بیوگرافی کامل ریکاردو ساپینتو سرمربی استقلال و همسرش| حاشیه های جالب ساپینتو

ریکاردو ساپینتو سرمربی این فصل استقلال است. ساپینتو سابقه بازی در تیم ملی پرتغال را داد. در این مطلب به بیوگرافی ساپینتو می پردازیم.

چکیده ای از بیوگرافی ریکاردو ساپینتو

نام و نام خانوادگی:ریکاردو ساپینتو

تاریخ تولد:۱۰ اکتبر ۱۹۷۲( ۱۸ مهر ۱۳۵۱)

محل تولد:پرتغال

حرفه:بازیکن و مربی فوتبال

وضعیت تاهل:متاهل

قد:۱٫۷۸ متر

بیوگرافی کامل ساپینتو

ریکاردو مانوئل آندره سیلوا سا پینتو، زاده ی دهم اکتبر ۱۹۷۲ در پورتوی پرتغال می باشد.

بیوگرافی ساپینتو مربی استقلال

همسر و فرزندان ساپینتو

ریکاردو ساپینتو درحال حاضر متاهل میباشد و دو فرزند دارد.

ساپینتو و همسرش

بازی های فوتبالی ریکاردو ساپینتو

ریکاردو ساپینتو برای تیم سالگیروش، نخستین بازی رسمی خود را انجام داد و از این طریق به تیم ملی زیر ۲۱ سال پرتغال راه یافت به عنوان نایب قهرمان مسابقات جام ملت های اروپا زیر ۲۱ سال ۱۹۹۴ بهمراه این تیم، انتخاب شود. ریکاردو ساپینتو برای نخستین بار در تاریخ ۳۰ اوت ۱۹۹۲ در لیگ برتر پرتغال بطور رسمی بازی کرد و در نیمه ی دوم بعنوان یار تعویضی وارد زمین شد.

عکس ساپینتو و فتح الله زاده

ریکاردو ساپینتو در فصل ۹۵–۱۹۹۴ با اسپورتینگ قرارداد بست و پس از این که در این تیم، عملکرد درخشانی برجای گذاشت؛ نظر رئال سوسیداد در لالیگا را به خود جلب کرد و قراردادی چهار ساله در ژوئیه ۱۹۹۷ به ارزش ۴۰۰ میلیون پزوتا امضاء کرد اما با محرومیت جهانی بمدت یک سال، قبل از انجام نخستین بازی خود مواجه شد. ریکاردو ساپینتو در نخستین بازی رسمی خود برای باشگاه جدیدش موفق به گلزنی شد و در ۳۰ اوت ۱۹۹۸ در مقابل رئال اویدو بازی کرد و این بازی با نتیجه ی تساوی ۳–۳ به پایان رسید.

ریکاردو ساپینتو پس از ۷۰ بازی و شش گل در اسپانیا، مجددا با اسپورتینگ قراردادبست. او قبلا در این تیم بمدت شش سال، بازی کرد؛ با این که مصدومیت های فراوان در این مقطع، برایش دردسر بزرگی بود ولی در نهایت بازوبند کاپیتانی تیم را بدست آورد. او به سرژیو کونسیسائو در فصل ۰۷–۲۰۰۶، در استاندارد لیژ پیوست و همان جا کفش هایش را در حوالی ۳۵ سالگی آویخت.

دوران سرمربیگری ریکاردو ساپینتو

ساپینتو در تیم زیر ۱۹ ساله های اسپورتینگ در سال ۲۰۱۲ به عنوان مربی انتخاب شد و هدایت ستاره سرخ بلگراد را در سال ۲۰۱۳ تجربه کرد. او در دو تیم باشگاهی یونان از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ مربیگری کرد و با بلننسس پرتغال در سال ۲۰۱۵ همراه شد و هدایت الفتح عربستان را در سال ۲۰۱۶ بر عهده گرفت. او با مربیگری آترومیتوس در سال ۲۰۱۷ به آتن بازگشت. او نیز به استاندارد لیژ بلژیک از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ رفت و این تیم را در لیگ بلژیک به مقام قهرمانی رساند. لگیا ورشو از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ تحت هدایت او بود. وی مربیگری تیمهای براگا پرتغال، واسکودوگاما برزیل و غازی عینتاب ترکیه را به ترتیب در سالهای ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و۲۰۲۱ بر عهده گرفت. ریکاردو ساپینتو در سال ۲۰۲۲ در موریرنسه پرتغال به عنوان مربی انتخاب شد و این تیم در زمان حضورش در این فصل، به دسته یک پرتغال سقوط کرد. ریکاردو ساپینتو، سابقه ی مربیگری تیمهای بسیاری بمدت کم تر از یک سال را داشت و حتی از یکی، دو تیم هم اخراج شده است.

