معرفی انواع دریل بتن کن - آروا
 
دریل بتن کن جزو آن دسته از ابزارهای حرفه ای است که کار کردن با آن نیازمند داشتن مهارت و تجربه کافی است. در صنعت ساخت و ساز از این ابزار برای تخریب های سبک و همچنین سوراخ کاری استفاده می شود. 
این دستگاه جزو بزرگترین ابزارهای برقی است که برای کاربرد های خاص طراحی شده است بنابراین برای استفاده از آن باید ابتدا آن را بشناسیم و با کارکرد و انواع آن آشنا باشیم. من در این مقاله قصد دارم به معرفی انواع دریل بتن کن و همچنین بررسی کارکرد آنها بپردازم پس تا پایان همراه من باشید.

دریل بتن کن چیست و چگونه کار می کند؟

دریل بتن کن ابزاری است که برای سوراخکاری و تخریب مورد استفاده قرار می گیرد. در نام گذاری این دستگاه از دو جزء دریل و بتن کن استفاده شده است که اشاره به عملکرد های متفاوت این دستگاه دارد. 
قسمت دریل این دستگاه به دلیل عملکرد چرخشی آن همانند دریل معمولی قادر به سوراخ کاری انواع سطوح فلزی، بتنی، گچی و... است. علاوه بر این، از این دستگاه به دلیل همین خاصیت چرخشی در حفاری نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا دریل بتن کن برای ضربه زدن و سوراخ کاری از پیستون استفاده می کند که باعث افزایش قدرت ضربه زدن آن می شود. 
قسمت بتن کن این دستگاه به دلیل توانایی تخریب شبیه به چکش تخریب عمل می کند که قادر به تخریب سبک متریال های غیر فلزی مثل بتن است.
 اما عملکرد این دستگاه چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال باید بگویم دریل بتن کن سه حالت مختلف دارد:
• حالت دریل: در این حالت عمکرد ضربه ای دستگاه غیر فعال است و دستگاه فقط از عملکرد چرخشی خود برای سوراخ کاری های معمولی استفاده می کند.
• حالت تخریب: در این حالت برعکس حالت دریل، عملکرد چرخشی غیر فعال و عملکرد ضربه ای فعال است. برای تخریب از این حالت استفاده می شود.
• هم دریل و هم تخریب: در این حالت که مخصوص دریل های بتن کن قوی است؛ هم عملکرد ضربه ای فعال است و هم چرخشی که از این حالت بیشتر برای حفاری استفاده می شود.
تا اینجا با دستگاه دریل بتن کن و عملکرد آن آشنا شدید اما در ادامه قصد دارم به معرفی انواع دریل بتن کن بپردازم.

معرفی انواع دریل بتن کن

دریل بتن کن به دو دسته روغنی و گریسی تقسیم می شوند که هریک از آنها نیز به سه دسته قسمت تقسیم می شوند:
بتن کن چهار شیار: قلم ها و مته های به کار رفته در این نوع از دریل بتن کن نسبت به نوع پنج شیار آن نازک تر و ضعیف تر است. قطر این قلم ها و مته ها بیشتر از 30 میلیمتر نیست. از این نوع بتن کن ها برای تخریب های خیلی سبک استفاده می شود و بیشتر برای سوراخ کاری مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از دستگاه های بتن کن دارای قدرت بسیار خوبی جهت سوراخکاری انواع بتن، سیمان و گچ هستند.
• بتن کن پنج شیار: نوع پنج شیار دستگاه بتن کن دارای وزن سنگین تر نسبت به نوع چهار شیار است. در این دستگاه از مته و قلم های به قطر 34 میلیمتر استفاده می شود. این دستگاه در هنگام تخریب قابلیت ضربه زدن را نیز دارد. این مدل دارای قدرت بسیار بالاتری نسبت به مدل چهار شیار است به همین دلیل با توجه به قطر مته و قلم های به کار رفته در آن از آن برای انجام کارهای سنگین استفاده می شود.
دستگاه پنج شیار دارای یک سیستم میرایی نیز می باشد که می تواند در هنگام کار جلوی انتقال لرزش به کاربر را بگیرد به همین دلیل کاربر در هنگام استفاده از آن دچار خستگی نمی شود. در هنگام استفاده از این دستگاه به یاد داشته باشید از وارد آوردن فشار در هنگام انجام عملیات تخریب خودداری کنید زیرا باعث کوتاه شدن عمر دستگاه و کند شدن مته می شود.
بتن کن شش گوش: این نوع برای کارهای سنگین صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و کار کردن با این نوع دستگاه نیاز به مهارت بالا دارد.

