سیاسی‌کاری، دو بار استخدام است نه اخراج از شغل دوم

«مظلوم‌نمایی»،  راهکار همیشگی کسانی است که در معرض اتهام قرار می‌گیرند. از فاطمه حسینی که در تریبون مجلس از «حقوق نجومی» پدرش حمایت کرد، تا صادق زیباکلام. 
زیباکلام در مصاحبه با ایسنا و با ژستی مظلومانه گفته است که بعد از 25 سال از دانشگاه آزاد اخراج شده است. او می‌گوید: «بنده را عملا از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اخراج کرده‌اند. بنده حدود 25 سال با دانشگاه آزاد همکاری داشته‌ام و از سال 1386 یعنی از ده سال پیش به عنوان عضو پاره‌وقت دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم تحقیقات بودم و در سال 1390 هم تقاضای رسمی شدن کردم که گروه علوم سیاسی این واحد با درخواست من موافقت کرد و آن را برای مسئولین دانشگاه آزاد  ارسال کرد».
اگرچه زیباکلام می‌گوید اخراج او غیرقانونی بوده است، اما نمی‌گوید که آیا اساسا استخدام او قانونی بوده است؟!  در همین راستا «تبصره 4 ماده 21 آیین‌نامه استخدام هیئت علمی» درخصوص اساتید دو شغله عنوان می‌دارد: «عضو نمی‌تواند با سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی، غیردولتی - غیرانتفاعی و دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی قرارداد همکاری تمام‌وقت یا نیمه‌وقت داشته باشد. همکاری غیرمستمر عضو با موسسات مذکور در خارج از ساعات رسمی کار موسسه با اطلاع رئیس موسسه بلامانع است.»
بنابر «آئین‌نامه استخدام اعضای هیئت علمی»، نه تنها اخراج او غیرقانونی نیست، بلکه حضور افرادی مانند صادق زیباکلام که به طور همزمان در دانشگاهی دیگر عضو هیئت علمی هستند، خلاف قانون است. به نظر می‌رسد در نتیجه تخطی از قانون، علاوه بر تغییر وضعیت استخدامی او، باید نسبت به دریافتی‌هایی که از زمان تصویب این آئین‌نامه تا به امروز صورت گرفته است نیز اقدام مقتضی صورت گیرد. در واقع با توجه به آنچه که آمد، از زمان تصویب آیین‌نامه فوق‌الذکر، فعالیت همزمان زیباکلام در دو دانشگاه خلاف قانون بوده و استحقاق حقوقی که در این مدت پرداخت شده است را نداشته است و باید به بیت‌المال مسترد گردد.
اما نکته جالب در مصاحبه زیباکلام آنجاست که او سعی می‌کند تا علت اخراج خود را «نگاه متفاوت با حکومت» و «تسویه حساب ‌سیاسی» معرفی کند تا شاید به این نحو، نگاه‌ها را از تخلف ارتکابی دور نگه دارد. این در حالی است که دقیقا برخلاف این ادعا، ادامه پیدا کردن وضعیت استخدامی او به یمن حمایت‌های برخی از چهره‌های سیاسی بوده است. چه آنکه اگر بنا بود بر مبنای قانون رفتار شود نباید به او اجازه فعالیت‌ در دانشگاه آزاد داده می‌شد. اتفاقی که باعث شده است در طول این مدت صدها میلیون تومان از پول بیت‌المال بدون استحقاق به زیباکلام پرداخت شود.