واردات خودرو باید در کلاس اقتصادی انجام شود/ دولت باید خودروهای رده اقتصادی وارد و بازار را مدیریت کند

الله وردی دهقانی ، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز با اشاره به ناترازی عرضه و تقاضا در صنعت خودرو به ممنوعیت واردات خودرو در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: شکاف میان عرضه و تقاضا دلیل شرایط حاکم بر بازار است. شرایط تولید و توزیع و عرضه و تقاضا باعث شده یک بازار انحصاری پدید بیاید که رهایی از آن تدبیر می‌خواهد.

وی حل مشکلات خودرو را فراتر از توان یک وزارتخانه دانست و گفت: بر همگان روشن است که ما مجلس یازدهم با کمک دولت و صاحب‌نظران بخش خصوصی چند قانون نوشتیم و درتلاش هستیم تا فاصله عرضه و تقاضا را کم کنیم اما این کار نیازمند دقت است. زیرا هم به تولید داخل مربوط است و باید مراقب باشیم تولید ضربه نخورد، هم بحث ارز مطرح است و باید احتیاط کنیم مشکل ارزی پیدا نکنیم.

دهقانی ادامه داد: مجلس قانون واردات خودرو را تصویب کرده است. اما نکته اساسی این است این مشکلات انباشته را یک شبه و یک ماهه و حتی یک‌ساله و با صدور یک دستور نمی‌شود حل کرد. به هر حال بعد از جلسات مختلف چنین تدبیر شده که خودرو در کلاس اقتصادی وارد شود، حتما با انتقال تکنولوژی باشد و خدمات پس از فروش هم تامین شود. دولت و مجلس با واردات و افزایش تولید در داخل، تقاضا را مدیریت خواهند کرد.

واردات خودرو باید در کلاس اقتصادی انجام شود/ دولت باید خودروهای رده اقتصادی وارد و بازار را مدیریت کند

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: اخیرا نیز قانون واردات خودروی کارکرده به تصویب رسیده و بسیاری از کارشناسان آن را مثبت تلقی می کنند. همچنین بررسی‌های ما نشان می‌دهد وزارت صمت برنامه خوبی برای این حوزه تدارک دیده است. ما تاکید کرده‌ایم که خودرو باید حتما اقتصادی باشد تا بتواند به قیمت ها تعادل بخشد.

او درانتها با بیان اینکه با واردات خودرو دیگر خبری از سودهای چند ده میلیونی و چند صد میلیونی برای دلال‌ها نخواهد بود، اظهارداشت: سود خودرو حداکثر ۱۵ تا ۲۵ درصد خواهد بود و اگر قیمتش بیشتر شد، باید به خزانه واریز شود تا همه مردم از آن بهره‌مند شوند.