هشدار جدی روسیه به آمریکایی ها

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای به آمریکا در خصوص تحریف تاریخ جنگ جهانی دوم و نادیده گرفتن نقش مسکو در پیروزی بر آلمان نازی هشدار داد.

اخبار بین الملل- وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد تمامی تلاش‌ها برای تحریف تاریخ پیروزی بر نازیسم و سهم قاطع کشورمان در آن، که حتی در روز‌های رسمی جشن‌های همگانی هفتاد و پنجمین سالگرد این پیروزی از سوی واشنگتن متوقف نمی‌شود، بسیار هولناک است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: در این ارتباط، ما نمی‌توانیم اظهارنظر منتشر شده توسط کاخ سفید در شبکه‌های اجتماعی را که در آن پیروزی بر آلمان نازی صرفاً به "آمریکا و انگلیس بزرگ" نسبت داده می‌شود، را نادیده بگیریم. در آستانه این روز مقدس، مقامات آمریکایی شجاعت و تمایلی به ادای احترام به نقش غیرقابل انکار و فداکاری‌های ارتش سرخ شوروی که به نام تمامی بشریت صورت گرفت، نداشتند.

بیانیه انتقادی وزارت خارجه روسیه پس از آن منتشر شد که کاخ سفید در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، نوشت «آمریکا و انگلیس بزرگ بر نازی‌ها پیروز شدند.» در این پیام توئیتری از اشاره به نقش اتحاد جماهیر شوروی در شکست ارتش آلمان نازی در جنگ جهانی دوم خودداری شده است.

در ۸ می ‌سال ۱۹۴۵، ارتش آلمان با قبول شکست تسلیم شد و حزب نازی به رهبری آدولف هیتلر در جنگ جهانی دوم شکست خورد. در این روز که به نام روز پیروزی در اروپا نامگذاری شد، تمام سرزمین‌های اشغال شده از سوی ارتش آلمان آزاد شد.

در روسیه روز نهم می‌ به عنوان روز پیروزی بر آلمان نازی جشن گرفته می‌شود. در این روز نیرو‌های ارتش سرخ شوروی پرچم این کشور را بر فراز ساختمان رایشتاگ در برلین برافراشتند و پایان جنگ جهانی دوم را اعلام کردند.