سیرک ورشو و آبروریزی دیگر برای ترامپ و آمریکایی ها

گروه سیاسی- مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا گفته بود در نشست ورشو می خواهند یک ائتلاف و اجماع جهانی علیه ایران را آغاز کنند اما نتیجه این نشست با اهدافی که در نظر داشتند یکی نشد و حتی کشورهای شرکت کننده در این سیرک حتی بیانیه مشترک هم ندادند!

به گزارش افکارنیوز، علیرغم جنگ روانی که سران کاخ سفید در هفته های اخیر آغاز کرده بود اما نتیجه دلبخواه سه ضلع مثلث عبری، عربی و غربی علیه ایران شکل نگرفت و تنها آمریکا و لهستان به عنوان میزبان یک بیانیه مشترک دادند تا اپوزیسیون جمهوری اسلامی نیز از این نشست دچار افسردگی شود.
پمپئو وزیر خارجه آمریکا برای نجات سردمداران کاخ سفید . اهدافشان از این نشست سعی در سخنرانی آتشین و ضد ایرانی داشت تا سرپوی بر شکستشان بگذارد اما به قول
کیم یلمگارد، خبرنگار نشریه «یو‌اس‌ای تودی» صحبت‌های پمپئو شبیه به مقامی نبود که توانسته باشد دیدگاهش درباره ایران، اسرائیل - فلسطین، یمن یا هر چیز دیگری را پیش ببرد. شاید هم خسته و بی‌حال بوده، یا از هوای سرد زمستانی لهستان کلافه شده بود اما به هر حال لحن او بی‌‌رمق بود. او از تشکیل یک «ائتلاف تازه» برای مقابله با مسائل خاورمیانه گفت اما شور و شوق کسی که توانسته چنین ائتلافی تشکیل دهد، در او به چشم نمی‌خورد. معلوم هم نیست در این چند روز داشته با چه کسی صحبت می‌کرده است. تنها یک رئیس سرشناس در این جمع حضور داشت، آن هم نتانیاهو بود. آنها (پمپئو و نتانیاهو) از مدت‌ها پیش از این نشست هم درباره ایران اتفاق‌نظر داشتند. حتم دارم که او در نشست‌های غیرعلنی با اعتراضات قدرتمندی در موضوع ایران روبه‌رو شده است. هیأت‌ها خیلی تلاش داشتند روی این مساله مانور دهند که اسرائیلی‌ها با عرب‌ها دست داده‌اند و درباره صلح صحبت می‌کنند اما هیچ نماینده‌ای از فلسطینی‌ها حضور نداشت. درست مثل مذاکرات برگزیت، لهستانی‌ها فکر می‌کردند دارند با اتحادیه اروپایی مذاکره می‌کنند اما فقط داشتند با خودشان صحبت می‌کردند.
نکته جالب تر اینکه نه تنها آمریکایی ها نتوانستند علیه ایران ائتلافی را تشکیل دهند بلکه حتی در موضوع فلسطین نیز از اهداف خود ناکام ماندند.

اندیشکده آمریکایی استراتفور در گزارشی درباره این نشست به شکست آمریکا در رسیدن به اهداف ضد ایرانی خود اذعان و گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «خاورمیانه: در نشست ورشو هیچ پیشرفتی برای آمریکا درباره ایران صورت نگرفت». استراتفور نوشت: «نشست 2 روزه به رهبری آمریکا در ورشو درباره امنیت خاورمیانه ۱۴ فوریه پایان یافت. در این گردهمایی برای مقام‌های ۶۰ کشور فرصتی برای صحبت درباره استراتژی‌های تقویت امنیت خاورمیانه فراهم شد و همچنین این نشست فرصتی برای رایزنی‌هایی درباره وعده آمریکا برای رونمایی از طرح صلح اسرائیل- فلسطین بعد از انتخابات نهم آوریل اسرائیل ایجاد کرد اما فقط یک‌سوم کشورهای شرکت‌کننده، وزرای خارجه خودشان را به نشست فرستادند، این اندیشکده آمریکایی درباره دلیل حضور نیافتن وزرای خارجه اکثر کشورهای جهان در نشست ورشو نوشت: «بخشی از دلایل (عدم حضور وزرای خارجه) ناشی از این واقعیت بود که آمریکا این نشست را تبدیل به یک اجلاس ضد ایرانی کرده بود».
استراتفور ادامه داد: «البته پیشرفت‌هایی در زمینه بهبود روابط بین کشورهای عربی خلیج [فارس] و اسرائیل شامل دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با وزیر خارجه عمان در حاشیه نشست حاصل شد. همچنین وزیر خارجه بحرین اعلام کرد «بتدریج» منامه روابط خود با اسرائیل را عادی‌ خواهد کرد». طبق گزارش این اندیشکده آمریکایی، نشست ورشو به جای برجسته کردن همگرایی و اتفاق نظر در مسائل مربوط به امنیت خاورمیانه، تاکیدی بر واگرایی و اختلاف‌نظر بود. از همه قابل ملاحظه‌تر اینکه، استدلال‌های آمریکا درباره لزوم اتخاذ مواضع سرسختانه علیه ایران در همراه کردن بسیاری از مقام‌های اروپایی با این مواضع بار دیگر شکست خورد.

اینکه آمریکا سیاهی لشگر خود از سران کهنه و بی رمق عربی با همدستی نتانیاهو و رژیم صهیونیستی را به میدان آورد اما باز هم نتیجه نگرفت نشان می دهد ترامپ و دیگر سردمداران کاخ سفید بار دیگر دچار خطای راهبردی علیه ایران شدند و بار دیگر طعم شکست را چشیدند.