"استقلالی" که فصل بعد مدعی اول قهرمانی است

زندی به ویژه بین آبی‌ها محبوبیت زیادی دارد ولی حتی این مسئله باعث نشده تا هواداران قرمز او را دوست نداشته باشند. زندی دوران موفقی را در فوتبال ایران و تیم ملی داشت و حالا در آلمان فعالیت می‌کند. دوری از ایران باعث نشده تا فریدون از اتفاقات فوتبال به دور باشد.

* فریدون از خودت شروع کنیم، اوضاع، احوال... چه می‌کنی؟ همه چیز در آلمان خوب پیش می‌رود.

همچنان در سن‌پائولی هستم و مشغول به کار. وضعیت تیم خوب است. نتایج خوبی به دست‌ آورده‌ایم. امسال ما اصلاً به نتیجه‌گیری فکر نکردیم. در فوتبال آلمان واقعاً به فوتبال پایه نگاه دیگری دارند. اصلاً نگاه‌شان این نیست که نتیجه بگیرند، نتیجه برای آنها معنای دیگری دارد؛ اینکه بتوانیم یک بازیکن تربیت کنیم تا تبدیل به سرمایه شود. برای باشگاه‌ مهم است با مطرح شدن یک بازیکن به عنوان ستاره، همه متوجه شوند در آکادمی آنها بزرگ شده.

* دقیقاً چیزی که در ایران اصلاً وجود ندارد!

نمی‌توانیم قیاس کنیم. اینجا دنیای دیگری است. امسال وقتی ما کار را شروع کردیم، باشگاه اعلام کرد با توجه به اینکه میانگین سنی تیم از تیم‌های دیگر لیگ پایین است، به نتیجه فکر نمی‌کنیم و هدف‌مان این است که بازیکنان رشد کنند و بتوانند به استانداردهای حرفه‌ای برسند. برنامه‌ای که دادم مورد حمایت باشگاه بود و شک ندارم بازیکنانی که در تیمم حضور دارند، خیلی زود موفق خواهند شد.

* از ایران خبر داری؟ از استقلال، از لیگ؟

خب به صورت زنده که بازی‎‌ها را نمی‌بینم چون معمولاً درگیر کار هستم ولی حتماً خلاصه بازی‌ها را می‌بینم. مثلاً خلاصه بازی استقلال و پیکان را دیدم و واقعاً از برد تیم خوشحال شدم. خیلی بازی مهم و حساسی بود. بعد از اینکه تیم 10 نفره شد واقعاً سخت بود به بازی برگردد و مسابقه را ببرد ولی امید ابراهیمی گل زیبایی زد و تیم برنده شد. خیلی برد لذت‌بخشی بود و می‌دانم که زیر چه فشاری توانستند امتیاز بگیرند. در این‌طور مواقع بازگشت به بازی واقعاً سخت است. تیم‌های رقیب هم همیشه مقابل استقلال یا پرسپولیس انگیزه زیادی دارند و می‌آیند تا در آزادی برنده باشند. در این شرایط سخت است که تیم با یک بازیکن کمتر برنده شود.

* باید از قدرت گرفتن استقلال خوشحال باشی.

معلوم است، هر وقت استقلال قدرت می‌گیرد من خوشحالم چون یک استقلالی هستم و خودم را جزئی از این باشگاه می‌دانم. به قول معروف رنگ خون من هم آبی است. (خنده) مگر می‌شود استقلال بد نتیجه بگیرد و من ناراحت نباشم؟ واقعاً حالم گرفته می‌شود.

* دلت تنگ نشده؟ دوست نداشتی هنوز بازی می‌کردی؟

چرا ولی الان هم در فوتبال به کار دیگری مشغول هستم. به هر حال فوتبالیست‌ها باید یک روز خداحافظی کنند. نشد این اتفاق با پیراهن استقلال برایم بیفتد ولی ناراحت نیستم. خوشحالم دوره‌ای برای این تیم بازی کردم و هواداران هر جا من را می‌بینند به خوبی از آن دوران یاد می‌کنند.

* فصلی بود که جباری مصدوم شد و استقلال کلاً در وسط زمین مشکل داشت ولی تو ستاره تیم شدی و خوش درخشیدی. هواداران از آن دوران خاطره شیرینی از تو دارند.

خب آن موقع کادر فنی از من حمایت کرد. طرفداران هم لطف داشتند. بهترین دورانم در لیگ برتر را در استقلال سپری کردم و خاطرات خیلی خوبی دارم که از ذهنم نمی‌رود. خوشحالم که هواداران استقلال هنوز حمایت می‌کنند و به ویژه در فضای مجازی پیام‌های احساسی برایم می‌نویسند.

* واقعاً روز اولی که به ایران آمدی تصور می‌کردی یک روز در یکی از تیم‌های بزرگ پایتخت بازی کنی؟

راستش نه. اصلاً به این مسئله فکر نمی‌کردم. وقتی به ایران آمدم خیلی‌ها به من می‌گفتند تو طرفدار استقلال هستی یا طرفدار پرسپولیس؟ خیلی این دو تیم را نمی‌شناختم و جوابی نداشتم بدهم ولی بعد از اینکه از لیگ آلمان جدا شدم صحبت‌هایی شد که به ایران بیایم ولی آن موقع دوست داشتم در فوتبال اروپا بازی کنم. سرانجام به تیم استیل‌آذین ملحق شدم و بعد از آن به تیم استقلال آمدم.

* استقلال با وینفرد شفر پیشرفت قابل توجهی داشته است.

خب آلمانی‌ها به نظم و انضباط اهمیت زیادی می‌‎دهند. وینفرد شفر هم یک آلمانی است. او به استقلال نظم و انضباط داده. این‌ها چیزهایی است که در بازی استقلال هم دیده می‌شود. بازیکنان هر کدام وظایف مشخصی دارند و تیم واقعاً جنگنده است. این استقلال فصل آینده می‌تواند مدعی اول قهرمانی باشد. اگر تیم حفظ و فقط در یکی، دو خط تقویت شود، می‌‎تواند جام را مال خود کند. البته تیم به فینال حذفی رسیده و شانس زیادی برای قهرمانی دارد اما نباید تیم خونه‌به‌خونه را دست‌کم بگیرد. ان‌شا‌ءا... در آن جام قهرمان شویم و هواداران شاد شوند. آنها همیشه از تیم حمایت کرده‌اند و حق‌شان گرفتن یک جام است.

* در آسیا هم تیم نتایج خوبی به دست‌ آورده و حالا باید مقابل ذوب‌آهن قرار بگیرد.

این بازی خیلی سخت است. قطعاً هر دو تیم سعی می‌کنند نسبت به لیگ با کیفیت‌تر بازی کنند. از نظر من استقلال شانس بیشتری برای برد دارد چون شرایط تیم واقعاً ایده‌آل است. البته ذوب‌آهن هم شرایط خوبی دارد ولی عملکردی که دو تیم در آسیا داشته‌اند متفاوت بوده. استقلال در گروهی که العین، الهلال و الریان بودند با قدرت اول شد. به نظر آنها می‌توانند یک پای فینال لیگ قهرمانان باشند و حتی به عنوان قهرمانی برسند، به شرط اینکه تیم حفظ و تقویت شود و حمایت لازم هم صورت بگیرد.