لقب ریکاردو شیردل

ریکاردو ساپینتو به خاطر حضورش در اسپورتینگ و روحیه ی جنگندگی که داشت؛ لقب« ریکاردو شیردل» را از جانب هوادارانش گرفت. ریکاردو برای رئال سوسیداد در اسپانیا به مدت دو سال فعالیت کرد.

افتخارات ریکاردو ساپینتو در دوران بازیکنی

ریکاردو ساپینتو سابقه ی بازی کمی را به دلیل محرومیت و مصدومیت های پی در پی داشت؛ به این صورت که در لیگ برتر پرتغال، ۲۳۰ بازی انجام داد و موفق به زدن ۵۱ گل شد. او در دو دوره جام ملت های اروپا بهمراه تیم ملی پرتغال حضور داشت و مقام سوم را در یورو ۲۰۰۰ بدست آورد.

ریکاردو ساپینتو و بازی با کریس رونالدو

ریکاردو ساپینتو در فصل ۲۰۰۲- ۲۰۰۳ در تیم بزرگسالان اسپورتینگ لیسبون به عنوان کاپیتان این تیم در کنار رونالدو بازی کرد.

افتخارات ملی ریکاردو ساپینتو

ریکاردو ساپینتو یکی از بازیکنان مطرح و ملی پوش در پرتغال محسوب میشد که با انجام ۴۵ بازی برای پرتغال توانست ۱۰ گل را به ثمر برساند. ریکاردو ساپینتو تاکنون در تیمهایی بازی کرده که از آن ها می توان به اسپورتینگ لیسبون و رئال سوسیه و استاندارد لیژ بلژیک اشاره کرد.

ریکاردو ساپینتو و مربی گری ۱۰ ساله در ۸ کشور

ریکاردو ساپینتو در سال ۲۰۱۲ در تیم اسپورتینگ به عنوان مربی انتخاب شد و پس از آن هدایت تیمهای مختلف را در هشت کشور خارجی برعهده گرفت.

آشنایی ریکاردو ساپینتو با فوتبال ایران

ریکاردو ساپینتو در لیگ پرتغال بهمراه تیم موریرنیزه بازی کرد و با فوتبال ایران به واسطه ی برخی از بازیکنان در این لیگ، اشنا شد که از آن ها می توان به مهدی طارمی، علی علیپور، پیام نیازمند اشاره کرد.

علاقه ریکاردو ساپینتو به فوتبال تهاجمی

ریکاردو ساپینتو در پست مهاجم نوک در دوران بازیکنی قرار داشت؛ به همین علت با هدایت اغلب تیمها ، فوتبال تهاجمی را به نمایش می گذارد.

حضور ریکاردو ساپینتو در پرسپولیس

ریکاردو ساپینتو بعنوان مربی تیم پرسپولیس تا پیش از حضور کالدرون در این تیم فعالیت کرد ولی این انتقال در نهایت ، شکل نگرفت.

سقوط ریکاردو ساپینتو همراه موریرنسه به لیگ دسته یک

ریکاردو ساپینتو، هدایت تیم موریرنسه را در آخرین تجربه مربیگری خود برعهده گرفت و به لیگ دسته یک پرتغال با این تیم، سقوط کرد. سوابق فعالیتی ریکاردو ساپینتو در فوتبال به اینصورتست که او عملکرد متوسط یا ضعیفی را در اکثر باشگاه هایش داشته است و در هیچ تیمی به مدت طولانی فعالیت نداشته است.

