کدام دولتمردان گفتند برجام معجزه می‌کند؟!

 از ابتدای آغاز دولت یازدهم، مذاکره با آمریکا برای روابط تجاری یا گشایش اقتصادی و رفع تحریم‌ها زیربنای کار قرار گرفت و دولتمردان حتی موضوع کم‌آبی و خشکسالی را هم به برجام گره زده بودند اما بلافاصله بعد از برجام و شکست‌های پی در پی آن مواضع دولت تدبیر و امید و حامیان آنها به یک‌باره و پس از تهیه برجام به کلی تغییر کرد و نقش تحریم‌ها و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده به یک امر غیرمهم تبدیل شد که نمی‌تواند اقتصاد کشور را شکوفا کند.
حال صادق زیباکلام، تمام تقصیر را گردن منتقدان توافق هسته‌ای و مذاکره با آمریکا دانست و گفت: «اینکه# برجام همه مشکلات اقتصادی را حل خواهد کرد، ما نگفتیم، جریان مقابل دولت روحانی گفت!»
این نخستین بار نیست که ارتباط برجام با معیشت و مسائل اقتصادی از سوی اصلاح‌طلبان انکار می‌شود، روزنامه وقایع اتفاقیه در مطلبی به نقل از «محمود سریع‌القلم» در 26 دی‌ماه نوشت: «یک اشتباه بزرگی که رابطه با برجام صورت گرفت، ایجاد انتظارات کهکشانی نسبت به نتایج برجام بود... قرار نبود برجام، مسائل ایران و غرب را حل کند یا گشایش‌های اقتصادی فراوان به همراه آورد. این بیشتر پروپاگاندا بود.» آقای روحانی هم چندی قبل گفت: می‌گویند با برجام دولت برای ملت رفاه بیاورد، مگر ما برجام را آورده‌ایم؟ ما خادم مردم هستیم، برجام را خدا آورد. پیروزی ملت اراده حق بوده و همان خدا هم برای ملت سربلندی بیشتر و رفاه بیشتر خواهد آورد.
جالب اینکه مرور سخنان برخی مقامات دولتی، نشان از وعده‌های عجیب و غریب قبل از اعلام توافق می‌دهد: 
- حسن روحانی: تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط‌زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.
- اسحاق جهانگیری: اینکه می‌گویند تحریم‌ها روی آب آشامیدنی مردم هم تاثیر گذاشته کاملا درست است.
- مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور: با لغو تحریم‌ها یک ساله به شرایط پیش از تحریم‌ها باز می‌گردیم.
- ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی: امسال (سال 94) اقتصاد ایران بعد از توافق هسته‌ای شکوفا خواهد شد.
- علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم: سال 94 با توافق هسته‌ای بذر اقتصاد ایران به ثمر می‌نشیند.
- اکبر ترکان، رئیس مناطق آزاد دولت یازدهم: منتظر هجوم سرمایه‌های خارجی بعد از توافق هسته‌ای باشید.
- محمد نهاوندیان؛ معاون اقتصادی رئیس‌جمهور:بعد از توافق منتظر رشد اقتصادی، کاهش تورم و خروج از رکود باشید.
- حسن روحانی: ما در سال 95 بهاری را آغاز می‌کنیم که در آن بانک‌ها و بیمه‌های ما تحریم نیستند و می‌توانیم با کشورهای مختلف تجارت داشته باشیم و سرمایه‌گذاری‌ها در کشور ما آغاز شده و قراردادهای بسیار مهمی در سطوح مختلف با کشورهای دنیا به امضا رسیده است.
- روحانی: تحریم‌های بانکی، مالی، پولی، نفتی، پتروشیمی، بیمه، حمل و نقل و همه تحریم‌های هسته‌ای برداشته شد و شرایط برای فعالیت اقتصادی مردم ما آماده‌تر شد.(فروردین95)
- روحانی: فقط سه ماه از اجرای برجام گذشته اما برخی فکر می‌کنند 30 سال گذشته است. در این سه ماه ببینید چه گشایش‌های فراوانی ایجاد شده است؟
- محمدعلی نجفی، دبیر وقت: توافق هسته‌ای موجب خروج سریع  کشور از رکود خواهد شد.