استفاده از برگ ایران؛ تنها راه نجات ترامپ

محبوبیت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا کاهش یافته است. اعتراض‌های اخیر به کشته شدن جورج فلوید شهروند سیاه پوست آمریکا به دست یک نیروی پلیس، شیوع گسترده کرونا و  چاپ کتاب جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی این کشور از عوامل کاهش محبوبیت دونالد ترامپ است.

اخبار بین الملل-رای الیوم افزود: هم اکنون ترامپ برای افزایش محبوبیت و شانس خود برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، برگ دیگری جز برگ ایران در اختیار ندارد. او برای کشاندن مقامات ایران به پشت میز مذاکره، از سیاست چماق و هویج استفاده می‌کند، یعنی از یک سو تحریم‌هایی علیه ایران و همپیمانان این کشور از جمله گروه حزب الله لبنان و دولت سوریه (قانون سزار) اعمال می‌کند و از سوی دیگر برای تحقق اهداف خود، (به زعم خود) پیشنهاد‌های وسوسه انگیزی به تهران ارائه می‌کند.

در ادامه این یادداشت آمده است که موضوع ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان برگ برنده‌ای برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و چه بسا رئیس جمهور آتی این کشور از اهمیت به سزایی برخوردار است. موضوع روابط تهران_واشنگتن موضوع پیچیده و با اهمیتی در سیاست آمریکا در خاورمیانه است. آمریکا معتقد است ایران مانع تحقق بسیاری از طرح‌های واشنگتن در این منطقه مهم و حیاتی از جهان است.  به همین دلیل آمریکا در صدد حل و فصل این مشکل قدیمی است. ایران نیز سیاست آمریکا را خصمانه می‌داند و معتقد است واشنگتن از اسرائیل به ضرر کشور‌های منطقه حمایت می‌کند و همین مسئله باعث ایجاد تنش و بی ثباتی در منطقه می‌شود. ایران همچنین آمریکا را عامل بحران موجود بین خود و کشور‌های عربی منطقه می‌داند.

رای الیوم در این یادداشت تاکید کرد،دونالد ترامپ پس از بحران تظاهرات و اعتراض‌های داخلی به سیاست‌های خود، احساس کرد عرصه روز به روز برای او تنگ‌تر و فرصت پیروزی در دور دوم انتخابات کم‌تر می‌شود. بر اساس نظرسنجی‌های مرکز گالوپ، محبوبیت ترامپ که پنج ماه پیش به ۴۳ درصد افزایش یافته بود، پس از حوادث اخیر در آمریکا به ۳۵ درصد کاهش یافته و رقیب دموکرات وی یعنی جو بایدن، هیجده درصد از وی پیشی گرفته است.

‫پس از تظاهرات در آمریکا در اعتراض به کشته شدن جورج فلوید و همزمان با درگیری این کشور با چین و سازمان بهداشت جهانی همچنین متهم کردن این سازمان به همکاری با چین، دونالد ترامپ برای کسب حمایت مسیحیان، انجیل کتاب مقدس آنها را بالا برد، ولی در این کار نیز موفق نشد به طوری که عده زیادی از روحانیون مسیحی به او اعتراض کردند و این اقدام را سوء استفاده از دین برای کسب دستاورد‌های انتخاباتی دانستند.

براساس این  یادداشت، رئیس جمهور آمریکا به تلاش‌های خود برای کسب آرای مردمی و بهبود چهره خود پیش از برگزاری انتخابات آمریکا پایان نداده و تصمیم گرفته است برای تحریک احساسات مردم این کشور، از موضوع ایران بهره‌برداری کند. زمانی که تهران مایکل وایت سرباز (کهنه کار) نیروی دریایی آمریکا را پس از تحمل ۵۸۳ روز زندان آزاد کرد، ترامپ گفت: خوشحالم که اعلام کنم مایکل وایت ایران را ترک کرده است و به خانه اش باز می‌گردد.

رای الیوم در ادامه اظهار کرد، رئیس جمهور آمریکا  این اقدام را پیروزی سیاست‌های خود در برابر ایران نامید و از این کشور به علت این اقدام تشکر کرد و گفت که امکان دستیابی به توافق با ایران وجود دارد. ترامپ در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: «از ایران تشکر می‌کنم. این نشان می‌دهد که دستیابی به توافق (با ایران) امکان پذیر است». او برای اعلام آتش بس با ایران، سامانه موشک‌های پاتریوت خود را از منطقه خارج و تحریم‌های این کشور را کاهش داد که همین مسئله باعث شد ۴۰۰ میلیون دلار به عنوان بهای صادرات برق به عراق، نصیب ایران شود و این کشور به مدت دو سال اجازه صدور برق به عراق را بیابد.

 آمریکا نیز متقابلا مجید طاهری دانشمند ایرانی را آزاد کرد و دو طرف پیام‌های مثبتی از طریق توئیتر (توئیت‌های محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و ترامپ) رد و بدل کردند. واشنگتن در اقدام دیگری برای اثبات حسن نیت خود، از کشتی‌های ایرانی که عازم ونزوئلا و سوریه شدند، چشم پوشی کرد تا ایران بتواند به یک پیروزی رسانه‌ای در ونزوئلا دست یابد. شاید این چشم پوشی با هدف ایجاد زمینه برای مذاکره با ایرانی‌ها و راضی کردن مقامات این کشور بود.

