بیوگرافی مرتضی مهرزاد بازیکن تیم ملی والیبال نشسته ایران+عکس

مرتضی مهرزاد، ساکن چالوس یکی از شهرهای شمال ایران و نزدیک به دریای خزر، تا پیش از ورود به عرصه والیبال نشسته دائماً خود را در خانه پنهان می‌کرد و به نوعی از حضور در جامعه گریزان بود چرا که دل خوشی از ظاهر خود نداشت. او در حال حاضر 33 ساله است و پیش از این تفاوتش دیگران را یک نفرین خوانده بود تا نعمت.

مرتضی مهرزاد در مسابقات پارالمپیک شرکت می‌کند چراکه پای راست او حدود 15 سانت کوتاه تر از پای چپش است؛ اتفاقی که نتیجه شکستگی لگن به دلیل دوچرخه سواری در دوران کودکی بوده است. در زندگی روزمره این اتفاق یک کابوس محسوب می‌شود زیرا او مجبور است دائماً با عصا یا ویلچر به این طرف و آن طرف برود. اما اینجا در توکیو قد و قامت او به یک نیروی غیرقابل مهار برای تیم والیبال نشسته ایران در مصاف با رقبا تبدیل شد.

بیوگرافی مرتضی مهرزاد بازیکن تیم ملی والیبال نشسته ایران

در والیبال نشسته ورزشکاران با طیف وسیعی از آسیب ها در امتداد زمین نشسته و باید تحرک قابل توجهی داشته باشند و نهایتاً توپ را از توری با ارتفاع حدود 120 سانتی متر عبور داده و وارد زمین حریف کنند. از طرفی هنگامی که برزیل برای اولین بار خود را به عنوان یک قدرت در والیبال نشسته مطرح کرد، این کار را با دو بازیکن تقریباً دو متری انجام داد. مرتضی مهرزاد اما این ورزش را وارد فاز جدیدی کرد و حالا در ارتفاع چندین سانتی متر بالاتر از تور به توپ ضربه می زند.

با توجه به عملکرد ایران در مسابقات پارالمپیک توکیو می توان گفت که هیچ تیمی در مقابل مرتضی مهرزاد شانس ندارد. آنها یکبار دیگر به مدال طلای المپیک دست یافتند و تنها یک ست را به حریفان واگذار کردند. طبق معمول مهرزاد با 28 امتیاز یعنی11 امتیاز بیشتر از سایر هم تیمی هایش، نقش اصلی را در مسابقه فینال ایفا کرد. اما در حالی که موفقیت او نمونه بارز مفهوم تبدیل نقص فیزیکی به مهارت محسوب می‌شود، در عین حال یکی از آسیب‌های عمیق نیز به شمار می‌آید .

حقیقت غم انگیز این است که وضعیت سلامتی او رو به وخامت است. محمد علی دهستانی، مجری برنامه تلویزیونی معلولان در ایران، اخیراً ادعا کرد که وضعیت نادر این بازیکن یا همان آکرومگالی، جایی که غده هیپوفیز مغز بیش از حد هورمون رشد تولید می کند و باعث افزایش بیش از حد قد می شود، وخامت بیشتری پیدا کرده است. نگرانی در این باره وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم متوسط طول عمر این بیماران 10 سال کم تر از افراد معمولی است.

اما این مشکل در والیبال در نقش یک فرشته نجات برای مرتضی مهرزاد ظاهر شد. همانطور که خودش نیز در این باره می‌گوید: "به دلیل این نقص بسیار افسرده بودم. احساس می کردم در زندان هستم و به دلیل ظاهرم می ترسیدم بیرون بروم. هرگز نمی توانستم آینده ای را برای خودم تصور کنم اما والیبال نشسته تأثیر زیادی در زندگی من داشته است."

