تلاش اتحادیه اروپا برای ایجاد کانال جدید با ایران برای حفظ برجام

روزنامه‌ فایننشال تایمز در ادامه‌ گزارش داد: فرانسه، آلمان و انگلیس در ادامه‌ تلاش ها برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه تهران و حفظ توافق هسته‌ای تاریخی با ایران در حال رایزنی با مقامات اتحادیه اروپا برای ایجاد یک ابزار مالی در آستانه بازگشت بخش دوم این تحریم‌های واشنگتن هستند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در ماه مه با اعلام خروج از توافق هسته‌ای گفت‌ که تحریم‌های مرتبط هسته‌ای را علیه ایران اعمال می‌کند. این اقدام با مخالفت و انتقاد شدید دیگر کشورها به ویژه‌ طرف‌های توافق هسته‌ای شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین مواجه شد.

این سه کشور اروپایی به همراه اتحادیه اروپا در طول ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا راه‌هایی برای ادامه‌ اجرای توافق هسته‌ای و تجارت با ایران که بخشی از تعهدات آنها ذیل توافق هسته‌ای محسوب می‌شود، بیابند.

به نوشته روزنامه‌ فایننشال تایمز تلاش رسمی اتحادیه اروپا برای حفظ به دسترسی مالی ایران شکاف فراآتلانتیک را پس از این که واشنگتن به شرکت‌های اروپایی هشدار داد در صورت ادامه‌ تجارت با ایران و عدم همکاری با تحریم‌ها علیه تهران با پاسخ آمریکا مواجه و از نظام مالی آمریکا بیرون  خواهند شد، عمیق‌تر خواهد کرد.

به گفته دیپلمات‌ها هدف قانونگذاران اروپایی کمک به حفظ تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا و بهره‌مندی تهران از منافع اقتصادی مورد انتظار از توافق هسته ای است.

این دیپلمات‌ها همچنین گفتند: تروئیکای اروپا به همراه روسیه و چین که همگی از امضا کنندگان توافق هسته‌ای هستند، در طول این ماه‌ها با کمیسیون اروپا و  خدمات دیپلماتیک این اتحادیه برای ایجاد این کانال نقل‌ و انتقالات مالی همکاری داشته‌اند.  

روزنامه‌ فایننشال تایمز در ادامه‌ نوشت: ایده‌های مختلف درباره چگونگی ایجاد این مکانیزم و ساختار آن کماکان در حال بررسی است. یک سخنگوی وزارت اقتصاد فرانسه در این باره، گفت‌: تاکنون یک تصمیم سیاسی درباره فرمت ‌دقیق این ابزار مالی مستقل اتخاذ نشده است، اما روند این تلاش‌ها تسریع شده است.

دولت فرانسه مدت‌ها است بر لزوم ایجاد یک ساز و کار مالی جایگزین که تجارت با ایران را پس از بازگشت تحریم‌های  آمریکا علیه  این کشور ممکن می سازد، تاکید کرده است. پاریس اکنون بر این باور است  که تمایل به این کار به ویژه‌ از سوی آلمان همزمان با نزدیک شدن به ضرب الاجل واشنگتن برای اعمال بخش دوم تحریم‌هایش علیه تهران در ماه نوامبر افزایش یافته است.

وزارت اقتصاد آلمان، اظهار کرد: رایزنی‌ها برای این کار جدی و در حال انجام شدن است. در حال‌ حاضر مدل های مختلفی روی میز مذاکره قرار دارد.

وزارت امور خارجه انگلیس نیز اعلام کرد که لندن و اتحادیه اروپا در حال انجام رایزنی‌هایی برای یافتن راه‌حل های عملیاتی برای حمایت از ادامه‌ روابط اقتصادی با ایران مطابق با توافق هسته ای هستند.

با این حال هنوز مشخص نیست که پیشنهاد ایجاد کانال نقل‌ و انتقالات مالی بتواند برای پرداخت پول نفت ایران مورد استفاده قرار گیرد و ممکن است تنها برای دیگر زمینه‌ها و خدمات تجاری با ایران به کار گرفته شود.

مایا کوچیان چیک، سخنگوی اتحادیه اروپا روز جمعه‌ به خبرنگاران گفته که تلاش‌ها برای ادامه‌ همکاری با ایران در بخش‌های اقتصادی مهم شامل نفت ادامه‌ دارد. بخشی از این تلاش ها تضمین ادامه‌ تجارت مشروع شرکت ها با و در ایران است تا بتوانند به تامین مالی مورد نیاز دسترسی داشته باشند.

در ادامه‌ گزارش روزنامه‌ فایننشال تایمز آمده است: پیشنهاد ایجاد کانال نقل‌ و انتقالات مالی جدید با ایران بخشی از تلاش گسترده‌تر اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای پس از خروج واشنگتن از این توافق است. در همین راستا اتحادیه اروپا قوانین موسوم به مقررات مسدود کننده را اجرایی کرده است که به شرکت‌های اروپایی هشدار می‌دهد در صورت همکاری با تحریم‌های آمریکا  با اقدام قانونی مواجه خواهند شد.