ساپینتو سرمربی تیم استقلال

پس از این که فصل بیست و یکم لیگ برتر فوتبال، تمام شد و فرهاد مجیدی از این تیم، جدا شد؛ استقلال در پی بهترین سرمربی بود که یکی از گزینه های احتمالی هدایت استقلال تهران، ریکاردو ساپینتو می باشد. استقلال با بازیکنانی همچون جواد نکونام و الکس نوری به توافق نرسید و در حال حاضر ، نزدیک ترین گزینه به او، ساپینتو می باشد.  ریکاردو ساپینتو در حال حاضر هدایت باشگاه استقلال تهران را برعهده دارد.

آشنایی پینتو با فوتبال ایران

ریکاردو ساپینتو با بازی در لیگ پرتغال و تیم موریرنیزه و به واسطه بازیکنان ایرانی شاغل در این کشور توانست فوتبال ایران را بشناسد. از جمله ی این بازیکنان ایرانی می توان به مهدی طارمی، علی علیپور، پیام نیازمند و… اشاره کرد.

تمجید کریستیانو رونالدو از ساپینتو

ریکاردو ساپینتو در دوران کاپیتانی خور در اسپوریتنگ لیسبون، هم بازی کریستیانو رونالدو بود و این مسئله تحسین ستاره نامدار منچستر یونایتد را از سرمربی جدید آبی ها به دنبال داشته است.

ریکاردو ساپینتو پرتغالی روز گذشته رسما به عنوان سرمربی جدید استقلال معرفی شد و هدایت این تیم را در لیگ بیست و یکم بر عهده خواهد داشت. او یکی مهاجمان دوران طلایی فوتبال پرتغال بود و در زمان بازی برای تیم‌هایی چون اسپورتینگ، رئال سوسیه‌داد و استاندارلیژ هم به میدان رفته است. این مرد پرتغالی در زمان حضور ویسنته دل‌بوسکه روی نیمکت رئال مادرید تا آستانه حضور در جمع کهکشانی‌ها هم پیش رفت اما در نهایت موفق به بازی برای لوس‌بلانکوس نشد.

 

نکته جالب در خصوص ساپینتو این است که او سابقه بازی کنار کریستیانو رونالدو، فوق‌ستاره فوتبال پرتغال و یکی از بهترین‌های تاریخ فوتبال جهان را هم در کارنامه دارد. سرمربی جدید استقلال بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ یکی از ستارگان باتجربه اسپورتینگ بود و رونالدو هم در شروع دوران حرفه‌ای خود برای اسپورتینگ به میدان رفت.

رونالدو سپتامبر سال ۲۰۰۲ برای اولین بار برای تیم بزرگسالان اسپورتینگ به میدان رفت و کنار ساپینتو بازی کرد و ساپینتو که ۱۲ سال از این ستاره بزرگ‌تر است کاپیتان اسپورتینگ بود. کریستیانو رونالدو هنوز هم ساپینتو را به یاد دارد و از او به نیکی یاد می‌کند. ستاره پرتغالی منچستریونایتد سال ۲۰۱۸ در خصوص ساپینتو صحبت‌های جالبی را به زبان آورد. او در ابتدا گفت:«او همیشه یک پشتیبان و هم تیمی بسیار خوبی برای بازیکنان جوان بوده است. علاوه بر این، من همیشه تعهد و تلاش‌های او را در هر جلسه تمرین و در هر مسابقه تحسین کرده‌ام. او هرگز تسلیم نشد.

بهترین گلزن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا در مورد شخصیت ساپینتو هم حرف‌های جالبی زده است:«او یک هوادار بزرگ فوتبال است که همیشه تمام وجود خود را برای کارش گذاشته است و همچنین فهم فوتبالی بسیار خوبی دارد. صحبت در مورد شخصیت او، ساده است؛ او یک شخص روراست و یک مرد خوب است.»

این دو پرتغالی همچنین به نظر می رسد همیشه در تماس هستند و حتی روابط عالی خود را حفظ می کنند. رونالدو در مورد نقش ساپینتو به عنوان یکی از ستارگان باتجربه اسپورتینگ در رختن این تیم گفت:«ریکاردو یکی از باتجربه‌ترین بازیکنان رختکن بود، او همیشه صحبتی برای ایجاد انگیزه در تیم قبل از هر بازی داشت. وقتی دور هم جمع می‌شویم، این لحظات را به یاد می‌آوریم، همیشه خاطرات خوبی برای گفتن داریم.»