از طرف دیگر پیگیری های سرمربی تیم ملی والیبال نشسته ایران یعنی هادی رضایی نیز در بهبود عملکرد مرتضی مهرزاد تاثیر گذار بوده است. رضایی پیش از این و در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: "من یک بازیکن را بهترین می دانم و آن تیم است که باید بهترین عملکرد را داشته باشد. پیشرفت مرتضی به همین جا ختم نمی‌شود. او برای پیشرفت و تبدیل شدن به یک ورزشکار را کاملتر به زمان بیشتری احتیاج دارد."

البته شاید برای کسانی که از تلویزیون مهرزاد را نگاه می کنند او می تواند یک شخصیت ترسناک باشد. ایران در مسابقات توکیو موفق شد به راحتی از سد آلمان عبور کند و فلوریان سینگر، بعد از آن مسابقات صحبت های جالبی را در رابطه با ستاره والیبال نشسته ایران مطرح کرد. او توضیح داد که دفاع کردن مهرزاد تا چه میزان کار دشواری است و قد بلند او باعث می‌شود که به نوعی توپ‌ها را به شکل اسلم دانک وارد زمین حریفان کند. بازیکن والیبال نشسته آلمان مرتضی مهرزاد را یک ستاره فوق العاده خواند که می تواند حریفان را مجبور کند که راه جدیدی برای مهار او ابداع کنند.

به لحاظ مختلف این وضعیت مهرزاد می تواند یک مسئله ناراحت کننده برای هر انسانی باشد اما او حالا ورزشی را کشف کرده که می تواند به واسطه آن از خلوت خود بیرون بیاید و در پی آرزوهایش باشد. او حالا از والیبال نشسته به عنوان یک عامل نجات بخش استفاده می کند و نقش وی در آخرین پیروزی ایران همان نقش مهم اعتقادات و انگیزه ها در پارالمپیک است.

بیوگرافی مرتضی مهرزاد

مرتضی مهرزاد متولد 26 شهریور 1366 در گیلان ، بازیکن والیبال نشسته است

به دلایلی تا مقطع سوم راهنمایی بیشتر درس نخواند ولی حالا با 246 سانتی متر بعنوان بلندترین مرد ایران و سومین قد بلند جهان شناخته می شود

از کارگری به برنامه ماه عسل آمد و از آنجا در اوج نا امیدی وارد تیم ملی والیبال پارالمپیک شد و حالا می درخشد و افتخار آفرینی می کند. 

بیوگرافی مرتضی مهرزاد

مرتضی مهرزاد سلاکجانی (Morteza Mehrzad) در شهر رودسر استان گیلان بعنوان فرزند اول خانواده به دنیا آمد و یک برادر و یک خواهر کوچکتر از خود دارد

مادرش چند سال اخیر فوت کرده و پدرش هم به دلیل عدم تامین هزینه های زندگی ، خودش زندگی جدایی دارد !

من از بدو تولد یک سر و گردن از همسن و سالانم بلندتر بودم اما غیرطبیعی نبود تا 13 سالگی هم این شرایط تقریبا ادامه داشت

زندگی من روال طبیعی داشت و بعد از مدرسه ابتدا در یک آلومینیوم سازی و سپس یک نانوایی لواشی کار می کردم تا اینکه از 15 سالگی به بعد همه چیز تغییر کرد. 

صفورا علی‌ نژاد (مادرش): مرتضی تا کلاس دوم راهنمایی با معدل بالا به تحصیل مشغول بود تا اینکه بخاطر هیکل درشت مورد تمسخر همکلاسی هایش قرار می گرفت. 

در نتیجه با وجود اصرار و خواهرش ما مرتضی از ادامه تحصیل دست کشید و ترجیح داد که به کارگری برای دیگران و کار در مغازه‌ ها بپردازد. 

