ایجاد همزمانی میان اقدامات ایران و آمریکا

یک دیپلمات ارشد روسیه خواستار ایجاد همزمانی میان اقدامات ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام شده است.

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نشست خبری روز سه‌شنبه تصریح کرد پنجمین دور گفت‌وگوهای برجام قرار است امروز در وین، پایتخت اتریش برگزار شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده طرف‌ها بتوانند به پیشرفت‌هایی در زمینه بازگشت دوجانبه به برجام دست پیدا کنند.

ماریا زاخارووا تصریح کرد: «معتقدیم باید به دقت بین اقدامات ایران و آمریکا همزمانی ایجاد شود و [این گام‌ها] باید کاملاً با متن برجام منطبق باشند.»

طبق گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه این تنها راه برای بازگرداندن توافق هسته‌ای به چارچوب اولیه مورد توافق میان طرف‌ها است. او گفت: «ما از شریکان برجامی و آمریکا می‌خواهیم در اسرع وقت به این هدف دست پیدا کنیم.»

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» کارشکنی‌ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق آغاز کرد.

دولت اوباما علی‌رغم ادعای رفع تحریم‌ها سیاست‌های مختلفی از جمله هراس‌افکنی در بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی را برای از بین بردن آثار عملی رفع تحریم‌ها در دستور کار قرار داد. جمهوری اسلامی ایران با توجه به این تجربه خواستار راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌ها است.

ماریا زاخارووا در بخش دیگری از اظهاراتش از تمدید تفاهم‌نامه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرده است.

او گفت: «معتقدیم این تفاهم فضای سیاسی لازم برای ادامه گفت‌وگوهای فشرده جهت اطمینان از اجرای کامل و مستمر برنامه جامعه اقدام مشترک را فراهم می‌کند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه تأکید کرد همکاری نزدیک میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «جزو عوامل کلیدی ثبات‌زا» محسوب می‌شود.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز روز دوشنبه طی یک کنفرانس خبری از تمدید یک ماهه تفاهم ایران و آژانس تا تاریخ ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) خبر داد.

وی در آغاز کنفرانس خبری خود در خصوص تمدید تفاهم ایران و آژانس گفت: «امروز بحث‌ طولانی و مفصلی با دکتر (علی اکبر) صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داشتم و توانستیم در خصوص دو موضوع با یکدیگر توافق کنیم».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید پروتکل الحاقی به این نهاد بین‌المللی اجازه دسترسی گسترده‌تر به اطلاعات و اماکن موجود در ایران را می‌دهد.

سال گذشته مجلس شورای اسلامی ایران قانونی را به تصویب رساند که دولت را ملزم می‌کند در صورت عدم رفع تحریم‌ها علیه ایران بازرسی‌های آژانس اتمی در ایران را معلق کند.

ایران و آژانس اتمی پس از آن به توافقی سه ماهه برای تداوم فعالیت‌های دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل رسیدند.