مصر، عربستان و امارات نشست اتحادیه عرب درباره لیبی را تحریم کردند

چند کشور عربی در اقدامی که بیانگر عمق اختلافات و دودستگی بین این کشورهاست، نشست اتحادیه عرب به میزبانی لیبی در طرابلس را تحریم کردند.

این نشست به میزبانی دولت لیبی که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است، در طرابلس برگزار شد و از مجموع ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب تنها وزرای پنج کشور در این نشست شرکت کردند و حتی «احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب در این نشست غایب بود.

مصر، عربستان و امارات نشست اتحادیه عرب درباره لیبی را تحریم کردند

دولت لیبی به نخست وزیری «عبدالحمید الدبیبه» اوایل سال ۲۰۲۱ تشکیل شد و از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شد و مقر آن در طرابلس است و گذشته از آن دولت دیگری در شرق لیبی وجود دارد که مارس گذشته نمایندگان پارلمان «فتحی پاشاغا» را به عنوان نخست وزیر این دولت انتخاب کردند و این دولت از حمایت ژنرال «خلیفه حفتر» برخوردار است.

به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، مصر، عربستان و امارات در نشست مقدماتی طرابلس غایب بوده و چهار کشور از جمله قطر نیز در سطح وزرای مشاور نمایندگانی را به این نشست اعزام کردند. قرار است نشست دیگری با حضور وزرای خارجه عرب در قاهره برگزار شود.

در افتتاحیه این نشست «نجلاء المنقوش» وزیر خارجه لیبی در سخنانی تلاش برخی‌ها برای شکستن اراده مردم لیبی را محکوم کرد و گفت: «لیبی که ریاست دوره‌ای اتحادیه عرب را بر عهده دارد برای ایفای نقش کامل خود در داخل اتحادیه عرب مصمم است و سیاسی کردن منشور تأسیس اتحادیه را رد می‌کند».

لیبی از سال ۲۰۱۱ در پی سقوط رژیم «معمر قذافی» شاهد هرج و مرج در این کشور است و تعداد زیادی از گروه‌های مسلح و مزدور خارجی در سراسر این کشور مستقر است.