هشدار  پارلمان یمن به ائتلاف سعودی

پارلمان یمن امروز یکشنبه (دوم مرداد) با انتشار بیانیه‌ای، از سوء استفاده ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی از توافق آتش‌بس در این کشور انتقاد کرد.

خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) به نقل از پارلمان این کشور گزارش داد، هدف از آتش‌بس، اثبات حسن نیت بود که مقدمه‌ای برای راه حل فراگیر و عادلانه‌ای برای بحران یمن باشد؛ به نحوی که امنیت و ثبات را برای این کشور و کشورهای منطقه به همراه داشته باشد.

این نهاد یمنی با تأکید بر اینکه مانع‌تراشی و تداوم محاصره یمن توسط ائتلاف متجاوز، مانع از تحقق این مسئله شد، تصریح کرد، ائتلاف سعودی با این اقدام، فرصت برقراری صلح در منطقه را از دست خواهد داد و هزینه سنگینی متحمل خواهد شد.

در این بیانیه آمده است، تمامی اقدامات  تصمیمات شورای عالی سیاسی و رهبری انقلابی یمن برای توقف تجاوز، لغو کامل محاصره، بازگشایی فرودگاه صنعاء و بندرگاه الحدیده مورد تأیید پارلمان است.

این نهاد یمنی ضمن درخواست از ارتش، کمیته‌های مردمی و مردم این کشور برای بالا بردن سطح آمادگی و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان، تأکید کرد، مردم یمن باید برای گزینه‌هایی آماده باشند که ائتلاف سعودی را مجبور کند تا به صلح عادلانه تن دهند و همه متجاوزان و اشغالگران از اراضی این کشور خارج شوند.

هشدار  پارلمان یمن به ائتلاف سعودی

در این بیانیه کشورهای ائتلاف مسئول واخمت اوضاع معیشتی مردم یمن معرفی و تأکید شد، شورای امنیت و سازمان ملل نباید رفتار دوگانه داشته باشند، بلکه باید با جدیت در راستای حل مشکلات مردم یمن و مجبور کردن ائتلاف برای اجرای آتش‌بس تلاش کنند.

آتش‌بس دو ماهه یمن در سیزدهم فروردین‌ماه امسال (۱۴۰۰) آغاز شد اما دوازدهم خردادماه بود که «هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن اعلام کرد ، طرفین درگیر در یمن با همان شروط قبلی توافق اصلی موافقت کردند که آتش‌بس دو ماه دیگر (یازدهم مرداد) تمدید شود.

 ائتلاف سعودی-اماراتی گزینه‌های زیادی برای برای کسب موافقت سران صنعاء با تمدید این آتش‌بس ندارد و صنعاء با تمدید آن به شکل فعلی کاملا مخالف است. «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن نیز به تازگی در بیانیه‌ای از سختی تمدید این آتش‌بس گفت و به برخی قصورات در اجرای کامل آن اشاره کرد