کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین از انبارهای اسرائیلی

بنابر گزارش تارنمای روزنامه "نیویورک تایمز"، وزارت دفاع آمریکا درحال برداشت از انبار عظیم مهمات آمریکایی در اسرائیل است؛ مهماتی که پنتاگون از آن برای درگیری ها در خاورمیانه استفاده می کند. اما اکنون تصمیم دارد از این مهمات و تسلیحات برای ارسال به اوکراین استفاده کند.

گزارش ها حاکی است آمریکا و اسرائیل بر اساس توافقی در سال ۲۰۲۲ برای جابجایی نزدیک به ۳۰۰ هزار گلوله ۱۵۵ میلی متری به توافق رسیده اند. این انبار ذخائر مهمات و تسلیحات آمریکایی در اسرائیل ریشه در جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۷۳ دارد؛ جنگی که در پی آن آمریکا برای تامین نیروهای اسرائیلی اقدام به ارسال تسلیحات کرد.

توافق واشنگتن و تل آویو برای ارسال تسلیحات به اوکراین از محل ذخایر پنتاگون در اسرائیل درحالی است که پیش از این «بنی گانتز» وزیر دفاع اسرائیل گفته بود که به اوکراین سلاح نمی‌دهد.

 ادعای اوکراین: بیش از 100 سرباز روس در سولیدار کشته شدند

به گفته یک مقام اسرائیلی آگاه، تمایل آمریکا به جابجایی مهمات از اسرائیل به اوکراین طی یک مکالمه تلفنی رمزگذاری شده بین «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و گانتز نهایی شده است.

مقام های اسرائیلی در عین حال اعلام کرده اند که سیاست خود مبنی بر عدم ارائه سلاح های مرگبار به اوکراین را تغییر نداده اند اما تصمیم آمریکا را برای استفاده از مهمات خود آنگونه که صلاح می‌داند، می‌پذیرند.