چگونه از خیانت جلوگیری کنیم؟ (+راهکار مشاورین خانواده)

این روزها شاهد افزایش مشکلات زناشویی و بروز خیانت در روابط عاطفی هستیم. خیانت هیچ توجیهی ندارد ولی طبق بررسی های علمی و روانشناختی، مواردی وجود دارد که مسبب خیانت است و لازم است بدانیم که چگونه از خیانت جلوگیری کنیم.

در این زمینه با زهرا سیدی ارژنگ که سابقه ای چندین ساله در زمینه مشاوره خانواده دارد گفتگویی انجام دادیم. ایشان در این زمینه گفتند: در مبحث جلوگیری از خیانت در قدم اول بایستی به نوع رابطه زوجین بایکدیگر، سواد عاطفی، سن ازدواج، نحوه شکل گیری رابطه و درنهایت به مشکلات و تعارضات رابطه توجه کرد.

وقتی یک رابطه عاطفی مشکلات ارتباطی دارد و زوجین احساس میکنند به راحتی نمیتوانند با یکدیگر صحبت کنند، نباید به راحتی از کنار آن رد شد. چرا که مشکلات میتوانند به مرور زمان انباشه شود، حل آنها سخت شود و متاسفانه زنگ خطرهای رابطه باعث شود خیانت قابل پیش بینی باشد.

چگونه از خیانت جلوگیری کنیم؟ (+راهکار مشاورین خانواده)

راههای جلوگیری از خیانت همسر

وی افزود: در بسیاری از جلسات مشاوره خیانت همسر، مشاهده میشود که خیلی از روابط فرازناشویی قابل پیشگیری بوده اند. برای مثال برخی از راههای جلوگیری از خیانت همسر عبارت اند از:

توجه به اختلالات روانی: بسیاری از خیانت ها به دلیل اختلال شخصیت خودشیفته، افسردگی، دوقطبی، تنوع طلبی، طرحواره های ناسازگار و... رخ میدهد. تقریبا هیچ شخصی بجز روانشناسان و متخصصین سلامت روان نمیتواند متوجه چنین موضوعاتی باشد. به همین دلیل باید از ازدواج با افرادی که چنین مشکلاتی را دارند احتیاط کرد و قبل هرگونه پیوند زناشویی، از مشاوره های قبل ازدواج و تست های روانسنجی استفاده کرد.

توجه به نیازهای همسر: زوجین باید به نیازهای همسر خود اعم از نیازهای مالی، عاطفی، جنسی و میل به تائید و درک شدن اهمیت بدهند. اگر زوجین بتوانند به راحتی و به دور از تنش با یکدیگر گفتگو کنند، از گلایه های یکدیگر به درستی آشنا شوند و آستانه انتقادپذیری خود را بالا ببرند میتوانند تهدید را به فرصت تبدیل کرده و از این فرصت در جهت بهبود رابطه خود استفاده کنند.

احساس عدم قدردانی: احساس مهم نبودن، دوست نداشته شدن و کم ارزشی برای همسر میتواند سبب بروز خیانت شود. از سوی دیگر، داشتن انتظارات نابجا از شریک زندگی نیز میتوانند منجر به خیانت شود.

توجه به تعاریف همسر از تعهد عاطفی: بسیاری از مطالعات و تجربیات روانشناسان نشان میدهد کسانی که کمتر به اصول اخلاقی پایبند هستند و تعاریف درستی از قوانین روابط عاطفی ندارند، بیشتر احتمال دارد که خیانت کنند. به همین دلیل از ازدواج با این افراد بهتر است خودداری شود.

مراجعه به مشاور خانواده: معضل خیانت، ریشه در مشکلات رابطه، شخصیت و رفتار فردی که خیانت کرده است دارد. بسیاری از خیانت ها به دلیل احساس کمبود توجه، کمبود محبت، مشکلات روحی-روانی و مسائل دیگری دارد که خود را در تعارضات بین زن و شوهر نشان میدهد. به همین دلیل ضرورت دارد که در صورت بروز مشکل در روابط زناشویی، به مشاور خانواده مراجعه کرد تا بتوان درحدامکان از مشکلات آینده پیشگیری کرد.

چگونه از خیانت همسرمان جلوگیری کنیم

تای اینجای مطلب به برخی از راههای جلوگیری از خیانت همسر پرداختیم. زهرا ارژنگ در ادامه این گفتگو گفت: گاهی زوجین تلاش میکنند مشکلات خود را با گفتگو یا سرزنش فرد مقابل برطرف کنند. عدم وجود مهارت های لازم در نحوه برخورد با تعارضات زناشویی میتواند باعث شود دورباطلی از تنش ها ایجاد شود. یک مشاور خانواده هنگامی که زوجین به او مراجعه میکنند تلاش میکند بدون قضاوت، سهم واقعی و عادلانه زوجین در مشکل بوجود آمده را مشخص کند و برای برون رفت از مشکلات رابطه، راهکارهای موثر ارائه دهد.

خوشبختانه امروزه ارتباط با روانشناس به امری آسان تبدیل شده است. بصورت شبانه روزی میتوان با مراکز مشاوره خانواده تماس گرفت و هماهنگی لازم برای ارتباط تلفنی یا حضوری با روانشناس خانواده را انجام داد. مشاورین خانواده با تخصص و تجربیاتی که دارند میتوانند نقش مهمی در کاهش مشکلات زوجین داشته باشند.