مشاوره طلاق قبل و بعد از جدایی از زن یا شوهر

شاید تا به حال چیزی درباره‌ی مشاوره‌ی طلاق نشنیده باشید. بااین حال بسیاری از همسرانی که در حال طلاق گرفتن هستند، تصمیم می‌گیرند در دوران انتقال از زندگی متاهلی به زندگی بعد از طلاق از کمک یک مشاور مجرب بهره بگیرند. مشاوره طلاق تدبیر فوق‌العاده‌ای است که به همسران کمک می‌کند تا یکی از مهم‌ترین رخدادهای سرنوشت‌ساز زندگی‌شان را که گاهی تنش‌زا نیز می‌شود، با آرامش بیشتری پشت سر بگذارند. همچنین مشاوره طلاق برای همسران سابقی سودمند است که خانواده‌ جدیدی نیز تشکیل داده‌اند، اما برای پیدا کردن روش مناسبی جهت مراقبت مشترک از فرزندان‌شان بعد از طلاق نیاز به کمک دارند. مشاوره طلاق در مجموع به افراد کمک می‌کند، کلیه‌ی تغییرات حقوقی، هیجانی و عاطفی و همچنین دگرگونی‌هایی را که در روابط‌ و زندگی‌شان در طول فرایند طلاق و پس از آن ایجاد می‌شود، مدیریت کنند.

 در این مقاله ما به صورت مختصر درباره اهمیت مشاوره پیش و پس از طلاق و نکاتی که باید در هنگام مشاوره در نظر داشته باشید؛ اطلاعاتی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

مشاوره طلاق چه کمکی به من میکند

مشاوره طلاق به روش‌های متعددی می‌تواند به شما کمک کند. درهر حال مشاوره طلاق در نخستین گام به شما زمان می‌دهد تا کاملاً در اندوه از دست دادن رابطه، همراهی، حمایت و آینده‌ی مشترک‌تان سوگواری کنید. قرار نیست در طول این فرایند دردناک تنها باشید و خودتان تمام مشکلات را به تنهایی حل کنید، بلکه دوستان، خانواده، گروه‌های پشتیبان و مشاوران طلاق می‌توانند در مدتی که در حال التیام دادن زخم‌هایتان هستید، نقش موثر و مفیدی داشته باشند.

مشاوره قبل از طلاق

مشاوره طلاق گاهی اوقات به دو مرحله‌ی قبل از طلاق و بعد از طلاق تقسیم می‌شود. مشاوره قبل از طلاق کاربردهای متعددی دارد. برخی زوجین زمانی که تصمیم قطعی برای جدا شدن از یکدیگر می‌گیرند، برای خاتمه دادن به زندگی مشترکشان به مشاور طلاق مراجعه می‌کنند. مشاوره قبل از طلاق به هر دو طرف کمک می‌کند تا درباره‌ی موقعیت خود و خواسته‌هایشان به روشی متمدنانه و با آرامش بیشتر صحبت کنند. همچنین مشاوره قبل از طلاق به همسران کمک می‌کند تا متوجه شوند که در طول فرایند طلاق چگونه می‌توانند به روشی مسالمت‌آمیز با هم در ارتباط باشند. هدف از مشاوره قبل از طلاق این است که هر دو طرف برخوردی مودبانه با یکدیگر داشته باشند. مشاوره پیش از طلاق برای زوجینی که فرزند دارند، بسیار مفید است. مسلماً پدر و مادری که در حال جدا شدن از هم هستند، دغدغه‌های فراوانی درباره‌ی عواقب و تاثیرات طلاق بر خانواده‌شان دارند. مشاور طلاق به زوجین در حال طلاق کمک می‌کند تا درباره‌ی این که چه زمانی و چطور باید طلاق را به فرزندانشان اطلاع بدهند، با هم گفتگو کنند و به تصمیم مشترکی برسند. همچنین مشاوره قبل از طلاق عوارض آسیب‌زننده‌ی احتمالی طلاق را بر فرزندان کاهش می‌دهد. مشاوره قبل از طلاق علاوه بر تصمیم‌گیری درباره‌ی شیوه‌ی در جریان گذاشتن فرزندان به زوجین کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند که چطور می‌خواهند این موضوع را به خانواده، دوستان و دیگر افراد دخیل اطلاع بدهند. همچنین مشاوره قبل از طلاق به همسران در حال جدایی کمک می‌کند تا درباره‌ی مسائل دیگر زندگی‌شان مانند اموال یا کسب و کار مشترک تصمیم بگیرند. مشاوره قبل از طلاق حتی به طرفین کمک می‌کند تا درباره‌ی احساسات و هیجانات‌شان با هم صحبت کنند. مشاور طلاق مهارت‌های مقابله‌ای موثری را به هر دو طرف آموزش می‌دهد که می‌توانند از آنها در زندگی شخصی خود یا در تعامل با یکدیگر بهره بگیرند.

