بهترین روش برای نگهداری آب استخر خانگی

 

راهنمای جامع برای نگهداری از استخر خانگی را به صورت مرحله به مرحله شرح داده‌ایم. همه نکات لازم از تمیز کردن و شفاف کردن آب استخر تا درمان‌های شیمیایی به کمک لوازم و تجهیزات بهداشتی استخری و… بیان شده است. برای فراگیری روش‌های نوین نگهداری از استخر خانگی با ما همراه باشید.

7 مرحله آسان و ضروری جهت نگهداری استخر

معمولا یکی از تفریحات ایده‌آل در تابستان گذراندن وقت در یک استخر شنای پر از آب تمیز و شفاف است. این شفافیت و تمیزی آب استخر به راحتی به دست نمی آید و نیاز به نگهداری استخر روباز در باغ، به صورت اصولی است. ولی نگران نباشید! با انجام مراحل زیر کار شما آسان خواهد شد.

1- ثابت نگه‌داشتن سطح آب

سطح فیزیکی آب یک استخر بسیار مهم است. بهتر است سطحی را حفظ کنید که تا نیمه دهانه کفگیر استخر باشد.

اگر آب در حد ایده‌آل نباشد، راه‌های آسانی برای رفع آن وجود دارد. اگر آب خیلی کم است، به سادگی آب را با شلنگ باغچه خود زیاد کنید.

اگر سطح آب بیش از حد بالا باشد، می‌توانید از پمپ شناور برای تخلیه آب اضافی استفاده می کنید. هنگامی که استخر به سطح آب مناسب رسید، به یاد داشته باشید که دوباره مواد شیمیایی را بررسی کنید، زیرا تغییر سطح آب ممکن است آنها را از تعادل خارج کرده باشد.

2- خلاص شدن از شر زباله‌ و آشغال‌ها

از بین بردن زباله های در حال ریزش، مانند برگها و توده‌های بزرگ گرده، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حفظ آب شفاف استخر است. علاوه بر زیبایی ظاهری، تمیز نگه‌داشتن استخر به طور قابل توجهی باعث افزایش اثربخشی سیستم گردش خون آن می‌شود و میزان کلر مورد نیاز برای شفاف نگه‌داشتن آب را کاهش می‌دهد.

2

این امر با مسواک زدن دیوارها و کف و سپس جارو کشیدن کل استخر هر دو هفته یکبار برای جلوگیری از تشکیل جلبک صورت می‌گیرد. می‌توانید از لوازمی همانند سبد کفگیر و برس استفاده کنید.

جاروبرقی و فیلترها به شدت میزان زباله‌ها و رشد ناخواسته آنها را در استخر کاهش می‌دهد دهند.

اگر از جاروبرقی استفاده می‌کنید، حداقل یک بار در هفته حدود 30 دقیقه این کار را اجرا کنید.

فیلترها به کار دستی کمتری نیاز دارند و به طور مداوم به تنهایی کار می‌کنند. فراموش نکنید که یک بار در ماه یک فیلتر را شستشو دهید تا لوله‌های داخل سیستم تمیز شوند. انواع سیستم فیلتراسیون عبارتنداز:

  • فیلتر شنی: فیلتر شنی با شستشوی معکوس یا همان معکوس کردن جریان آب کار می‌کند. این فیلترها زمانی بهترین عملکرد را دارند که کمی کثیف باشند و باید حداقل هر هفته یکبار تمیز شوند.
  • فیلتر دیاتومه: فیلتر DE شبیه فیلتر شنی است و از شستشوی معکوس برای حذف کثیفی استفاده می‌کند. با این حال، پس از شستشوی معکوس، DE باید به فیلتر اضافه شود تا فیلتر را پوشش دهد. باید چند بار در هر فصل و یک بار در سال نیز فیلتر جدا و کاملا تمیز شود.
  • فیلتر کارتریج: برای تمیز کردن فیلتر کارتریج باید کارتریج را جدا کرده و سپس کثیفی را با شلنگ جدا کنید. عناصر باید حداقل 12 ساعت خیس شوند تا روغن و گریس از بین برود. در نهایت، قبل از خشک شدن، کارتریج را یک بار آبکشی کنید. تمرین خوبی است که دو مجموعه فیلتر داشته باشید تا بتوانید بین آنها را تغییر دهید و فرآیند تمیز کردن طولانی را بدون توقف انجام دهید.

