درسی خارج نبوده و نخواهد بود،بلکه دقیقا از کتاب درسی با اندکی تغییرات می باشد،به همین دلیل خواندن کتاب های درسی اهمیت بالایی دارد،.

همانطور که بارها و بارها شنیده ایم مطالعه خط به خط کتاب های درسی و فهم دقیق مطالب آن،خیلی مهم و اولین گام برای شرکت در کنکور است،و قابل تضمین است که بتوانید به ۳۰ درصد از سوالات کاملأ مشابه کتب درسی پاسخ درست دهید.

مطالعه مثال ها،تمرین ها،حاشیه ها،زیرنویس ها،شکل ها در کتب درسی بسیار مهم است؛ چه بسا بسیاری از سوالات مهم از این قسمت ها طرح می شود.

11

چه منبعی در کنار کتب درسی برای کنکور لازم است؟

برای درس های مختلف و افراد مختلف،برحسب شرایط،استفاده از منابع جانبی متفاوت است.

موارد ذکر شده درپایبن، در کنار مطالعه کتب درسی بهتراست گنجانده شود.

۱)درسنامه

در کتاب های تستی موجود بخشی به عنوان درسنامه وجود دارد که مطالب درسی را به زبان کامل تر و بهتر توضیح می دهد.درسنامه ها متناسب با ویژگی‌های کنکورهای اخیر نوشته شده اند.

درسنامه ها می‌تواند برای برخی کمک کننده و برای عده ای آسیب رسان باشد.

۲)فیلم آموزشی

فیلم آموزشی تدریس نیز یکی از بهترین منابع جهت فهم دقیق مطالب درسی است،دروس توسط اساتید مختلف تدریس می شود که برخی  به صورت تدریس پایه ای و برخی به صورت مرور مطالب می باشد.(تمامی تدریس ها و فیلم ها متناسب با کنکور است)

۳)جزوه

جزوه تدریس معلمان هم می تواند به شما کمک کند،به شرطی که نکات خارج از کتاب نداشته باشد،و بر اساس کنکور های اخیر نوشته شده باشد.

در نتیجه در بین این ۳ مورد ذکر شده درسنامه بیشتر از بقیه توصیه می شود.

به چند نکته مهم درباره روش درست مطالعه برای کنکور اشاره‌ می کنیم.

  • تغذیه مناسب و مغذی
  • داشتن هدف
  • همراهی خانواده
  • ورزش
  • خواب کافی
  • دوری از استرس و اضطراب
  • توکل به خدا و همت بالا
  • استفاده از کتب درسی و کمک آموزشی مناسب و معتبر(درسنامه،فیلم آموزشی، جزوه)