بی خوابی اتحادیه اروپا تا احیای برجام

 پیتر استانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حضور در نشست خبری در بروکسل به برخی اختلاف نظر‌ها در مذاکرات وین پیرامون احیای برجام اشاره کرد و گفت: دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام همچنان متعهد است تا هر کاری را که لازم است برای بازگشت این توافق به روند عادی خود انجام دهد.

پیتر استانو تاکید کرد: اتحادیه اروپا طبق تعهداتی که نسبت به عدم درز و افشای محتوای مذاکرات وین دارد، قادر نیست جزییات مفاد و موارد مورد بحث را یک کنفرانس خبری بازگو کند.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از دیپلماسی در مسیر اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران، گفت: هنوز برخی از مسائل دشوار وسخت باقی مانده است.

وی ادامه داد: راه ما برای کسب هدف نهایی یعنی اجرای کامل توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ توسط همه طرف‌ها و امضاکنندگان ادامه خواهد یافت.

نشست‌های متعددی با حضور دیپلمات‌های ارشد کشور‌های عضو برجام طی ماه‌های اخیردر وین برگزار شده است تا بلکه بتوانند با رفع تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا علیه ایران، بار دیگر توافق برجام را احیا کنند.

مذاکراتی با هدف احیای برجام و با شرکت نمایندگان ۴ کشور مشارکت کننده در این توافق و ایران البته بدون حضور مستقیم نماینده آمریکا در وین، نشست هایی که طرف‌های مختلف در آن درباره احتمال احیای توافق برجام سخن می‌گویند و از سوی دیگر نیز مقامات واشنگتن بار‌ها تاکید کرده‌اند که تنها در صورت مذاکره درباره برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای ایران حاضر به برداشتن کامل تحریم‌ها علیه تهران هستند.

از سوی دیگر نیز، مقامات کشورمان بار‌ها تاکید کرده‌اند تا زمانی که واشنگتن تمامی تحریم‌های ظالمانه خود را لغو نکند، پایبندی کامل به مفاد برجام امکان پذیر نیست.

 سید عباس عراقچی، رئیس هیات مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در مصاحبه‌ای با بیان اینکه مذاکرات پیچیدگی‌های زیادی دارد و به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیدیم، گفت: شاهد پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات بودیم و مسیر خوبی را طی کردیم و در حال حاضر در نقطه‌ای هستیم که به اختلافات بارز موجود، می‌پردازیم.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش نیز نسبت به اظهارات سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان درباره رسیدن مذاکرات وین به موضوعات اصلی مورد اختلاف واکنش نشان داد و با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: کاملا درست است، بسیاری از اختلاف در گفتگو‌های وین درباره برجام کاهش یافته است.

از سوی دیگر، انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا از گفتگو با عمان بر سر برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام خبر داد و نوشت: یک گفت و گوی خوب و جامع سیاسی با عمان امروز به انجام رسید و روابط دو جانبه، مسائل منطقه‌ای از جمله مسأله یمن، سوریه و مذاکرات وین در خصوص برجام مورد بحث قرار گرفت.