آمازون ۱۰ هزار نیروی خود را اخراج می‌کند

نیویورک تایمز دوشنبه گزارش داد که تمرکز اخراج کارکنان در شرکت آمازون بر واحد دستگاه‌های جانبی خود که دستیار صوتی الکسا یکی از محصولات معروف آن است و همچنین واحدهای خرده‌فروشی این شرکت خواهد بود.

دستگاه‌های جانبی آمازون واحدی است که الکسا را ​​در خود جای داده و بیش از ۵ میلیارد دلار در سال زیان عملیاتی داشته است. 

بر اساس این گزارش، با این حجم از اخراج نیروی انسانی ، حدود سه درصد از کارکنان شرکت از کار بیکار می شوند. این در حالی است که آمازون به‌ تازگی اعلام کرده بود که استخدام نیرو برای چند ماه آینده را متوقف می‌کند.

آمازون آخرین شرکت آمریکایی است که به‌منظور آماده‌سازی برای مواجهه با رکود اقتصادی احتمالی، دست به کاهش گسترده نیروهای انسانی خود زده است.

اتخاذ این تصمیم از سوی آمازون نشانه‌ فشار ناشی از کند شدن اقتصاد جهانی است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که چند ماه پیش آمازون برای حفظ نیروهای نخبه خود از چنگ رقبا در بازار کار تلاش می‌کرد و به همین منظور پاداش نقدی کارکنان بخش فناوری خود را بیش از دو برابر افزایش داده بود.

هفته گذشته فیسبوک اعلام کرد که برای کاهش هزینه‌ها، بیش از ۱۱ هزار شغل یا ۱۳ درصد از نیروی کار خود را کاهش می‌دهد. شرکت‌های دیگر شامل توییتر متعلق به ایلان ماسک، شرکت مایکروسافت و اسنپ نیز در همین مسیر گام بر می‌دارند.

آمازون ۱۰ هزار نیروی خود را اخراج می‌کند

کندی رشد اقتصادی و افزایش هزینه نیروی کار و حمل‌ونقل، شرکت‌هایی را که در طول دوران همه‌گیری کرونا به دلیل افزایش تقاضا برای خدمات تجارت الکترونیک مبتنی بر فضای وب دست به استخدام گسترده نیروی کار زده بودند را اکنون با مشکل مواجه کرده است.

در حال حاضر با توجه به اینکه توان خرید مصرف‌کننده‌ها به دلیل شیب صعودی نرخ تورم و نیز افزایش بهره وام‌های بانکی، کاهش یافته است، بسیاری از شرکت‌ها به فکر تعدیل و کاهش نیروهای خود هستند.

آمازون ماه گذشته درآمد کمتر از حد انتظار را برای سه ماهه منتهی به سپتامبر گزارش کرده و هشدار داده بود که میزان فروش در سه ماه آخر سال میلادی (سه ماهی که به دلیل دربر داشتن جشن هالووین و اعیاد شکرگزاری و  گریسمس بزرگ‌ترین موسم خرید در آمریکای شمالی هستند) نیز به دلیل نرخ تورم بالا و کاهش قدرت خرید مشتریان، پایین خواهد بود.

تعدیل نیروی کار در شرکت آمازون در حالی صورت می‌گیرد که سهام این غول تجارت الکترونیک جهان از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.