اقدام مشترک انگلیس و فرانسه با آمریکایی ها علیه ایران/ اروپا وقت تلف می کند

در این مطلب می خوانید:

منتظر اروپا در برجام نبوده و نخواهیم بود

اقدام مشترک انگلیس و فرانسه با آمریکا علیه ایران

اروپا در برجام وقت تلف می کند

اخبار سیاسی- برجام دیگر به نفس های آخر افتاده و وضعیت این توافق همانند انسانی است که در کما به سر می برد، اگرچه ایران به تمامی تعهدات برجامی خود در این توافق عمل کرد اما خبری از اجرای تعهدات طرف های مذاکره کننده نیست.

به گزارش افکارنیوز، آمریکایی ها که با آمدن ترامپ از برجام خارج شدند و اروپایی ها نیز امروز و فردا کرده تا اینکه شورای عالی امنیت ملی ایران مهلت 60 روزه ای به آنها داد اما آنچه از شواهد و قرائن مشخص است اروپا به دنبال وقت تلف کردن و راضی نگه داشتن ایران در برجام است.

 موسوی سخنگوی وزارت خارجه در این خصوص امروز گفت: حیات برجام بستگی به اجرای تعهدات توسط همه طرف‌های برجامی است. با خروج غیرقانونی آمریکا، کشورهای باقی مانده متعهد شدند نگذارند این دستاورد بین‌المللی از بین برود ولی با اندک تقلاهای دوستان، دیگران اراده‌ای برای حفظ برجام نشان ندادند و ایران علیرغم میل خود مجبور به عکس‌العمل و کاهش تعهداتش شد.

منتظر اروپا در برجام نبوده و نخواهیم بود

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر یکی از مقامات روسیه مبنی بر اینکه اگر اروپا خواسته ایران را عملی نکند، روسیه این کار را انجام می‌دهد، هم ابراز داشت: این مسئله هم در قالب تعهدات طرف مقابل است. ما منتظر اروپا نبوده و نخواهیم بود و با کشورهای دوست به صورت دوجانبه در حال رایزنی هستیم و برخی راهکارهای تجاری، مالی و بانکی را تنظیم کرده‌ایم که برخی اعلام شده و برخی در حال انجام است.

محمدجواد جمالی نوبندگانی؛ نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص ظرفیت ایران در افزایش تولید اورانیوم گفت: موضوع برجام و عدم تعهد آمریکا و طولانی شدن پروسه فرصت به اروپا برای انجام تعهدات خود در برجام باعث شده که ایران نیز از این رفتار اروپا دلسرد شود.

وی ادامه داد: بیش از یک سال است که از خروج یکجانبه آمریکا از برجام گذشته و قرار بر این بود که اروپا طی چند هفته نتیجه نهایی را در این خصوص به ما اعلام کند ولی گذشت یک سال و چند ماه نشان دهنده این است که اروپا عمدا این روند را طولانی می کند.

اقدام مشترک انگلیس و فرانسه با آمریکا علیه ایران

جمالی عنوان کرد: رفتارهای انگلیس و فرانسه نشان می‌دهد که اقدامات مشترک با آمریکا دارند اروپا ایران را در حالت معلق نگه داشته است و با مطرح کردن SPV و اینستکس برجام را به حاشیه برده است.

وی گفت:  سوال ما از مسئولین کشورهای عضو برجام این است که اگر شما در موضع ایران قرار می گرفتید رفتارتان چگونه می شد؟ آیا حاضر بود این همه مدت صبر و خویشتن داری کنید؟

این نماینده مجلس بیان داشت: گذشت آن دورانی که سفیران این کشورها در تهران برای حاکمیت ما تصمیم می گرفتند. ایران متناسب با اقدامات اروپا اقدام خواهد کرد و گام بعدی ما برداشت سقف تولید اورانیوم و رسیدن به مرز ۲۰ درصد خواهد بود ما آن زمانی که ۲۰ درصد را عملیاتی کردیم اولین کار دشمن وکشورهای مخالف این بود که دکتر شهریاری را به شهادت رساندند که پس از آن  ۱+۵ شکل گرفت و الان نیز نگرانی کشورهای اروپایی و آمریکا از این است که دوباره به ۲۰درصد بازگردیم و دلیل این رفت و آمدها به ایران به همین علت است.

اروپا در برجام وقت تلف می کند

تا به الان هیچ اقدام مثبتی از سوی اروپا ندیدیم این کشورها قصد دارد با فرستادن مقامات خود به ایران وقت را تلف کند ولی ما باید به سمتی برویم که منافع ملی ما حفظ شود.

جمالی افزود: کشورهای اروپایی پس از برجام فقط به ایران دلخوشی دادند و تا به الان هیچ اقدام مثبتی از سوی این کشورها ندیدیم اروپا قصد دارد با فرستادن مقامات خود به ایران وقت را تلف کند ولی ما باید به سمتی برویم که منافع ملی ما حفظ شود زیرا ایران بیشتر از آن مدتی که باید صبر می کرد شکیبایی کرده است.

بروجردی دیگر عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس  نیز درباره  کاهش تعهدات برجامی ایران و نزدیک شدن به پایان مهلت دوماهه ایران به شرکای توافق هسته‌ای، گفت: اروپایی‌ها باید مطمئن باشند ایران در اخطاری که به آنها درباره کاهش تعهدات برجامی داده است، جدی است.

وی با بیان اینکه اگر طرف‌های باقی مانده در برجام تا چند روز آینده گام عملی برای نجات این معاهده‌ بین‌المللی برندارند گام دوم از سوی ایران برداشته می‌شود، ادامه داد: این فرصتی که به طرف‌های برجامی داده شده قطعاً قابل تمدید نخواهد بود و ما گام‌های بعدی را برخواهیم داشت.

نماینده مردم بروجرد در مجلس با تاکید براینکه برخی از طرف‌های اروپایی به ایران توصیه می‌کنند همچنان به تعهدات برجامی خود عمل کند اما خودشان گامی برای نجات برجام انجام نمی‌دهند، افزود: این انتظارات از ایران، انتظارات واهی است، البته اینکه ایران اعلام کرد از تعهدات برجامی خود خواهد کاست این بدان معنا بود که ما یک قدم از آنها فاصله گرفته‌ایم و از این پس ما در جاده‌ دو طرفه‌ای حرکت خواهیم کرد که طرف مقابل نیز بر اساس قوانین موجود در آن جاده حرکت کند.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس تصریح کرد: قرار بر این نیست که ما به تعهدات خود عمل کنیم اما آنها وفای به عهد نداشته باشند به همین دلیل است که ایران اصرار دارد گام‌های عملی را در جهت کاهش تعهدات برجامی بردارد.