ارتودنسی دندان روشی برای اصلاح طرح لبخند

ارتودنسی دندان اغلب برای بهبود چهره و هم ترازی دندان های کج، بیرون زده یا شلوغ و اصلاح مشکلات بایت دندان ها استفاده می شود. این روش درمانی منجر به مرتب شدن، صاف شدن دندان ها و اصلاح طرح لبخند می شود. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره ارتودنسی دندان و هزینه ارتودنسی در اختیار شما قرار دهیم.

ارتودنسی - نسخه

ارتودنسی دندان چیست؟

یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی که به اصلاح و درمان ناهنجاری های دندان و فکین می پردازد؛ ارتودنسی دندان گفته می شود. به کمک این روش درمانی می توان نامرتبی دندان ها، کج بودن دندان ها، شلوغی دندان، ازدحام دندان ها و جلو یا عقب بودن فک ها را درمان کرد. 

چرا از ارتودنسی استفاده می شود؟

از جمله دلایل استفاده از ارتودنسی دندان عبارتند از:

  • اصلاح شلوغی دندان و صاف کردن دندان ها
  • اصلاح مشکلات بایت دندان به طوری که دندان های جلو و عقب به طور یکنواخت به هم برسند.
  • بسیاری از افراد دندان های شلوغ یا کج دارند یا دندان هایشان هنگام گاز گرفتن به درستی به هم نمی رسد. این مشکلات می تواند به این معنی باشد که تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه ها سخت تر است و احتمال آسیب دیدن دندان ها بیشتر است.
  • در برخی موارد، موقعیت غیر طبیعی دندان ها و فک شما می تواند بر زیبایی صورت شما و لبخند تأثیر بگذارد.
  • ارتودنسی همچنین می تواند به درمان سایر مشکلات سلامتی مانند شکاف لب و کام کمک کند.

ارتودنسی دندان روشی برای اصلاح طرح لبخند

متخصص ارتودنسی کیست؟

متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست، دندانپزشکی است که پس از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی دوره تخصصی ارتودنسی را به مدت 4 سال گذرانده است.  

سن مناسب برای شروع درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی محدودیت سنی ندارد اما به گفته بهترین متخصص ارتودنسی در کرج بهترین سن ارتودنسی 8 الی 12 سالگی است. زیرا در این سنین رشد فک و استخوان ها تکمیل نشده است و لثه ها و استخوان ها انعطاف پذیری بیشتری دارند. 

افراد در هر سنی می توانند از درمان ارتودنسی بهره مند شوند. دندان‌های کج، شلوغ یا بیرون زده بر ظاهر و عملکرد دندان ‌های شما تاثیر می‌ گذارد. درمان ارتودنسی نه تنها ظاهر لبخند شما را بهبود می بخشد بلکه سلامت شما را نیز بهبود می بخشد. دندان های صاف راحت تر تمیز می شوند و کمتر دچار پوسیدگی یا آسیب می شوند. اگر از ظاهر یا عملکرد دندان های خود راضی نیستید، درمان ارتودنسی ممکن است به شما کمک کند.

همه چیز درباره انواع ارتودنسی دندان

موارد تاثیرگذار بر هزینه ارتودنسی

از جمله عوامل تاثیرگذار بر هزینه ارتودنسی عبارتند از:

تخصص و مهارت متخصص ارتودنسی

یکی از موارد بسیار مهم و تاثیرگذار در هزینه ارتودنسی میزان مهارت و تخصص دندانپزشک است. طبیعی است که یک متخصص ارتودنسی مبتدی به نسبت یک متخصص ارتودنسی با تجربه هزینه کمتری از شما دریافت کند. 

سن بیمار

با اینکه درمان ارتودنسی سن خاصی ندارد اما در صورتی که درمان ارتودنسی در سنین پایین انجام شود، نتیجه درمان سریع تر و در نتیجه هزینه درمان هم کمتر خواهد بود. 

نوع درمان

انواع ارتودنسی شامل ارتودنسی ثابت و متحرک است که در دسته بندی انواع روش های ارتودنسی، ارتودنسی ثابت هزینه بیشتری به نسبت ارتودنسی متحرک دارد. 

طول درمان

هر چه میزان ناهنجاری دندانی بیشتر باشد، درمان طولانی تر و هزینه درمان نیز بیشتر خواهد شد. 

سایر هزینه های جانبی

گاهی قبل از شروع درمان ارتودنسی یا در حین درمان نیاز به سایر درمان های دیگر مثل کشیدن دندان، پر کردن دندان و ... است که منجر به بالا رفتن هزینه نهایی ارتودنسی دندان می شود. 

طول درمان ارتودنسی چقدر است؟

طول درمان ارتودنسی به پیچیدگی مشکل شما بستگی دارد، اما معمولاً بین 18 تا 24 ماه است.

پس از پایان درمان، باید از بریس نگهدارنده استفاده کنید. بریس های نگهدارنده متحرک هستند و قابل جابجایی می باشند. متخصصین ارتودنسی معمولا توصیه می کنند که از بریس های نگهدارنده برای حداقل 12 ماه استفاده کنید.

مزایای ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی علاوه بر اینکه یک روش کاربردی برای اصلاح طرح لبخند است، مزیت های بسیار زیادی دیگری دارد که از جمله رایج ترین مزایای ارتودنسی دندان عبارتند از:

پیشگیری از بیماری لثه و پوسیدگی دندان

در صورتی که دندان های شما نامرتب و روی هم رفته باشد، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به راحتی انجام نمی شود؛ همین موضوع باعث پوسیدگی دندانی یا بیماری های لثه می شود. 

درمان ارتودنسی با مرتب کردن دندان ها، این مشکل را حل کرده و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را راحت تر می کند. به همین دلیل گفته می شود که ارتودنسی دندان روشی برای جلوگیری از بیماری های لثه و پوسیدگی دندانی است. 

بهبود گوارش غذا

در صورتی که دندان ها نامرتب یا روی هم رفته باشند جویدن غذا به طور کامل انجام نمی شود و ممکن است فرد مشکل گوارش غذا داشته باشد اما در صورت درمان ارتودنسی فرآیند جویدن غذا به درستی انجام می شود که همین موضوع منجر به بهبود گوارش غذا می شود. 

بهبود تکلم

ناهنجاری های دندانی و فکی ممکن است تکلم و گفتار شما را تحت تاثیر قرار دهد. معمولا افرادی که دندان های کج دارند کلماتی مثل "س" و "ز" را به درستی ادا نمی کنند که به کمک ارتودنسی دندان این مشکل قابل حل است.