آنچه باید در مورد جرثقیل سقفی بدانید

 

تاریخچه جرثقیل سقفی:

از تمدن مصر باستان، یعنی حدود 4000 سال قبل، اولین سازه های ساخت دست انسان با استفاده از چوب و تکیه گاه آن جهت جابجایی اجسام سنگین و آب استفاده گردید. با پیشرفت تمدن بشر، این سازه های دست ساز سیر تکاملی خود را آغاز کرد و همزمان با به قدرت رسیدن هخامنشیان و در راستای ساخت سازه های سنگی عظیم، استفاده از کابل و قرقره شروع شد و بعد از گذشت سالیان متمادی و با شروع انقلاب صنعتی استفاده از انواع جرثقیل شایع گردید. امروزه جرثقیل در گستره وسیعی تولید گردیده و کاربردهای بسیار متنوعی نیز دارد. که میتوان به جرثقیل خودرویی، جرثقیل برجی و جرثقیل برقی اشاره کرد که فصل مشترک همه آنها استفاده از انرژی برقی و مکانیکی و استفاده از قلاب و کابل حمل می باشد. جرثقیلهای برقی انواع مختلفی دارد که برخی از آنها عبارتند از جرثقیل سقفی تک پل و دو پل، جرثقیل دروازه ای، جرثقیل ستونی، جرثقیل دیواری و ... همه آنها شامل سازه فلزی و تجهیزات بالابری و پیشروی در سطح میباشند.

مدل های جرثقیل سقفی:

جرثقیل سقفی که بر پایه استفاده از سازه فلزی و سیستم های مکانیکی و برقی طراحی شده است بر اساس شرایط خاص بهره برداری به اشکال مختلف توسعه یافته و دارای طراحی های مختلفی میباشد. به عنوان مثال در داخل سالن های صنعتی، جرثقیل سقفی بسیار پر کاربرد می باشد و از طرف دیگر بر اساس نوع ظرفیت بار برداری مورد نیاز و طول و عرض سالن در دو مدل تک پل و دو پل عرضه می گردد و غالبا جرثقیل سقفی تک پل برای بارهای سبک و دهانه های کوچک و جرثقیل سقفی دو پل برای بارهای سنگین و دهانه های بزرگتر استفاده می شود. همچنین در برخی موارد بر اساس نوع سالن ممکن است در دو مدل جرثقیل سقفی رونشین و جرثقیل سقفی آویز تولید گردد. از طرف دیگر در محیط های آزاد و البته در برخی موارد در داخل سالن میتوان از انواع جرثقیل دروازه ای تک پل و جرثقیل دروازه ای دو پل استفاده کرد. جرثقیل دروازه ای نیز در مدل های تک پل و دو پل ساخته می شود و این جرثقیل ها قابلیت داشتن کنسول از یک طرف یا دو طرف را دارند. با استفاده از جرثقیل دروازه ای نیازی به اجرای سازه ستون و تیرحمال نبوده و در نتیجه، تردد سایر ماشین آلات در محوطه براحتی انجام می شود. در برخی موارد به دلیل عدم وجود فضای کافی و کاربری های خاص می توان از جرثقیل بازویی نیز استفاده کرد که همگی بر اساس مفاهیم اولیه جرثقیل سقفی توسعه یافته اند. نوع دیگری از جرثقیل سقفی، جرثقیل مونوریل می باشد که در محیط هایی که جابجایی بار فقط در یک خط مستقیم و یا یک مسیر منحنی مورد نیاز باشد، استفاده می گردد. جرثقیل سقفی مونوریل ساده تر از جرثقیل های سقفی تک پل و دو پل می باشد و لذا با هزینه کمتری قابلیت تامین را دارد.

شرکت سپانو کران تدبیر به عنوان یک شرکت مهندسی با دانش فنی تخصصی همواره ارایه مشاوره به مشتریان خود را در راستای انتخاب جرثقیل سقفی مناسب مد نظر دارد.

نکات مهم در تعیین نوع جرثقیل سقفی:

اولین موضوع در انتخاب جرثقیل سقفی وزن باری است که لازم است برای بلند کردن آن جرثقیل تهیه شود و سپس تعداد دفعات باربرداری در روز است که در تعیین جرثقیل سقفی بسیار تاثیر گزار است. نکته مهم دیگری که در انتخاب جرثقیل سقفی شایان توجه می باشد، مرتبط با ابعاد هندسی سالن محل نصب می باشد که شامل عرض سالن، طول سالن و ارتفاع سالن می باشد. سایر موضوعاتی که در انتخاب جرثقیل سقفی مهم می باشند مربوط به بهره برداری و کاربری های خاص می باشند که عبارتند از سرعت های کاری در سه جهت، دمای محیطی که جرثقیل سقفی در آن کار میکند، آلاینده هایی نظیر گرد و غبار و ذرات معلق آب و رطوبت هوا، تجیزات برق رسان جرثقیل سقفی و سیستم های کنترل جرثقیل سقفی و همچنین محیط های خاص کاربری نظیر محیط های مملو از گاز های اشتعال زا که همگی در انتخاب نوع جرثقیل سقفی بسیار مهم می باشند.

