واکنش آنکارا به هتک حرمت قرآن در برابر سفارتش در استکهلم

  وزارت امور خارجه ترکیه ، سفیر سوئد در آنکارا را فراخوانده و اعتراض شدید خود به عدم واکنش مقامات این کشور در خصوص آتش زدن قرآن کریم در برابر سفارتش در استکهلم را اعلام کرد.

آنکارا همچنین هشدار داد فعالیت‌هایی که برخی گروه‌های وابسته به پ‌ک‌ک درصدد اجرای آن در استکهلم هستند، نقض آشکار توافق سه جانبه با فنلاند به شمار می‌آید. 

در تاریخ 18 می 2022، فنلاند و سوئد به بهانه جنگ اوکراین، خواستار پیوستن به ناتو شدند و اردوغان در آن زمان تأکید کرد که نمی‌تواند از پیوستن این دو کشور به ناتو حمایت کند زیرا این دو کشور با گروه تروریستی پ ک ک همکاری دارد اما پس از آن، در پی مذاکرات طرفین با مقام‌های ترکیه، نمایندگان سوئد و فنلاند اعلام کردند که با ترکیه در مبارزه با تروریسم همکاری می‌کنند.

در پی اظهارات مقام‌های سوئد و فنلاند، اردوغان تأکید کرد که تا زمانیکه دو کشور به تعهدات خود پایبند نباشند، ترکیه از پیوستن آن‌ها به ناتو حمایت نمی‌کند. تا به امروز از 30 کشور عضو ناتو، تنها دو کشور ترکیه و مجارستان، با درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو موافقت نکرده‌اند.

این در حالی است که «​​​​​​​توبیاس بیلستروم » وزیر خارجه سوئد اخیرا در مصاحبه‌ای گفته است: «معتقدیم که ما هر آنچه که لازم بوده را انجام داده و آنکارا باید روند تایید پیوستن ما به ناتو را در نزدیک‌ترین زمان ممکن آغاز کند».

 آنکارا پیش از این اعلام کرده بوده که اقداماتی که استکهلم برای برآورده کردن خواسته‌های آنکارا برداشته، در وضعیتی نیست که عضویت سوئد در ائتلاف ناتو را پذیرا باشد.

«فؤاد اوکتای» معاون رئیس جمهور ترکیه نیز  گفت که کشورش نمی‌تواند به سوئد چراغ سبز پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی را بدهد.

واکنش آنکارا به هتک حرمت قرآن در برابر سفارتش در استکهلم

وی گفت: «در حالی که استکهلم به سازمان‌های تروریستی و حامیان آنها اجازه می‌دهد با دستاویز دموکراسی به فعالیت‌های ضد ترکیه بپردازند، آنکارا نمی‌تواند به سوئد چراغ سبز پیوستن به ناتو را بدهد.»

اوکتای اضافه کرد: «سوئد تا به امروز به اکثر تعهدات خود درباره توافق سه جانبه پایبند نبوده و این کشور نمی‌تواند جدیت ترکیه در این باره را درک کند.»

این در حالی است که «ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی  از ترکیه خواسته تا موافقت خود را با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو اعلام کند.