انتخاب رنگ مناسب برای طراحی داخلی منزل

رنگ بزرگترین عنصری است که در طراحی استفاده می شود. هر چیزی رنگی دارد و حتی دیوارهای سفید نیز دارای رنگ هستند. هرچند انتخاب رنگ امری کاملا شخصی است، اما در هنگام طراحی داخلی مسکونی، می تواند چالش برانگیز شود، به علاوه، اگر این کار بسیار مهم در شروع فرآیند طراحی به درستی انجام نشود، هزینه های جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.

انتخاب رنگ مناسب برای طراحی داخلی منزل

انتخاب رنگ برای طراحی داخلی منزل بسیار ذهنی و سلیقه ای است، به این معنی که هیچ راه درست یا غلطی برای انتخاب یک طرح و رنگ برای فضای شما وجود ندارد. برای ایجاد یک ترکیب زیبا و چشم نواز، لازم نیست از تئوری های پیچیده طراحی پیروی کنید، بلکه کافی است یک پالت رنگی متناسب با شرایط منزل خود بسازید. بدین ترتیب می توانید با انتخاب رنگ مناسب، اتاق ها را با سایه هایی پر کنید که سلیقه و سبک شخصی شما را منعکس می کنند.

در این نوشته می خواهیم شما را با رنگ ها و کاربرد آن ها در طراحی داخلی آشنا کنیم تا بتوانید به راحتی در انتخاب رنگ مناسب و مدیریت هزینه طراحی داخلی مسکونی تصمیم بگیرید.

انتخاب رنگ مناسب برای طراحی داخلی منزل

شناخت طیف های رنگی

بیایید از چرخه رنگ شروع کنیم. چرخه رنگ ابزاری تصویری است که تمامی ترکیب های رنگی را به ما نشان می دهد تا ارتباط بین رنگ های مختلف راحت تر قابل فهم باشد. با کمک چرخه رنگ، به سرعت می توانید طیف رنگی مورد نظر را انتخاب کنید. اگر تا کنون برای منزل خود مبلمان یا پرده خریداری کرده باشید، احتمالا چرخه رنگ را در هنگام انتخاب رنگ دیده اید، اما نام آن را نمی دانستید!

اولین قدم در انتخاب رنگ برای طراحی داخلی منزل شناخت طیف های رنگی است. رنگ ها عموما به سه دسته تقسیم بندی می شوند:

  • رنگ های اصلی یا اولیه: شامل قرمز، زرد و آبی
  • رنگ های درجه دوم یا ثانویه: شامل نارنجی، سبز و بنفش. این رنگ ها زمانی شکل می گیرند که حجم یکسانی از دو رنگ اصلی با یکدیگر ترکیب شوند. به عنوان مثال با ترکیب نسبت یک به یک رنگ زرد و آبی، رنگ سبز ایجاد می شود.
  • رنگ های ترکیبی (درجه سوم یا ثالثه): شامل طیف گسترده ای از رنگ ها همانند فیروزه ای، ارغوانی، سبز چمنی، آبی آسمانی، یاسی و ... است. این رنگ ها از ترکیب رنگ های اصلی و درجه دوم تشکیل می شوند و بسته به نسبت استفاده شده در رنگ ها، تیره و روشن بودن آنها متفاوت است. اضافه کردن رنگ های سیاه و سفید می تواند درجه تیرگی و روشنی رنگ ها را تغییر دهد.

دمای رنگ ها

چرخه رنگ به دو بخش اصلی تقسیم می شود: رنگ های سرد و رنگ های گرم. نام گذاری این رنگ ها بر اساس دما ریشه در فیزیک دارد. به این معنی که وقتی جسم سیاهی گرم می شود، در دما های مختلف نور های متفاوتی را ایجاد می کند که این نور ها تمامی طیف های رنگی را قابل مشاهده می سازند. به طور خلاصه، رنگ هایی که در دمای بالا دیده می شوند، رنگ های گرم و آن ها که در دمای پایین دیده می شوند، رنگ های سرد نام می گیرند. به علاوه، دمای هر رنگ، حس مربوط به همان دما را منتقل می کند. استفاده متناسب از رنگ های سرد و گرم در طراحی داخلی مسکونی، فضای خانه را آرامش بخش و دلپذیر می کند.

