جشن پایان جنگ جهانی دوم در روسیه/فیلم

روسیه برخلاف سال‌های گذشته، امسال پایان جنگ جهانی دوم را که از آن به عنوان «روز پیروزی» شوروی بر آلمان نازی یاد می‌کنند زیر سایه کرونا با بلند کردن ۷۵ پرنده نظامی بر فراز میدان سرخ جشن گرفتند.

اخبار بین الملل- صبح امروز ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پس از ادای احترام به بنای یادبود سرباز گمنام در باغ آلکساندروفسکی در پای دیوار کاخ کرملین، برای روسها سخنرانی کرد و گفت: ۹ می مهم ترین جشن ماست و همواره آن را باشکوه و با حضور حداکثری مردم برگزار خواهیم کرد چرا که روسها علاوه بر نجات میهن خود، اروپا را هم آزاد کردند.

روسیه مدعی است که ۲۷ میلیون روس طی جنگ جهانی دوم جان خود را برای دفاع از میهن و اروپا از دست داده‌اند.

پس از پایان سخنرانی حماسی پوتین، ۷۵ هواپیما یا بالگرد نظامی وزارت دفاع روسیه بر فراز میدان سرخ به پرواز در آمدند.

در ابتدا بالگرد ترابری نظامی می-۲۶ بر فراز میدان سرخ به پرواز در آمد سپس بالگردهای می-۸ای. م.ت.ش، می-۳۵م، کا-۵۲ و می-۲۸ن به دنبال آن به در آسمان کرملین دیده شدند.

سپس هواپیماهای جنگی به پرواز درآمده که بمب افکن‌های راهبردی توپولف-۲۲ ام.۳، توپولف-۱۶۰، توپولف-۹۵ام.س و هواپیماهای سوخت رسانی ایل-۷۸ پرواز کردند.

پس از پرواز این هواپیماها نوبت به جنگنده و شکاری بمب افکن‌های روسیه رسید و در این بخش رژه هوایی، شکاری‌های سوخو-۲۵، بمب افکن های سوخو-۲۴ام، بمب افکن های میگ-۲۹ اس.ام.ت، شکاری های میگ-۳۱ک و جنگنده نسل پنجم سوخو-۵۷ در آسمان دیده شدند.

در پایان نیز ۱۰ فروند هواپیمای سوخو-۳۴، سوخو-۳۵اس، سوخو-۳۰ اس.ام و سوخو-۲۵ بر فراز میدان سرخ مسکو پرواز کرده و با پرتاب دود سه رنگ از آنها، پرچم روسیه در هوا نقش بست.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که در مجموع ۵۹۷ هواپیما یا بالگرد نظامی روسیه امروز در شهرهای مختلف این کشور به پرواز درآمدند.

گفتنی است جنگ در اروپا به طور رسمی ز هشت ماه می در ساعت ۲۳ به وقت آلمان پایان یافت، اما به علت اختلاف ساعت میان مسکو و برلین، این جشن در روسیه، ۹ می برگزار می‌شود.

امسال روسها به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز جشن پیروزی، برنامه‌های گسترده ای تدارک دیده بودند اما به دلیل شیوع کرونا، اکثر برنامه‌ها لغو شد و پوتین وعده داده است که پس از کرونا، رژه روز پیروزی با شکوه بیشتری برگزار خواهد شد.