61

بهای تمام شده و بهای فروش جرثقیل سقفی:

بهای تمام شده تامین جرثقیل سقفی شامل قیمت خرید و یا تولید بالابر و کالسکه و موتورگیربکس های طولی و عرضی، ورق آهن جهت جوشکاری و ساخت سازه فلزی پل جرثقیل سقفی و سایر قسمت های فلزی، فولاد مناسب جهت تراشکاری و یا ریخته گری چرخ جرثقیل سقفی، سیستم های انتقال قدرت جهت حرکت طولی و حرکت عرضی، تابلو برق و مدار قدرت و فرمان و سیستم کابل کشی و انتقال برق، چهارپهلو جهت حرکت کلگی در طول سالن و یا کالسکه در عرض سالن، تیرهای طولی که بستر حرکت جرثقیل سقفی در طول سالن میباشند، بهای سند بلاست و نوع رنگ و رنگ آمیزی به انضمام بهای نیروی انسانی که از مرحله فروش، طراحی، ساخت، بازرسی تا نصب و خدمات پس از فروش درگیر پروسه تامین جرثقیل سقفی می باشند. بهای عرضه جرثقیل سقفی ناشی از بهای تمام شده، هزینه های جاری و سرباری به انضمام سود عرف کارهای خدماتی / بازرگانی میباشد.

نصب و راه اندازی، تست، خدمات پس از فروش جرثقیل سقفی:

نصب و راه اندازی مهمترین بخش در تحویل یک جرثقیل سقفی کارآمد محسوب می شود به عبارت دیگر یک نصب و راه اندازی دقیق و منطبق بر استاندارد در عملکرد مناسب و افزایش طول عمر جرثقیل سقفی تاثیر بسزایی دارد. پس از نصب و راه اندازی جرثقیل سقفی مقوله تست های عملکردی و تست تحت بار دینامیک معادل 110% بار نامی جرثقیل سقفی و تست تحت بار استاتیک معادل 125% بار نامی جرثقیل سقفی می باشد که لازم است در حضور نماینده شرکت سازنده و بازرسین و نمایندگان شرکت خریدار جرثقیل سقفی انجام شود. موضوع مهم دیگری که در ارایه جرثقیل سقفی شایان توجه میباشد بحث خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی از محصول ارایه شده است که در این بین لازم است تا شرکت سازنده جرثقیل سقفی از تجهیزاتی استفاده کند که قابلیت ارایه خدمات پس از فروش و تامین لوازم یدکی را داشته باشد.

62

برنامه زمانبندی انجام کار:

نظر به اینکه اغلب واحدهای صنعتی که در زمره مشتریان انواع جرثقیل سقفی تک پل و دو پل ،دروازه ای ، نیم دروازه ای ، بازوئی ، ستونی ، دیواری متحرک و...... میباشند ضمن نیاز به جرثقیل در اسرع وقت میبایست از مدت زمان در اختیار گذاشتن سالن جهت نصب جرثقیل نیز بدلیل برنامه ریزی کار خود مطلع گردند لذا ارائه برنامه زمانبندی و رعایت آن با دقت قابل قبول ضمن اطلاع مشتری از زمان بهره برداری از جرثقیل باعث می شود که خریداران نسبت به مدت زمان احتمالی توقف کار در سالن محل نصب نیز آگاهی یافته و مطابق با آن برنامه ریزی نمایند که این برنامه ریزی و هماهنگی کمک شایانی به اجرای نصب نیز خواهد نمود.

نظر سنجی از مشتریان و پایش نظرات :

بخش نهائی کار دریافت نظرات مشتریان از میزان رضایت مندی یا عدم رضایت از کار انجام شده است. این کار بایستی در قالب فرمهای از پیش تعیین شده با درنظر گرفتن تمامی ابعاد کار اعم از کارآئی محصول ، نحوه ساخت شامل کیفیت جوشکاریها ، استحکام ، رنگ آمیزی ، مونتاژ و نصب و راه اندازی و چگونگی عملکرد پرسنل نصاب در زمان نصب می باشد که علاوه بر آگاهی فروشندگان از نظرات خریدار و مصرف کننده نهائی جرثقیل سقفی، این نقطه نظرات باید در رفع نواقص احتمالی و بهینه سازی انجام کار در آینده الگو قرار گیرد. طبعاً میزان رضایت زیاد مشتریان از شرکت باعث افزایش فروش و جلب نظر سایر مشتریان بالقوه خواهد گردید.   

شرکت جرثقیل سپانو کران تدبیر همواره هدف خود را جلب رضایت حداکثری مشتریان میداند و ارایه خدمات پس از فروش را ضامن امتداد رابطه با مشتریان میشناسد.