سوئد: اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد

نمایندگی سوئد در اتحادیه اروپا که ریاست دوره‌ای شورای امور خارجی این اتحادیه را برعهده دارد، امروز (دوشنبه) از اعمال تحریمها ی جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

این نمایندگی در صفحه توئیتر خود نوشت: «در نشست امروز شورای امور خارجی وزرای اتحادیه اروپا، بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران تصویب شد که افراد دخیل در سرکوب [تظاهرات] را هدف می‌گیرد».

در این بیانیه همچنین با مداخله در امور داخلی-امنیتی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «اتحادیه اروپا قویاً استفاده بی‌رحمانه و نامناسب از قوه قهریه توسط مسئولان ایرانی علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز را محکوم می‌کند».

«لارنس نورمن» خبرنگار نشریه «وال استریت ژورنال» مستقر در بروکسل نیز درباره محتوای این بسته تحریمی نوشت: «۳۷ نهاد و شخص تحریم شدند، که در هفته قبل نیز گزارش شد. جزئیات بیشتر هنوز منتشر نشده است».

همان‌طور که از اظهارات «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و برخی گزارش‌های منابع غربی که در روزهای قبل منتشر شده بود برمی‌آمد، تا این لحظه هیچ خبری در خصوص قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در آنچه اروپایی‌ها فهرست تروریستی می‌خوانند، منتشر نشده است.

ایران پیش‌تر هشدار داده بود که در صورت هرگونه اقدام اتحادیه اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پاسخی متناسب به این اقدام خواهد داد.

بورل امروز در آستانه نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا تأکید کرد که قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی نیازمند تصمیم دادگاه است.

امروز همچنین وزرای خارجه اتحادیه اروپا پیش از برگزاری نشست شورای امور خارجی در بروکسل، در یک «صبحانه کاری غیر رسمی» با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران صحبت کردند.

سوئد: اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد

«کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه پیش از ورود به نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه هیچ گزینه‌ای را درخصوص تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران رد نمی‌کنند، ادعا کرد: «بسته تحریمی جدید علیه ایران، کسانی را هدف می‌گیرد که مسئول سرکوب کردن تظاهرات و اعتراضات هستند».

با این حال، «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان نیز با بیان اینکه اتحادیه اروپا باید بسته جدید تحریمی علیه تهران را تصویب کند، گفته بود که درباره تروریستی اعلام کردن سپاه نیز بحث خواهد شد.