رنگ های گرم شامل نارنجی، قرمز، زرد و ترکیبی از این رنگ ها می شوند و یاد آور آتش و نور خورشید هستند. از نظر بصری، با استفاده از رنگ های گرم، اجسام به نظر نزدیک تر می آیند و برای همین در طراحی اتاق های بزرگ بیشتر از این رنگ ها کمک گرفته می شود. اگر یک اتاق نشیمن بزرگ دارید و می خواهید محیطی صمیمی ایجاد کنید، رنگ های گرم انتخاب مناسبی هستند.

رنگ های سرد شامل آبی، سبز، بنفش و ترکیب آنها می شوند، حس آرامش را به شما منتقل می کنند و یاد آور آب، آسمان و حتی یخ و برف هستند. بر خلاف رنگ های گرم، رنگ های سرد اجسام را دور تر نشان می دهند و به همین منظور، در طراحی داخلی منزل برای اتاق های کوچک مناسب ترند.

انتخاب رنگ مناسب برای طراحی داخلی منزل

انتخاب رنگ مناسب برای هر فضا

حال نوبت به انتخاب رنگ برای هر اتاق می رسد تا حس سبکی و شادابی در هر قسمت از منزل شما انتقال داده شود. با استفاده از رنگ مناسب، نور اتاق را کم یا زیاد کنید. شما همچنین می توانید حس آرامشی که در هنگام استراحت در اتاق خواب دارید یا حس هیجانی که در اتاق بازی کودکان ایجاد می شود را تقویت نمایید.

اگر اتاق های شما رو به شمال است، توصیه می شود بیشتر از رنگ های گرم استفاده کنید تا اتاق را پر نور تر و گرم تر نشان دهد. در مورد اتاق های شرقی و غربی، رنگ هایی همانند آبی یا سبز، تعادل دلنوازی در تابش نور خورشید ایجاد می کنند و آرامش عمیقی به شما می دهند. اگر می خواهید نور خورشید در هنگام طلوع یا غروب اتاق شما را بیشتر فرا گیرد، از رنگ های با نشاط استفاده کنید.

اتاق های رو به جنوب معمولا گرم و از نظر نور و رنگ دلپذیر هستند. به همین دلیل، رنگی که برای این اتاق ها انتخاب می کنید، در نهایت کمی روشن تر از چرخه رنگ نمایان می شود و لازم است این نکته را خصوصا در هنگام انتخاب رنگ برای دیوار در نظر بگیرید. با ترکیبی متعادل از رنگ های گرم در کنار رنگ های سرد می توانید حس روح نواز وزش نسیم را در این اتاق ها ایجاد کنید. بهتر است از رنگ های سرد خنثی در طراحی داخلی این اتاق ها استفاده نشود.

در طراحی داخلی منزل، انتخاب رنگ ها بر اساس نوع استفاده از هر اتاق نیز صورت می گیرد، یعنی علاوه بر نقشه ساختمان و وضعیت نور گیری آن، احساس فرد در فضاهای مختلف خانه نیز مورد توجه است.

استفاده از رنگ های روشن برای فضاهای کوچک

طراحی داخلی مسکونی برای فضاهای کوچک فوت و فن های خاص خود را دارد. جادوی رنگ ها شما را قادر می سازد اتاق کوچکی را بزرگتر از آن چیزی که هست، نمایش دهید و زیبایی منزل خود را چند برابر کنید. شما می توانید با استفاده از رنگ های روشن، فضاهای کوچک را دلباز تر و پر نور تر جلوه دهید و احساس راحتی بیشتری در این فضاها ایجاد نمایید. استفاده از رنگ های تیره عموما باعث ایجاد سنگینی در محیط می شود و بیشتر برای جایی همانند اتاق مطالعه که نیاز به آرامش دارد، مناسب است.

اگر در هنگام طراحی داخلی منزل درجه تیرگی و روشنی رنگ در فضای مناسب را مد نظر قرار دهید، نیاز به صرف هزینه های اضافه برای ایجاد نور یا تعویض مبلمان موجود در صورت تیره بودن رنگ آن نخواهد بود.