همه این اقدامات برای دستیابی به پیروزی سیاسی و تقویت نقش رئیس جمهور آمریکا داخل این کشور، همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات در نوامبر است. ترامپ ایران را به مذاکره دعوت کرد و از احتمال امضای پروتکل الحاقی خبر داد. در همین حال ایران بدون اینکه مخالف کند، امضای پروتکل را به پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا موکول کرد.

براساس این یادداشت، این شرط ایران، باعث ناراحتی ترامپ شد و آن را سوء استفاده این کشور از وضعیت بحرانی خود داخل آمریکا دانست. رئیس جمهور آمریکا بار دیگر تلاش کرد برای دستیابی به پیروزی دیپلماتیک، ایران را به پشت میز مذاکره بکشاند، ولی تهران همچنان بر موضع خود اصرار می‌کند. ترامپ با اعمال فشار و تحریم‌های بیشتر بر ایران سعی کرد با سوء استفاده از شرایط اقتصادی و بهداشتی این کشور، تهران را وادار به مذاکره با آمریکا کند، ولی تاکنون بی اعتمادی موجود بین دو طرف مانع تحقق این امر شده است.

تلاش‌های ترامپ برای نجات خویش و خروج از بحران همچنان ادامه دارد. در همین راستا او اعلام کرد که پیروزی در انتخابات آتی سخت شده است و احتمال دارد در انتخابات شکست بخورد.

در ادامه این یادداشت عنوان شده است که آنچه اوضاع را بدتر کرده، چاپ کتاب جان بولتون مشاور منیت ملی آمریکا است که اقدامات ترامپ، شکست‌ها و گفت‌گو‌های محرمانه او را رسوا می‌کند. سپس کتاب برادر زاده رئیس جمهور آمریکا رونمایی شد و پس از آن هم  ضربه‌های داخلی به ترامپ از طریق شهردار بوستون، هنرمندان و فرهنگیان آمریکایی  وارد شد و همچنان هم ادامه دارد.

باتوجه به موارد مورد اشاره می‌توان گفت که ترامپ برگ دیگری جز برگ ایران در اختیار ندارد.ایران برگ مهمی است که او برای افزایش محبوبیت خود می‌تواند با آن مانور دهد. مذاکرات عراق و آمریکا و پیشنهاد اخیر واشنگتن به لبنان، برگه‌هایی است که رئیس جمهور آمریکا برای رسیدن به ساحل ایران و تحقق پیروزی آنها را دنبال می‌کند، اما با پافشاری و اصرار ایرانی‌ها برای ندادن فرصت به  او برای خروج از بحران مواجه می‌شود.

ترامپ با این حال تسلیم نمی‌شود و به تلاش‌های خود برای اعمال فشار بر ایران ادامه می‌دهد. این بار این کار پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توسط مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با هدف رواج پروپاگاندا (تبلیغات سیاسی) به منظور ایران هراسی انجام می‌شود. پمپئو با نزدیک شدن به پایان ممنوعیت فروش اسلحه به ایران در اکتبر آینده که شورای امنیت سازمان ملل آن را تصویب کرده بود، از شیوه هراس رسانه‌ای اروپایی‌ها درباره خطر ایران استفاده و نقشه موهومی درباره نفوذ تروریسم ایران به اروپا منتشر می‌کند. او همچنین از شورای امنیت می‌خواهد در تمدید تحریم‌های تهران اقداماتی جدی انجام دهد. ناظران این اقدام پمپئو را اقدامی تحریک آمیز برای نجات ترامپ می‌دانند، کسی که فاقد محبوبیت است و احتمال پیروزی  او در انتخابات آتی ریاست جمهوری با توجه به شرایط موجود به علت شیوع کرونا و تظاهرات گسترده در پی کشته شدن جورج فلوید، کمتر شده است.

در بخش دیگری از یادداشت رای الیوم گفته شده که پمپئو در صفحه کاربری خود در توئیتر ادعا کرده  است که واردات اسلحه به ایران باعث افزایش فرصت‌های گسترش تروریسم خواهد شد.

پمپئو چند ساعت پس از انتشار نقشه‌ای درباره خطرات لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران برای جهان به خصوص برای کشور‌های اروپایی، اظهار امیدواری کرد شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های تسلیحاتی تهران را تمدید کند. همه این مسائل نشان شکست ترامپ است و اینکه او قادر به بازی با برگ ایران نیست.

البته کسانی هستند که می‌گویند انتخابات آمریکا بر اساس لحظه زمانی اداره نمی‌شود، بلکه دارای سیستمی پیشرفته است. ترامپ احساسات سفیدپوستان را که دو سوم جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، بیدار کرده و باعث ایجاد میلیون‌ها فرصت شغلی، توقف مهاجرت و پیشبرد اقتصاد آمریکا شده است. ما همچنین نیاز اسرائیل را به ترامپ فراموش نمی‌کنیم.

همه این مسائل عواملی هستند که باید مد نظر قرار بگیرند، البته عوامل مهم دیگری نیز هستند که صاحبان این نظریه از آن غافل شده اند، اینکه ترامپ تنها رئیس جمهوری نیست که از اسرائیل حمایت کرده است. حمایت از اسرائیل جزو اصول ثابت سیاست آمریکاست، خواه ترامپ در قدرت باشد یا  فرد دیگری در این کشور روی کار بیاید. در هر صورت، این برگ ایران است که باعث تحقق اهداف ترامپ خواهد شد، ولی آیا این اهداف تحقق خواهد یافت؟