توهین ساپینتو به فدراسیون فوتبال

سرمربی تیم فوتبال استقلال در نشست خبری بعد از بازی با پیکان از الفاظ زشت و توهین آمیزی استفاده کرد.

استقلال در چارچوب هفته بیستم لیگ برتر فوتبال با نتیجه ٢ بر صفر از سد پیکان گذشت.

ریکاردو ساپینتو سرمربی پرتغالی استقلال در نشست خبری بعد از این مسابقه در حالی که به‌شدت از مجتبی حسینی همتای خود در تیم پیکان ناراحت بود جملاتی بر زبان آورد که توهین‌آمیز و زشت بود،

مترجم ساپینتو حرف های توهین آمیز و جنجالی او را ترجمه نکرد.

ساپینتو چه گفت؟

ساپینتو بعد از آنکه مدیررسانه استقلال مجتبی حسینی سرمربی پیکان را متهم به استفاده از الفاظ زشت کرد، گفت: «شما آنچه لازم بود را گفتید. من می‌خواهم این جنگل(تشبیه فضا به جنگل) تمام شود، مثل جنگلی با حضور حیوانات! وقتی در حال باخت هستند(عقب هستند)، دنبال بهانه‌ای هستند که کادر تیم حریف را تحریک کنند. بعضی از آنها رفتار مناسبی ندارند، سرمربیان حریف و دستیاران آنها هیچ از فوتبال نمی‌دانند و فقط تیم حریف را تحریک می‌کنند.»

ساپینتو سرمربی استقلال و همسرش

او در حالی که عصبانی به نظر می‌رسید، ادامه داد: «بله، این رفتارها باید متوقف شود، این کار من نیست، فدراسیون باید خیلی سریع جلوی این موضوع را بگیرد؛ خیلی سریع. برای حفظ سلامت و افزایش زیبایی فوتبال ایران باید متوقف شود.»

سرمربی پرتغالی بعد از این جملات (که به زبان انگلیسی بر زبان آورد و از سوی مترجم ترجمه نشد) به موضوعات دیگری اشاره کرد. در ادامه نشست خبری یکی از خبرنگاران که متوجه شده بود ساپینتو چه واژه‌هایی را به کار برده خطاب به او گفت: «شما تشبیهاتی را به کار بردید و حرف‌هایی زدید که به دلایلی ترجمه نشد…»

عکس خاص ساپینتو

زرندی مدیررسانه استقلال وسط حرف آمد و گفت: «نه، منظور ایشان به طور کامل منتقل نشد.»

خبرنگار ادامه داد: «به گفته خودتان این روزها همه انگلیسی و پرتغالی بلدند. فکر می‌کنم این صحبت‌های ایشان بار منفی داشته باشد. بهتر است خودشان بیشتر توضیح بدهند.»

وقتی مترجم ساپینتو،‌ سوال را برای او ترجمه کرد، او به زبان انگلیسی پاسخ داد: «من می خواستم بگویم رفتار شبیه انسان‌ها نبود. این حیوانات هستند که کارهای غیرمعمول انجام می‌دهند زیرا حیوان هستند. من می‌خواستم بگویم آنها کارهایی کردند که شبیه حیوان بود، زیرا این حیوان است که نمی‌داند چه کاری می کند و البته دلیلش این است که آنها فکر نمی کنند. این توهین نیست، من هیچ‌کس را حیوان خطاب نکردم. بهتر است این کارها را نکنند چون این رفتارها برای آینده خوب نیست.»

جالب اینجا است که مترجم ساپینتو بازهم عبارت های دقیق این مربی را ترجمه نکرد و فقط تاکید داشت که منظور ساپینتو رفتارهای غیرانسانی بوده است.

واکنش فدراسیون فوتبال

پس از حواشی امروز نشست خبری ساپینتو کمیته انضباطی فدراسیون اعلام کرد؛ «در پی تخلف صورت گرفته از سوی ریکاردو ساپینتو،سرمربی تیم استقلال مبنی بر عدم رعایت ماده 71 مقررات انضباطی و اظهارات توهین آمیز پس از دیدار مقابل پیکان، ابلاغ می شود که نامبرده ظرف مهلت 48 ساعت دفاعیات کتبی خود را به کمیته انضباطی ارسال کند.»