مشاوره بعد از طلاق

هرچند این نوع مشاوره را می‌توان علاوه بر مشاوره قبل از طلاق و در تکمیل آن انجام داد، اکثر افراد زمانی به مشاوره بعد از طلاق روی می‌آورند که با فرایند طلاق دست و پنجه نرم کرده‌اند و اکنون می‌خواهند این فرایند را آسان‌تر کنند. فراموش نکنید که طلاق به معنای پایان یک رابطه‌ی درازمدت و بنابراین بسیار مشکل و پرتنش است. برای هر دو طرف سخت است که تمام شرایط‌ و موقعیت‌هایی را که مدت‌ها با آن زندگی کرده‌اند، دوباره تعریف کنند. همچنین هر دو طرف غالباً درگیر احساسات و هیجانات فراوانی هستند که باید روشی را برای سرو سامان دادن به آنها و آزار ندادن طرف مقابلشان با این احساسات ناخوشایند پیدا کنند.

اگر دو طرف بعد از طلاق همچنان در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات متعدد باشند و این مشکلات بر توانایی آنان برای مراقبت از فرزندانشان نیز تاثیر گذاشته باشد، مشاوره بعد از طلاق فضایی بی‌طرف را با نظارت یک مشاور آموزش دیده در اختیار همسران سابق می‌گذارد تا در آرامش با هم صحبت کنند و وضعیت‌شان را بهبود دهند. همچنین جلسات مشاوره فرصت ایده‌آلی برای صحبت کردن درباره‌ی احساسات است. این فرایند به طرفین کمک می‌کند تا رابطه‌شان را با یکدیگر بهبود دهند، مودبانه‌تر با هم رفتار کنند و بهتر از میوه‌های زندگی مشترکشان مراقبت کنند. شایان ذکر است که مشاوره قبل و بعد از طلاق را می‌توان با حضور هر دو طرف یا به صورت فردی انجام داد. همسران در حال جدا شدن گاهی به این فرصت برای گفتگو نیاز دارند. گاهی اوقات نیز یک یا هر دو طرف برای بیان احساسات خود و پیدا کردن هویت‌شان بعد از طلاق باید از مشاوره استفاده کنند؛ مشاوره در چنین شرایطی به ویژه برای افرادی که سال‌ها در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند، ضروری است. رادیو عشق، نتایج و انتظارات از مشاوره بعد از طلاق را لذت بردن از زندگی، آشنایی با افراد جدید، دوست داشتن خود، کنترل بودجه و همچنین رسیدگی به فرزندان بیان می‌کند.

 

2

نشانههای نیاز به مشاوره طلاق

بسیاری می‌توانند مراحل طلاق را به تنهایی و بدون کمک مشاور پشت سر بگذارند؛ به ویژه اگر هر دو طرف با هم صادق و روراست باشند، طلاق را پذیرفته باشند و بتوانند همچنان به خوبی با هم ارتباط برقرار کنند. بااین حال شرایط برای برخی بحث‌برانگیز می‌شود، در این حالت است که مشاور طلاق می‌تواند به کمک طرفین بیاید. اگر متوجه شدید که حتی به خاطر رفاه فرزندتان نیز نمی‌توانید با هم گفتگوی مودبانه و نتیجه‌بخشی داشته باشید، این مشکل علامت دیگری است که نشان می‌دهد به مشاوره طلاق نیاز دارید.

به علاوه نشانه‌های بسیار دیگری نیز وجود دارد که علامت نیاز به مشاوره طلاق است. اگر در حال طلاق گرفتن از همسرتان هستید و زیر بار ناراحتی از پا درآمده‌اید، این احساس ناخوشایند علامت نیاز به مشاور است. دیگر نشانه‌ها و علائم نیاز به مشاوره طلاق عبارت است از:

  • اختلالات خواب
  • تمرکز ضعیف
  • بی‌علاقگی به فعالیت‌ها و تفریحات محبوب قبلی
  • کاهش اشتها
  • کاهش یا افزایش وزن ناگهانی
  • احساس تنفر از خود
  • خود را بی‌ارزش پنداشتن
  • انزوا و گوشه‌گیری
  • احساسات و هیجانات محدود یا قوی
  • افسردگی شدید
  • اضطراب شدید
  • فکر خودکشی

مزایای مشاوره طلاق

 

  • مشاور طلاق به شما کمک می‌کند که مراحل طلاق را پشت سر بگذارید.
  • مشاور به شما یاد می‌دهد که چطور ناسازگاری‌هایتان را به روشی سالم و موثر حل کنید. مشاور طلاق آموزش می‌بیند تا در تعیین و یادگیری مهارت‌های ارتباطی به شما کمک کند.
  • جلسات مشاوره فرصت مناسبی است تا کل خانواده از مشاوره و حمایت برخوردار گردد.
  • مشاور چگونگی پردازش و پرداختن به مشکلات لاینحل را به شما آموزش می‌دهد. جلسات مشاوره محیط امنی برای بیان احساسات یا هیجانات منفی و تلاش کردن برای رشد فردی است.
  • به کمک مشاور طلاق می‌توانید نیازهای همسرتان و از آن هم مهم‌تر، نیازها و خواسته‌های خود را بهتر درک کنید و انتقال دهید.
  • مشاوره مهارت‌های مقابله‌ای لازم را برای مدیریت درد عاطفی طلاق به شما آموزش می‌دهد.
  • آموزش مهارت هایی در جهت برخورد صحیح با فرزندان که تحت تاثیر جدایی دچار مشکل می شوند.
  • راهنمایی کردن دو طرف برای این که دلیل شکست خوردن‌شان را در زندگی مشترک متوجه شوند و در نتیجه از بروز این مشکلات در روابط آینده جلوگیری کنند.

