ارگان های غیر دولتی، سلامت آب را بررسی کنند

گروه اجتماعی – عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره وضعیت سلامت آب آشامیدنی و آب های زیر زمینی تهران گفت: متاسفانه پایش درست و مناسبی از منابع آبی نداریم و در کنار آن نیز اغلب رودخانه هایی اطراف تهران که به سدها سرریز می شوند نیز اکنون محل ورد انواع فاضلاب ها شده اند.

 

به گزارش افکارخبر، حسین آخانی با بیان این مطلب اظهار کرد: بخش قابل توجهی از پایتخت فاقد شبکه فاضلاب شهری است و این مساله سبب شده تا بیشتر فاضلاب تولید شده از سوی تمام ساکنان تهران به جنوب تهران سرریز شده و زمین ها و ... این مناطق را آلوده کند.

وی افزود: مصرف فراوان سموم و کودهای شیمایی در کنار آبیاری مزارع با فاضلاب ها و آب های آلوده موجب شده تا سبزی ها و صیفی جات کشت شده در این مناطق اکثرا آلوده باشند و برخلاف تصورات متاسفانه این محصولات به میدان میوه و تره بار فرستاده شده و از آنجا به تمام نقاط عرضه می شود و به این صورت محصولات آبیاری شده با آب های آلوده را تمام شهروندان مصرف می کنند.

وی توضیح داد: در این چرخه تمام شهروندان آلودگی را تولید و همراه فاضلاب ها به جنوب تهران روانه کرده و متاسفانه در قالب محصولات کشاورزی این آلودگی ها را خود مصرف می کنند بنابراین ضرورت دارد تا دولت هرچه سریعتر نسبت به اجرای کامل سیستم فاضلاب شهری اقدامات مناسب انجام دهد.

این کارشناس محیط زیست گفت: وزارت بهداشت و سازمان حفاظت از محیط زیست باید نظارت بیشتری بر روند کاشت و آبیاری مزارع جنوب تهران داشته باشند و همچنین با آزمایشات اتفاقی سلامت آب در نقاط مختلف شهر را در زمان های کوتاه بررسی کنند.

وی بیان کرد: در جایی که دولت سالانه هزاران میلیارد تومان صرف سدسازی می کند آیا نمی تواند بخشی از این بودجه را صرف اتمام شبکه فاضلاب شهری کرده و بیش از این سلامت شهروندان را به مخاطره نیاندازد؟

آخانی ادامه داد: وزارت نیرو بالاترین بودجه ها را برای پروژه های عمرانی دریافت می کند و سالانه بودجه های کلانی صرف سدسازی و ... می شود بنابراین به عنوان متولی اصلی تامین آب باید اقدامات مناسب را برای سلامت کامل آب آشامیدنی شهروندان انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: برای اینکه بدانیم آب آشامیدنی مردم تهران واقعا سالم است یا خیر وزارت نیرو باید اجازه دهد سازمان های خصوصی که هیچ وابستگی به دولت ندارند کیفیت و سلامت آب را مورد سنجش قرار داده و نتیجه هرچه بود را در اختیار افکار عمومی بگذارند .

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر این کار صورت گیرد حتم بدانید بسیاری از تناقضات از بین می رود و مردم می فهمند آب مورد استفاده آنها سالم است یا خیر؟