دلیل ورود جیک سالیوان به فلسطین اشغالی

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه برای گفت‌وگو درباره مسائل مختلف وارد سرزمین‌های اشغالی شد. 

این سفر در شرایطی انجام شده که کابینه بنیامین نتانیاهو ، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بحران سیاسی روبرو است. 

پایگاه آکسیوس گزارش داده هدف از این سفر رسیدن به تفاهم با کابینه جدید اسرائیل در سیاست‌های مربوط به فلسطین، ایران و روند عادی‌سازی روابط میان تل‌‌آویو با کشورهای منطقه شد.

رسانه آمریکایی نوشته با وجود این انتظار می‌رود در جریان دیدارهای سالیوان در بیت‌المقدس در خصوص بحران پیش روی ائتلاف نتانیاهو و تظاهرات‌های اخیر علیه طرح نتانیاهو برای تضعیف دیوان عالی نیز بحث شود. 

دلیل ورود جیک سالیوان به فلسطین اشغالی

کاخ سفید در روزهای گذشته درباره برخی از سیاست‌های کابینه جدید رژیم صهیونیستی در کرانه باختری از جمله برنامه‌ریزی برای توسعه شهرک‌سازی‌ها ابراز نگرانی کرده است. 

آکسیوس نوشته سالیوان در این دیدار درباره همکاری با اسرائیل در خصوص موضوعاتی نظیر ایران نیز با مقام‌های اسرائیلی گفت‌وگو کرد. 

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.