بازگشت پُربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی به روی آنتن

سری دوم مسابقه «عصر جدید»، به دلیل شیوع ویروس کرونا تولید پرماجرایی داشت. تاثیراتی که کرونا از ابتدا تا همین امروز روی روند ضبط مسابقه گذاشته، جذابیت، نحوه پخش و حتی بخشی از ساختار مسابقه را دچار تغییر و تحولاتی کرده و برنامه‌ریزی‌ها برای زمان ضبط و پخش مراحل مختلف آن را به هم ریخته است. پس از وقفه‌ای تقریبا دو ماهه، ضبط «عصر جدید» آغاز و مسابقه فعلا بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود.

تعطیلی 3 ماهه «عصر جدید»

اخبار فرهنگ و هنر - اوایل اسفند که از شیوع ویروس کرونا ، زمان زیادی نمی‌گذشت و وضعیت بسیار بحرانی بود، به دلیل ممنوعیت برگزاری تجمعات و خطر انتقال کرونا، مردم امکان سفر به تهران و حضور در استودیوی «عصر جدید» را نداشتند، به همین دلیل دو قسمت از این مسابقه بدون تماشاگران و با صندلی‌های خالی ضبط شد اما تاثیر مهم غیبت تماشاچیان، باعث شد احسان علیخانی تصمیم بگیرد ضبط مسابقه را به طور موقت، تعطیل کند. او اوایل اسفند با انتشار ویدئویی درباره این که قسمت‌های کمی در بهمن‌ماه ضبط شده توضیح داد و خبر تعطیلی موقت مسابقه را اعلام کرد.

مشورت علیخانی با مشاور وزیر بهداشت

در بحبوحه تعطیلی ضبط بعضی از برنامه‌ها، علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت با انتشار توئیتی به حضور تماشاگران در برنامه « دورهمی » اعتراض کرد و آن را در مقام مقایسه با «عصر جدید» قرار داد. او در توئیت خود نوشت که احسان علیخانی برای ضدعفونی کردن استودیوی «عصر جدید» و بررسی وضعیت تماشاگران از وزارت بهداشت کمک خواسته تا ضبط برنامه را ادامه بدهد اما بنابر توصیه او درباره ایمن نبودن این روش و به خطر افتادن سلامت مردم، ضبط مسابقه را متوقف کرده است. او با کنایه نوشت احتمالا علیخانی هم باید به همان جایی که مهران مدیری مجوز حضور تماشاگران را گرفته بود، می‌رفت.

تغییر جدول پخش شبکه 3

تعطیلی ضبط « عصر جدید »، جدول پخش تلویزیون را تغییر داد. قرار بود این مسابقه پیش از نوروز شنبه و یک شنبه‌شب روی آنتن برود. دو قسمت اول مسابقه طبق برنامه‌ریزی 17 و 18 اسفند روی آنتن رفت اما قسمت سوم و چهارم پیش از سال جدید پخش نشد و برای این که مسابقه در تعطیلات نوروز هر شب به پخش برسد، 24 و 25 اسفند بازپخش دو قسمت ابتدایی روی آنتن رفت و دلیل این اتفاق هم استقبال مخاطبان اعلام شد! از آن جایی که 7 قسمت از مسابقه برای پخش در تعطیلات عید باقی‌مانده بود، شبکه 3 هر قسمت را طی دو شب روی آنتن فرستاد تا کنداکتور شبکه 3 در هفته دوم تعطیلات نوروز، از «عصر جدید» خالی نماند.

ادامه ضبط بدون تماشاگران

اکنون پس از این فراز و نشیب‌ها و طولانی شدن دوران شیوع ویروس کرونا، شبکه 3 دوباره به سراغ تنها راه حل فعلی یعنی ضبط مسابقه بدون حضور تماشاچیان رفته است. البته طبق آن چه علیخانی شنبه‌شب در پخش زنده اینستاگرام خود گفته، طی نامه‌ای از ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره حضور تماشاگران در برنامه سوال کرده و در این مورد منتظر اعلام نظرستاد است. بنابراین ممکن است ضبط مسابقه در غیبت تماشاچیان خیلی طولانی نشود و با عادی‌تر شدن شرایط و رعایت اقدامات بهداشتی، بالاخره شاهد حضور مردم در استودیوی «عصر جدید» باشیم. احسان علیخانی درباره ضدعفونی شدن استودیو و کنترل عوامل و شرکت‌کنندگان توسط تیم پزشکی هم به مردم اطمینان داده است.

شانس مهم شبکه 3 برای جذب مخاطب

شبکه3 در ماه‌های گذشته، روزهای کم‌مخاطبی را پشت سر گذاشته است، پس از سریال نوروزی «دوپینگ» که در جذب مخاطب چندان موفق نبود، اکنون با سریال «سرباز» و برنامه ویژه افطار «مثل ماه» هم در جذب مخاطب عملکرد موفقی نداشته و تلاش کرده با بازگرداندن برنامه «اتفاق» به جدول پخش، این وضعیت را تا حدی جبران کند. ظاهرا دومین راه حل شبکه3 برای جلب توجه دوباره مخاطبان، ادامه ضبط مسابقه پربیننده خود یعنی «عصر جدید» حتی بدون حضور تماشاگران است. طبیعتا این راه حل جواب خواهد داد و پخش دوباره «عصر جدید» به سود این شبکه خواهد بود.

اثر غیبت تماشاگران بر «عصر جدید»

غیبت تماشاگران تاثیر مستقیمی بر «عصر جدید» خواهد داشت. همان طور که در دو قسمت آخر «عصر جدید» دیدیم، استودیوی خالی از تماشاگر، هیجان و تشویق‌های آن‌ها در جذابیت مسابقه بی‌تاثیر نیست. مهم‌تر از این مسئله، احتمالا قضاوت داوران هم تغییرات جزئی خواهد داشت، چون دیگر رای آن‌ها نمی‌تواند مساوی باشد و تماشاگری نیست که تصمیم درباره حذف یا حضور شرکت‌کننده در فینال آن قسمت به رای‌شان گذاشته شود، بنابراین داوران ناچار هستند طوری رای بدهند که تکلیف شرکت‌کننده بنابر رای آن‌ها مشخص شود.