مشخصات فنی دریل بتن کن

دریل بتن کن مانند سایر ابزار های برقی در صنعت ساختمان دارای دو نوع برقی و شارژی هستند. که هر یک از این ها مشخصات فنی متفاوتی دارند که در هنگام خرید باید به آن توجه شود. در ادامه براساس مشخصات فنی به معرفی انواع دریل بتن کن می پردازیم:
• منبع تغذیه انرژی: بتن کن یا به وسیله سیم و جریان برق کار می کند یا به وسیله باتری. نوع شارژی این دستگاه قابل حمل است ولی از قدرت کمتری برخوردار است این در حالی است که نوع برقی دریل بتن کن اگرچه با محدودیت همراه است (به علت نیاز به پریز) اما از قدرت بالاتری برخوردار است به همین دلیل برای کارهای سخت مناسب تر است.
باتری: در هنگام خرید بتن کن شارژی باید به نوع باتری، ولتاژ و آمپر آن توجه داشته باشید. باتری دستگاه های شارژی سه نوع مختلف دارند: 
1. باتری های نیکل/کادمیوم که از تکنولوژی قدیمی برخوردار است و وزن آن نیز زیاد می باشد به همین دلیل استفاده از آن زیاد رایج نیست. 
2. نیکل/ فلز: باتری نیکل فلز نیز به طور کامل منسوخ شده است.
3. لیتیوم یونی: باتری یونی برعکس دو باتری قبل استفاده از آن بسیار رایج است. این باتری از سرعت شارژ بالایی برخوردار است، وزن کمی دارد و اثر حافظه نیز ندارد اما قیمت بالایی دارد.
• سه نظام: سه نظام های اتوماتیک بتن کن ها به نام های SDS MAX و SDS PLUS شناخته می شوند
1. SDS PLUS: این سه نظام ها تعویض مته را برای کاربر آسان کرده است زیرا به کمک آن دیگر نیاز نیست برای تعویض مته از آچار مخصوص استفاده شود فقط کافیست ساق دستگاه را گریس بزنید و داخل دستگاه جا بزنید. مته های مناسب این سه نظام همیشه در دسترس هستند. تنها عیب این سه نظام ها این است که نباید قطر مته بیشتر از 32 میلیمتر باشد.
2. SDS AX: Mاین مته ها بسیار پیشرفته تر هستند و مناسب بتن کن های حرفه ای هستند. این سه نظام ها مته های تا قطر 52 میلیمتر را نیز پوشش می دهد اما مته های آن گرانتر و کمیاب تر از  SDS PLUS هستند.

انتخاب براساس کاربرد

با توجه به مطالب گفته شده و معرفی انواع دریل بتن کن حالا شما می توانید بر اساس نیازتان بتن کن مورد نظر خود را تهیه کنید.
اگر شما این وسیله را برای استفاده در منزل خریداری می کنید بهتر است به دنبال دستگاهی با ظرفیت کم باشید اما اگر شما در صنعت ساخت و ساز مشغول به کار هستید و قصد استفاده مداوم و طولانی مدت از این دستگاه را دارید بهتر است به دنبال مدل های حرفه ای با ظرفیت و قدرت بالای دریل بتن کن باشید.
نکته مهمی که لازم است به آن اشاره کنم این است که فرقی ندارد کدام مدل را تهیه می کنید باید بدانید در هنگام استفاده از این دستگاه حتما از لوازم ایمنی مثل عینک و کلاه ایمنی استفاده کنید.

نتیجه گیری 

بتن کن ها ابزار های بسیار کاربردی هستند که در صنعت ساختمان بخاطر نوع عملکرد خاصشان مورد توجه استاد کاران قرار دارند اما گاهی استادکاران در خرید این دستگاه به دلیل شباهت عملکرد آن با چکش تخریب دچار اشتباه می شوند.
برای خرید دریل بتن کن پیشنهاد می کنیم به فروشگاه آروا نگاهی بیاندازید و با توجه به نیازتان انواع بتن کن 4 شیار، 5 شیار و شش گوش را مقایسه کنید و بعد از انتخاب کردن هر کدام از آن ها، با آروا ارتباط برقرار کنید.
بنابراین فروشندگان و استادکاران باید با این دستگاه و نحوه عملکرد آن به خوبی آشنا باشند و بدانند برای چه کاری قصد تهیه آن را دارند لذا خواندن این چنین مقالاتی که به معرفی انواع دریل بتن کن پرداخته است می تواند راهنمای خوبی برای آنها باشد.