لوموند: تحرکات اروپا درباره برجام زیر سؤال است

روزنامه لوموند نوشت: ما در حالی که اروپایی‌ها، در حال تلاش برای حفظ برجام هستند تاثیر مکانیسم اروپا برای دور زدن تحریم‌ها علیه ایران، زیر سؤال است.
گزارش لوموند که از سوی دو خبرنگار این روزنامه در پاریس و بروکسل نوشته شده، با این جمله آغاز می‌شود: این طرح اروپا، ابزاری معجزه‌آسا برای حفظ سرمایه‌گذاری و تجارت با ایران با وجود تحریم‌های آمریکا به شمار نمی‌رود.
در این گزارش آمده است، با وجود آنکه طرح کشورهای باقی‌مانده در برجام از سوی کشورهای اروپایی طرح‌ریزی شده، اما این طرح پس از اعلام در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، بروکسل را شگفت زده کرد.
اگر قصد از تدوین چنین طرحی دور زدن تحریم‌های آمریکاست، محتوای این طرح و همچنین روند سیاسی برای اجرای چنین طرحی همچنان مبهم است. خود کمیسیون اروپا نیز از تاریخ اجرای چنین طرحی خبر ندارد.
لوموند می‌نویسد: اعلام چنین مکانیسمی بیش از هر چیز یک موضع‌گیری سیاسی است. جان‌بولتن می‌گوید که اروپا در حرف محکم است اما در عمل ضعیف.
لوموند ادامه می‌دهد: ایرانی‌ها می‌گویند اروپایی‌ها خواستار اقداماتی هستند که برایشان هزینه‌ای نداشته باشد، بنابراین چیزی پیش نخواهد رفت و منجر به این خواهد شد که مرحله به مرحله در مقابل آمریکا عقب‌نشینی کنند.