یکی از نمایندگان مجلس به تازگی در اظهاراتی برای تخریب رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است: قالیباف بهصورت کاملاً غیرقانونی و بر اساس خواست شخصی خود، صحن علنی مجلس را تعطیل کرده است.
او درباره اینکه گفته میشود تصمیم تعطیلی صحن مجلس مصوبه شورای عالی امنیت ملی به دلیل ملاحظات امنیتی بوده است، اظهار کرد: این یک دروغ است که گفته شده و اصلا هم صحت ندارد و «شعام» چنین مصوبهای ندارد. آقای قالیباف ادعا کرده بود که طبق مصوبه «شعام» این کار را انجام داده است. نمایندگان هم از یکی دو ماه پیش از ایشان خواستهاند که اگر چنین مصوبهای وجود دارد، آن را به ما نشان دهید، اما ایشان هیچ چیزی نشان نداده است. بنابراین، این ادعا کاملاً کذب و دروغ است.
به گزارش ایلنا، این فرد می افزاید: بر فرض هم اگر «شعام» چنین تصمیمی گرفته و مصوبهای داشته باشد، زمانی قابل اجرا است که به تصویب و امضای رهبری برسد. یعنی به فرض اینکه چنین تصمیمی را هم «شعام» گرفته باشد و مصوبه داشته باشد، تا زمانی که رهبری آن را تأیید و امضا نکرده باشد، قابل اجرا نیست. رهبری هم مشخص است که کاملاً با این قضیه و تعطیل شدن صحن علنی مجلس مخالف هستند...پیام رهبری که حدود سه هفته بعد از انتخابات هیئترئیسه مجلس به مجلس دادند کاملاً نشان میدهد که ایشان خواهان باز شدن صحن مجلس هستند.
نماینده مذکور همچنین می گوید: آقای قالیباف، متأسفانه بدون اعتنا به این پیام رهبری و بدون اعتنا به خواست رهبری، همچنان بر بسته نگه داشتن صحن مجلس اصرار غیرقانونی دارند. این یعنی استبداد رأی. یعنی یک نفر میخواهد به جای ۲۹۰ نماینده نظر بدهد. یک نفر میخواهد به جای ۲۹۰ نماینده مسائل را تأیید و تصویب کند و تصمیمگیری کند. آیا استبداد معنایی غیر از این دارد؟ یک نفر میخواهد اراده خود را بر سایر نمایندگان حاکم کند و آن هم کاملاً برخلاف قانون است. هیچ قانونی چنین اجازهای به او نمیدهد؛ نه قانون اساسی و نه آییننامه داخلی مجلس. ایشان مجلس را تعطیل کرد تا اولاً یک آتشبس با آمریکا و اسرائیل را بپذیرد و ثانیاً مذاکرات با آمریکا را شروع کند و هیچ مانعی هم سر راهش نباشد و نمایندگان اعلام مخالفت نکنند تا ایشان بتواند هر کاری را که میخواهد انجام دهد.
وی مدعی شد: اکنون میبینید که مذاکرات را ایشان برخلاف تمام خطوط قرمز رهبری انجام میدهد و پیش میبرد. هرچه رهبری گفتهاند انجام ندهید، ایشان برعکس آن عمل میکند. بله، مجلس را تعطیل کردند تا نمایندگان به این اقدامات خودسرانه ایشان اعتراض نکنند.
درباره مبسوط الید بودن رهبری/ تخریب فرمانده میدان و دیپلماسی
ما از جهت جلوگیری از فضای دوقطبی از ذکر نام این نماینده محترم خودداری می کنیم.
ولی سوال اینجاست که یک رجل سیاسی چطور به خود اجازه می دهد اینطور ناجوانمردانه و بدون منطق از فرمانده میدان و دیپلماسی که با حکم ۲ رهبر به این منصب رسیده و از قضا رئیس مجلس شورای اسلامی هم هست انتقاد کند؟
در بحث تعطیلی مجلس میدانیم که شرایط کشور شرایط عادی نیست و همانطور که بسیاری از امور دیگر کشور با شرایط ویژه ای اداره می شوند، پارلمان هم از این قاعده مستثنی نیست و هر زمان که نهادهای متولی تشخیص امنیت اعلام کنند، صحن مجلس نیز بازگشایی خواهد شد.
در ورای تمام این سخنان اما نادیده گرفتن استیذان و اختیار رهبری برای تمام مقولات مورد اشاره این نماینده محترم از قبیل مذاکره، بسته ماندن مجلس، پذیرش آتش بس و... است.
آیا اساسا می توان شرایطی را متصور بود که تمام این رخدادها بدون اجازه رهبر معظم انقلاب یا با نظارت ایشان انجام پذیرد؟ نمیشود و نمیتوان زیرا ولایت فقیه و رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران یک منصب مطلقه و مبسوط الید است و رویدادهای کلان کشور بدون اجازه او ممکن نیست.
البته رهبری میتواند نظری بر خلاف نظر مسئولان یا یک مسئول داشته باشد. لکن این نظر مخالف به معنی لغو اختیار ولی فقیه نیست و رهبری منطقا می تواند بر مبنای مصلحت یا اعتماد یا نظر اکثریتی دیگران؛ اذنی را صادر کند ولو اینکه درباره آن کار نظر دیگری باشد.
لذا بایستی با بصیرت بیشتری به قضایای کشور بویژه در امور کلان از قبیل جنگ و آتش بس و مذاکره نگاه کرد.