وزیر سعودی به عراق سفر کرد

ماجد القصبی» وزیر بازرگانی و سرمایه‌گذاری عربستان سعودی امروز پنجشنبه به دیدار «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در بغداد رفت.

دفتر عبدالمهدی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان این دیدار، نخست وزیر عراق بر تمایل این کشور برای برقراری روابط با سعودی در همه زمینه‌ها تأکید کرده است.

شبکه خبری «السومریه» گزارش داد که عبدالمهدی گفته است «به تمایل مشترک و منطبق برای تحکیم روابط گسترده بر مبنای اصول صحیح و در راستای منافع دو ملت» افتخار می‌کند.

نخست وزیر عراق با اشاره به اهمیتی که عراق برای روابط با عربستان قائل است، گفت که بغداد سیاست درهای باز با کشورهای همسایه را در پیش گرفته است.

عبدالمهدی در ادامه تأکید کرد که قصد دارد روابط دوجانبه با عربستان سعودی را گسترش دهد و مذاکرات مشترک بین طرفین به امضای توافقهای مهم ختم شود.

وی در پایان اظهار داشت که به زودی به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

وزیر سعودی نیز با اعلام تأکید ریاض و مسئولان سعودی بر امنیت، ثبات و شکوفایی عراق، اعلام کرد که مسئولان این کشور تمایل دارند در همه زمینه‌ها روابط خود را با بغداد گسترش دهند.

القصبی با اشاره به تمایل مسئولان سعودی بر توسعه روابط، هماهنگی و حصول توافق با بغداد که در راستای منافع مشترک است، اظهار داشت که ریاض برای همکاری اقتصادی، نفتی، برق و مشارکت در بازسازی عراق آماده است.

دیدار وزیر سعودی با برهم صالح 

این وزیر سعودی همچنین به دیدار «برهم صالح» رئیس جمهور عراق رفت و طرفین مسائل اقتصادی را بررسی کردند.

صالح در این دیدار تأکید کرد که عراق مایل است همکاری اقتصادی و تجاری خود با عربستان را افزایش دهد؛ زیرا به سود ملت دو کشور است.

وی گفت که عراق در تلاش است سامانه‌ای از منافع اقتصادی مشترک با عربستان و سایر کشورهای منطقه ایجاد کند.
رئیس جمهور عراق با بیان اینکه بغداد در تلاش است که عرصه‌ای برای تلاقی منافع «برادران و دوستان باشد تا رفاه و پیشرفت برای ملتهای منطقه به وجود آید»، از تلاش بغداد برای نزدیکتر کردن دیدگاههای کشورهای منطقه خبر داد تا بدین ترتیب ثبات در منطقه به وجود آید و درگیریهای بی‌فایده نیز شکل نگیرد.

وزیر سعودی در این دیدار نیز اعلام کرد که ریاض تمایل دارد در فرآیند تسهیل تبادل تجاری نقش ایفا کند و این مسئله از طریق «فعال‌سازی گذرگاههای مرزی و تقویت مشارکت بین دو کشور» میسر است.