جدایی بازیکنان استقلال یکی پس از دیگری

صد البته تمام بار گناه بر دوش فکری و کادر جدید نیست بلکه بخشی از داستان به‌خاطر سنتی است که در اثر سوءمدیریت یا مدارای بیش از حد با بازیکنان در این تیم جا افتاده و گریبان همه مربیان را می‌گیرد. این سیاهه را مرور کنید تا  به بخشی از دلایل ناکامی نسبی استقلال  پی‌ببرید.

میلاد زکی‌پور

او نخستین بازیکن استقلال بود که حتی پیش از شروع مسابقات فصل از سوی محمود فکری در اختیار باشگاه قرار گرفت. زکی‌پور به عدم‌حضورش در ترکیب تیم در بازی دوستانه با چوکای تالش اعتراض کرد و فکری هم او را کنار گذاشت. در نتیجه این بازیکن در نقل‌وانتقالات پیش از شروع فصل راهی گل‌گهر سیرجان شد.

شیخ دیاباته

بعد از ماجراهای جنجالی مربوط به تعویض شیخ دیاباته در نیمه دوم بازی با فولاد، باشگاه استقلال با صدور یک بیانیه اعلام کرد مهاجم مالیایی به‌دلیل «عدم‌تمکین از دستورات کادر فنی» موقتا در اختیار باشگاه قرار گرفته است. دیاباته بعدا هم هرازگاهی در تمرینات حاضر نشد. اغلب دلیل این غیبت‌ها مصدومیت شیخ عنوان می‌شد اما برخی شایعات غیررسمی نارضایتی مهاجم استقلال از روند دریافت مطالباتش را در این زمینه بی‌تأثیر نمی‌دانستند.

فرشید باقری

بعد از نمایش ضعیف فنی‌اش برابر فولاد اهواز مورد انتقاد برخی از هواداران قرار گرفت. او در واکنش به این فضا، یک مطلب تند در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد. بعدتر هم گویا مسئله اعتراض فرشید باقری به کم بازی کردنش پیش می‌آید؛ گلایه‌ای که او با لحن نامناسب نزد دستیاران فکری مطرح کرده است. باقری در ۲نوبت در اختیار باشگاه قرار گرفت و اگرچه به‌نظر می‌رسید در نیم‌فصل از جمع آبی‌پوشان جدا شود اما فعلا خبری نیست.

وریا غفوری

در بازی با نساجی به تعویضش اعتراض کرد و یکسره راهی رختکن و منزل شد. او یکی، دو جلسه هم در تمرینات حاضر نشد، هرچند محمود فکری هیچ تصمیمی برای برخورد با کاپیتان تیمش نداشت. وریا این روزها بیشتر در کنار فکری دیده می‌شود و ظاهرا قصد دارد وظایف کاپیتانی‌اش را در اداره تیم جدی‌تر بگیرد.

فرشید اسماعیلی

مشابه داستانی که الان برای مهدی قایدی به‌وجود آمده، اوایل فصل در مورد فرشید اسماعیلی رخ داد. او ابتدای فصل مبلغ ۲ میلیارد تومان از اسپانسرهای باشگاه دریافت کرد و راضی به حضور در تمرینات شد. اسماعیلی این مبلغ را «هدیه» درنظر گرفته بود، در حالی‌که باشگاه مدعی بود وجه مورد نظر در ازای بخشی از دستمزد این بازیکن به او اهدا شده است. اسماعیلی در حالی خودش را سزاوار دریافت هدیه ۲میلیاردی می‌دانست که در لیگ نوزدهم چندان نمایش خوبی نداشت. به هر حال فرشید سر این ماجرا با باشگاه به اختلاف خورد و حتی در صفحه رسمی استقلال یک کامنت عجیب و غریب گذاشت. او چندین هفته بیرون نشست و نهایتا به تمرینات برگشت. آخرش هم معلوم نشد کدامیک از دو طرف کوتاه آمده است.

هروویه میلیچ

عملگراترین یاغی فصل استقلال، «استراماچونی»وار بدون اعلام قبلی ایران را ترک کرد و به کشورش برگشت. میلیچ کروات که در هفته‌های آغازین فصل به‌ندرت توسط فکری به بازی گرفته می‌شد، ساعاتی پس از داربی رفت در فرودگاه حاضر شد و تهران را ترک کرد. بهانه میلیچ عدم‌دریافت مطالباتش بوده و این مسئله همچنان پابرجاست. در حقیقت او هنوز بازیکن استقلال به شمار می‌آید، اما فرسنگ‌ها دور از تیم، نه تمرین می‌کند و نه قادر به حضور در مسابقات است.