3- متعادل نگه‌داشتن مواد شیمیایی

از دیگر جنبه‌های مهم نگهداری استخر، حفظ تعادل سطوح شیمیایی آب است. آب نامتعادل در کنار بد بودن، می‌تواند خطرناک باشد و باعث تحریک پوست و چشم شود.

هفته ای یکبار مواد شیمیایی استخر را با کیت‌های تست آسان تست کنید. هنگامی که تمام مواد شیمیایی موجود در استخر شما به درستی متعادل می‌شوند، آب به‌صورت کریستالی شفاف در می‌آید.

4- از شوک درمانی غافل نشوید

شوک درمانی یا اصطلاح تکان دهنده، باعث حذف ضایعات آلی و معدنی استخر شما که شامل عرق، انواع پوشش لوسیون، مدفوع پرندگان و حشرات مرده است، می‌شود. همچنین تضمین می‌کند که ضدعفونی کننده می‌تواند به جای این آلاینده‌ها، روی کشتن باکتری‌ها و جلبک‌ها تمرکز کند. هنگامی که ضربه گیر مناسب برای استخر خود اماده کردید، پمپ و فیلتر را برای چند ساعت راه بیندازید تا مطمئن شوید که به‌طور یکنواخت در سراسر استخر پخش شده است.

5- استفاده از روکش برای استخر

3

زمانی که از استخر استفاده نمی‌کنید، با کمک روکش می‌توانید به دور نگه‌داشتن برگها و سایر مواد ارگانیک از آب کمک کنید، که به معنای تمیز کردن کمتر برای شما و غذای کمتری برای جلبک ها و حشرات است که از آنها تغذیه می‌کنند. روکش استخر به کاهش تبخیر شیمیایی کمک می‌کند و در وقت و هزینه شما نیز صرفه‌جویی می‌کند.

6- آماده سازی استخر برای پایان هر فصل مخصوصا زمستان

با پایان یافتن فصل شنا، بهتر است استخر برای رویارویی با هوای سرد و عدم تحرک آماده شود. این کار باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه تعمیرات در فصل بعدی شنای شما شود.

اگر در منطقه‌ای با زمستان خیلی سرد و سخت زندگی می‌کنید بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • استخر را تخلیه کنید تا آب در کف استخر و لوله‌ها باقی نماند
  • تمام وسایل و اسباب‌بازی‌های استخر را جمع کنید
  • استخر را تمیز کنید
  • استخر را بپوشانید

7- حفظ برنامه روتین تعمیر و نگهداری از استخر

زمانی‌که آماده سازی برای زمستان کامل شد، نباید از برنامه تعمیر و نگهداری هفتگی حتی زمانی که از استخر استفاده نمی‌کنید، غافل شوید. این شامل انجام یک بازرسی بصری برای اطمینان از عملکرد صحیح تمام تجهیزات شما، بررسی سطح آب و در صورت لزوم پر کردن، خالی کردن سبد کفگیر، و بررسی سطح کلر و pH شما است.

با رعایت نکات زیر در حفظ و نگهداری استخر خود کوشا باشید.

  1. برنامه‌های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه را برای تمیز کردن استخر و یا تعویض قطعات قدیمی تنظیم کنید.
  2. تمام مواد شیمیایی را در دسترس داشته باشید تا بتوانید به سرعت مشکل را رفع کنید.
  3. برای حفظ گردش آب و جلوگیری از تجمع جلبک، فیلتر استخر را حداقل به مدت 8 ساعت در روز اجرا کنید.
  4. فیلتر را دو بار در سال تمیز کنید و هر 1 یا 2 سال یکبار آن را تعویض کنید.

بهترین روش برای حفظ سلامت استخر از طریق مراقبت‌های معمول و استفاده از لوازم و تجهیزات بهداشتی استخر امکان‌پذیر است. بدون نگهداری مناسب، استخر شما ممکن است قربانی شرایط ناگوار از جمله آب کدر و جلبکی، لوله‌های ترک خورده و… شود.