سورپرایز احتمالی اسکوچیچ برای بازی ایران و هنگ کنگ

مسیر ایران برای صعود به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی فقط در صورتی ادامه خواهد داشت که تیم ملی تمامی بازی‌های پیش روی خود را برنده از زمین بازی خارج شود. اتفاقی که پیش‌تر در انتخابی جام‌های جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ تجربه کرده بودیم.

۴ برد از ۴ بازی باقی مانده مرحله دوم انتخابی جام جهانی ما را به مرحله پایانی می‌رساند و به نظر کار سختی در پیش داریم اما تجربه نشان داده ایران می‌تواند از این شرایط بحرانی خارج شود اما باید ناجی تیم ملی را پیدا کرد.

در انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ ایران با قطر و اردن همگروه بود و باخت به اردن در بازی رفت ما را تا آستانه حذف از بازی‌ها پیش برد و در دور برگشت باید هر دو بازی را می‌بردیم. ایران انتقام شکست برابر اردن را با گل‌های علی دایی و نیکبخت واحدی گرفت و در بازی با قطر همچنان تیم ملی نیاز به برد داشت. در بازی که سه بر دو به نفع ایران تمام شد، وحید هاشمیان با زدن دو گل بهترین بازیکن زمین بود و به لطف درخشش او راهی مرحله بعدی شدیم.

نکته جالب در مورد وحید این بود که او بعد از مدت‌ها به تیم ملی دعوت می‌شد و بعد از سال ۲۰۰۰ پیراهن تیم ملی را بر تن نکرده بود. بازیکن وقت بایرن مونیخ آلمان توسط برانکو بعد از ۴ سال به تیم ملی دعوت شد و با دو گلی که به قطر زد ما را به جام جهانی برد. وحید تا این مرحله برای تیم ملی بازی نکرده بود و برانکو برای نجات تیم ملی از او استفاده کرد.

جام جهانی ۲۰۱۴ هم برای ایران مسیر همواری نداشت. ما در سه بازی آخر مرحله پایانی انتخابی جام جهانی باید برنده از زمین خارج می‌شدیم. سه بازی که دو بازی بیرون از خانه بود و باید قطر و کره را می‌بردیم. کارلوس کی‌روش در این شرایط برگ برنده اش را رو کرد. با دعوت از رضا قوچان نژاد که در هلند بازی می‌کرد و تا به حال برای ایران به میدان نرفته بود خط حمله تیم ملی متحول شد و او در هر سه بازی به قطر، لبنان و کره گل زد که دو تا از این گل‌ها ۳ امتیازی بودند و ما را به جام جهانی بردند. درخشش گوچی اگر نبود ما  راهی به جام جهانی ۲۰۱۴ پیدا نمی‌کردیم.

تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی قرار دارد که مشابه مراحل انتخابی جام‌های جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ است. در بازی‌های گذشته ایران راه بردن عراق و بحرین را پیدا نکرد و حالا وقت یک سورپرایز ویژه است تا تیم ملی به مرحله بعد برود.

نگاهی به لیست نفرات تیم ملی که می‌اندازیم سامان قدوس می‌تواند سورپرایز این دوره از بازی‌ها باشد. بازیکنی که ۶ ماه به دلیل محرومیت از فوتبال دور بود اما با برنتفورد به لیگ برتر انگلیس صعود کرد.

البته جهانبخش هم می‌تواند سورپرایز باشد. بازیکنی که دیدارهای قبلی تیم ملی را به دلیل مصدومیت از دست داده بود. شاید حتی قایدی هم می‌تواند برگ برنده تیم ملی برای صعود به جام جهانی باشد.

چند بازیکن را در تیم ملی داریم که می‌توانند حریفان را غافلگیر کنند اما باید دید اسکوچیچ هم مثل برانکو و کی‌روش سورپرایزی دارد یا با همان ترکیب همیشگی می‌خواهد راهی برای صعود پیدا کند.