3

  • هایی برای انتخاب مشاور طلاق مناسب
  • همواره مشاور مجرب و حرفه‌ای دارای پروانه‌ای را که در زمینه‌ی سلامت روان تجربه داشته باشد، انتخاب کنید. کارشناس دارای پروانه فردی است که صلاحیت و اجازه مشاوره را دارد و از آموزش، ویژگی‌ها و تجربه‌ی لازم برای ارائه‌ی مشاوره برخوردار است.
  • مشاوری را انتخاب کنید که با او احساس راحتی می‌کنید. از آنجایی که جلسات مشاوره زمان، هزینه و انرژی زیادی می‌برد، باید مشاوری را انتخاب کنید که کاملاً با او راحت باشید و بتوانید مسائل مرتبط با زندگی‌تان را بدون تردید با او در میان بگذارید.
  • مشاور انتخابی‌تان باید در زمینه‌ی مسائل مربوط به طلاق، حضانت از فرزندان و انطباق یافتن با سبک زندگی جدید تجربه داشته باشد.
  • بهتر است مشاوری را انتخاب کنید که در صورت فرزند داشتن همسران تمایل داشته باشد، جلسات مشاوره را با حضور پدر و مادر برگزار کند. این کار کاملاً عقلانی است، چون پای احساسات یک کودک در میان است و هم پدر و هم مادر برای کودک مهم‌اند.

مشاوره طلاق برای کودکان

آسیبی که خانواده در جریان اقدامات قانونی طلاق و پس از آن تجربه می‌کند، بیشتر از آن حدی است که اکثر مردم فکر می‌کنند به تنهایی از عهده‌ی مدیریت و مقابله با آن برمی‌آیند. مشاوره قبل و بعد از طلاق و همچنین مشاوره برای همسرانی که با وجود داشتن فرزند می‌خواهند، از هم جدا شوند، نعمت بزرگی است. زمانی که کودکان نیز درگیر فرایند طلاق می‌شوند، طلاق تاثیر بسیار بدی بر سلامت روانی و عاطفی کودکان خواهد گذاشت. آسیب دیدن فرزندان یکی از دلایل تاکید کارشناسان بر انجام مشاوره طلاق است. فرزندانی که بعد از طلاق والدین‌شان در جلسات مشاوره شرکت می‌کنند، مشکلات رفتاری کمتری مانند ترک تحصیل، سوءمصرف مواد، درگیر شدن در رفتارهای جنسی پرخطر و دچار شدن به عارضه‌های هیجانی را از خود بروز می‌دهند. فرزندان احساسات و هیجانات مختلفی را بعد از طلاق والدین‌شان تجربه می‌کنند که باید با دقت و توجه به آنها پرداخته شود، کاری که مشاور طلاق به بهترین روش انجام می‌دهد.

4

خلاصه

مشاوره طلاق یکی از خدماتی است که می‌توانید از طریق مشاور خانواده یا روانشناس بالینی آن را دریافت کنید. مشاوره طلاق مانند مشاوره ازدواج به شما در گرفتن بهترین تصمیم برای زندگیتان کمک می‌کند. مشاور در طول جلسات مشاوره شما را قضاوت نمی‌کند و به جای شما تصمیم نمی‌گیرد بلکه با روشن کردن همه جوانب برای شما، راه درست و غلط را نشانتان می‌دهد. دو نوع مشاوره طلاق وجود دارد که عبارت‌اند مشاوره پیش از طلاق و مشاوره پس از طلاق. در مشاوره پیش از طلاق مشاور علل اختلافات شما را بررسی کرده و در صورت حل شدنی بودن از طریق آموزش مهارت‌هایی به کمک شما آنها را برطرف می‌کند. اما در مشاوره پس از طلاق شما یادخواهید گرفت که چگونه از پس مشکلات بعد از جدایی بربیایید. سلامت روحی فرزندان یکی از مهم ترین مسائل بعد از طلاق است که شما می توانید از طریق گرفتن مشاوره این مشکلات را برای فرزندان خود به حداقل برسانید. اما اگر شما بدلیل مشکلاتی که با همسرتان داشته‌اید در چند ماه اخیر دچار مشکل در خواب، ضعف تمرکز، اضطراب، بی اشتهایی، بی انگیزگی، کاهش یا افزایش وزن ناگهانی، احساس بی ارزشی و ... شده اید بهتر است حتما با یک مشاور یا روانشناس صحبت کنید و از منافع آن بهره مند شوید.