رشید مظاهری

در یک جلسه تمرینی با حسین حسینی بر سر این که «چه‌کسی زودتر آیتم‌های تمرینی را پشت سر بگذارد» درگیر شد و تمرین را ترک کرد! بعد از نیمکت‌نشینی غیرمنتظره برابر نفت مسجدسلیمان هم یکی، دو مصاحبه سنگین علیه محمود فکری انجام داد. پیش از همه اینها رشید در تمرینات آغاز فصل هم دیرتر از سایرین حاضر شد، چرا که به تلاش باشگاه برای تعدیل رقم قراردادش اعتراض داشت. آن تلاش به جایی نرسید و دستمزد مظاهری که ظاهرا بسیار هم قابل توجه است، دست نخورده باقی ماند.

سجاد آقایی

با کامنتی که در شبکه‌های اجتماعی پای گزارش تمرین استقلال گذاشت و پرسید: «پس چرا محل تمرین را به من اطلاع ندادید؟» حسابی سوژه شد. این کامنت، تیر خلاص برای مهاجمی بود که در ترافیک خط حمله استقلال فرصتی برای بازی پیدا نمی‌کرد. نهایتا آقایی هم با نظر فکری در اختیار باشگاه قرار گرفت و به نساجی مازندران منتقل شد.

فردین رابط

از دیگر جوانان استقلال است که امسال جسته و گریخته به میدان رفته، اما در داربی امیدها در اعتراض به تعویضش شیشه‌های رختکن را شکست! سرمربی تیم امید استقلال آرش برهانی است که در تیم بزرگسالان هم دستیار محمود فکری به شمار می‌آید. بنابراین عجیب نبود که موقعیت رابط به خطر افتاد. این روزها زمزمه انتقال قرضی فردین به یک باشگاه دیگر به گوش می‌رسد.

مهدی قایدی

داستان او در طول این چند روز آنقدر تکرار شد که همه اهالی فوتبال جزئیاتش را از حفظ شده‌اند. قرارداد قایدی پارسال برای طولانی‌مدت تمدید شده و افزایش پلکانی رقم دستمزد او، تناسبی با وضع تورم فعلی و اثرگذاری این بازیکن ندارد. مهاجم بوشهری هم مدتی در خانه نشست تا «به زور» باشگاه را برای ترمیم رقم قراردادش راضی کند. این قولی بود که احمد سعادتمند، مدیرعامل قبلی به قایدی داد و برای مدیران جدید تعهد اخلاقی ایجاد کرد. افزایش رقم ثبت‌شده قرارداد، از جدیدترین مصادیق بازیکن‌سالاری در فوتبال ایران و به‌ویژه پرسپولیس و استقلال به شمار می‌آید.

مشکل قایدی با «آپشن» حل می‌شود

همانطور که در گزارش روز شنبه پیش‌بینی کرده بودیم مهدی قایدی به قهر ۱۲روزه‌اش پایان داد و به تمرینات استقلال برگشت. مشکل قایدی با باشگاه بر سر مبلغ قرارداد فصل جاری و همچنین بند جدایی او بود که مشکل دوم حل شد و قرارداد فصل جاری هم قرار است به شکل دیگری به رقم دلخواه قایدی برسد. قرارداد رسمی قایدی با استقلال ۹۰۰میلیون تومان برای یک فصل است اما او در ابتدای فصل توافقی ۴میلیاردی با سعادتمند داشته که این توافق به شکل رسمی روی کاغذ نیامده است. اگر باشگاه قرارداد ۹۰۰میلیونی قایدی را در این مقطع تغییر می‌داد با مشکلاتی در بازرسی مواجه می‌شد. بنابراین هیأت‌مدیره استقلال تصمیم گرفته با اضافه کردن آپشن‌هایی به قرارداد قایدی، پول مورد نظر او را بپردازد و رضایت ستاره اول آبی‌پوشان را جلب کند. یکی از مدیران استقلال ضمن اعلام این خبر، مدعی شد که قرار نیست بند فسخ آن‌گونه که قایدی می‌خواهد تغییر کند.

قایدی به رفسنجان می‌رود؟

حضور قایدی در تمرین دیروز با استقبال گرم محمود فکری و دیگر اعضای کادر فنی استقلال روبه‌رو شد و بازیکنان استقلال هم برخورد گرمی با قایدی داشتند. قایدی در این مدت بیشتر به‌صورت انفرادی تمرین می‌کرد و عدم‌حضور در تمرینات گروهی احتمالا او را از آمادگی همیشگی دور کرده است. ولی بدون شک قایدی برای استقلال آنقدر اهمیت دارد که محمود فکری به فکر استفاده از او در بازی با مس رفسنجان باشد. از اردوی استقلال خبر می‌رسد که فکری شاید قایدی را همراه با تیم به رفسنجان ببرد و این بازیکن را در لیست ۱۸نفره قرار دهد. البته کادر فنی استقلال هنوز این موضوع را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند ولی حضور قایدی در رفسنجان می‌تواند یک سورپرایز باشد، آن هم درحالی‌که فکری نیاز مبرمی به ۳امتیاز این بازی دارد.