رشد غیرمعمول قد مرتضی از 16 سالگی ، یعنی زمانی که بلندی قدش 190 سانتی‌ متر بود شروع شد

متاسفانه در همان زمان بخاطر افتادن از دوچرخه و آسیب دیدگی شدید لگن و عدم درمان مناسب در نهایت باعث توقف رشد پای راست او می شود

پای راست او حالا 15 سانتی متر کوتاه تر از پای چپش است و طول دست اش نیز 27 سانتی متر است

بیماری مرتضی مهرزاد

مرتضی بعدها متوجه می شود مبتلا به یک بیماری بنام «آکرومگالی» است

در این نوع بیماری بخش هایی از بدن مانند بینی ، آرواره و انگشتان دست و پا بزرگی غیر عادی دارند و هورمن رشد هم بیش از اندازه تولید می شود

قد مرتضی مهرزاد 

حالا 264/4 سانتی متر قد دارد و در حالت نشسته قد او به 123 سانتی متر و ارتفاع نشسته او وقتی دست هایش را بلند می کند به 201 سانتی متر می رسد. 

در ماه عسل رمضان 1388 مرتضی 22 ساله به همراه مادرش به برنامه «ماه عسل» احسان علیخانی رفت و از سختی های زندگی قد بلندی خود گفت

قد مرتضی مهرزاد

با طرح مشکلات معیشتی و حتی نبود کفش و لباس مناسب برای وی ، نگاه ها به سمت اش جلب شد

مرتضی مهرزاد در ماه عسل

مهرزاد در آن برنامه ماه عسل از پرسپولیسی بودن خود گفت و دیدن علی کریمی را بزرگترین آرزویش عنوان کرد

کریمی که آن شب برنامه ماه عسل را دیده بود ، بعد از پایان برنامه خود را به مرتضی رساند و او را در آغوش کشید تا آرزوی قد بلندترین پسر ایران به واقعیت بدل شود. 

مرتضی مهرزاد در ماه عسل

کمک علی کریمی به مرتضی مهرزاد

مادر مرتضی مهرزاد می گوید ، علی کریمی وعده‌ های مالی زیادی به پسرم داد و حتی قول دادند که از صفر تا 100 هزینه‌‌ های درمان مرتضی را تقبل کند

در آن‌ لحظه دیدار ایشان 950 هزار تومان وجه نقد به‌ همراه یک سیستم رایانه‌ ای (لپ تاپ) به فرزندم هدیه داد

باز شدن در رحمت خدا

داستان زندگی مرتضی از سال 1391 به کل تغییر یافت ، او در فراخوان استعدادیابی فدراسیون جانبازان و معلولین برای بازی والیبال کشف استعداد شد

به این ترتیب بعد از آموزش های مقدماتی وارد تیم والیبال نشسته چالوس شد

مرتضی بعد از سه سال بازی والیبال در سال 1394 با تیم «ثامن‌ الحجج سبزوار» قرارداد بست و اولین تجربه بازی در لیگ برتر را بدست آورد

او در همین سال بعنوان یک بازیکن حرفه ای به تیم ملی ایران نیز دعوت شد

مرتضی در مسابقات پارالمپیک 2016 برزیل به همراه تیم ملی توانست بعنوان تیم اول به مدال طلا برسد و عنوان پدیده والیبال نشسته در جهان را از آن خود کند. 

مرتضی در ادامه سال 2016 با تیم ملی قهرمان جام بین قاره ای چین شد و یکسال بعد نیز قهرمانی آسیا در چین را بدست آورد

سال 2016 به قهرمانی لیگ جهانی دست یافت و سپس دوباره سال 2017 با تیم ملی ، قهرمانی آسیا را تکرار کرد و حالا ستاره والیبال نشسته ایران است

سال 97 مادرم را از دست دادم و اکنون سرپرستی خواهر و برادرم را برعهده دارم و تنها منبع درآمدم مستمری 500 هزار تومان صندوق حمایت از ورزشکاران است

نه شغلی دارم و نه زیر پوشش بیمه هستم و پاداش های مسابقات را هم دریافت نکردم اما تنها دلخوشی ام شاد کردن مردم است. 

ازدواج و همسر مرتضی مهرزاد 

مرتضی مهرزاد تاکنون ازدواج نکرده و مجرد میباشد. 

همسر مرتضی مهرزاد