تجمع مسکن مهری ها مقابل فرمانداری میانه

مجتمع ۳۸۰ واحدی مسکن مهر تعاونی ۸ صبا شهر میانه که عملیات  اخذ مبالغ را خود را از سال ۸۶ و کار اجرایی ساخت و ساز را از سال ۹۰ آغاز نموده است در حدود ۲ سال است به علت اختلاف داخلی در ترکیب هیئت مدیره، و کشیده شدن ماجرا به محاکم قضایی متوقف شده  بود و این مسئله موجبات نگرانی و اعتراض تعداد زیادی از خانوار هایی شد که چشم امید به خانه ‌دار شدن از طریق مسکن مهر داشتند را فراهم ساخت است.

اختلافات بوجود آمده در حالی در مجامع قضایی در حال رسیدگی است که به گفته پیمان کاران این مجموعه مسکونی ساخت خانه های متقاضیان با پیشرفت ۷۵ درصدی روبه رو است و در صورت حل مشکلات پیش آمده می توان امید داشت که تا یکسال آینده کار تکمیل این واحد های مسکونی به اتمام برسد.

این امیدواری ها در سال ۹۴ با روی کارآمدن ترکیب هیئت مدیره جدید با مدیرعاملی داوودی قوت گرفت اما چند ماه نگذشت که خبر انصراف این افراد نیز آب سردی دیگر بر پیگر متقضیان مسکن مهر ریخت!

اما حال سوال اینجاست که چرا اختلافات و سنگ اندازی و مشخص شدن ماهیت و وجاهت قانونی افراد برای در دست گرفتن امور اجرایی این مجموعه آنگونه که باید مشخص و اطلاع رسانی نشده و دستگاه های اجرایی متولی این امر در این خصوص سکوت اختیار کرده اند؟!

براستی توقف چند ساله این پروژه و سپردن این پروژه عظیم به دست افرادی که کننده کار نبوده و با انصراف خود موجب اتلاف زمان شده اند را چه کسی بر گردن خواهد گرفت؟ مردمی که بیش از ۱۰ سال است منتظر خانه دار شدن هستند حال چگونه در میان انبوه هزینه های سنگین زندگی باید جوابگوی خانواده خود باشند؟

موضوعی که یافتن پاسخ برای آن در میان سنگ اندازی و مشخص نبودن وضعیت این تعاونی در کنار کم کاری برخی ادارات و سازمان ها، سخت و دشوار است.

اعضای این تعاونی که چندین سال بود چوب ندانم کاری های اعضای هیئت مدیره قبلی را خورده اند، در طی دو سال گذشته نیز درگیر بازی در آوردن افراد جدیدی به عنوان ترکیب هیئت مدیره جدید شدند و حال در مقابل چشم خود تعاونی بی صاحب و بلاتکلیفی را می بینند که وضعیت آن از گذشته نیز بدتر شده است.

تجمع مسکن مهری ها مقابل فرمانداری میانه

 این گزارش که عملکرد ضعیف و ابهام آمیز تعاونی شماره ۸ صبا شهر مسکن را نشان می دهد، سعی کرده تا مشکلات برخی از متقاضیان را که به امید خانه دار شدن در پروژه مسکن ثبت نام کرده اند، به تصویر بکشد و امید است به تحریر قلم  مقامات مسئول شهرستان میانه در جهت حل این مشکلات برآیند. چرا که معتقدیم جانباز، نابینا، زن سرپرست خانوار و یا هر فرد دیگری که امید به خانه دار شدن خود را در پروژه مسکن مهر می بیند، شهروند این شهر و مملکت است و چشم امید او پیگیری هر مشکلی از سوی مقامات مسئول است.

اما سوال اینجاست که چرا این پروژه تا کنون نتوانسته به پایان برسید و علت اینکه اعضاء بدون اطلاع از برخی تصمیم گیری های هیئت مدیره در بلاتکلیفی محض به سر می برند چیست؟! موضوعاتی است که در ادامه به صورت کامل بدان ها اشاره خواهیم نمود.

مسکن مهر از جمله راهکارهایی بود که احمدی نژاد به منظور خانه دار کردن قشر های ضعیف جامعه که توان خرید خانه را نداشتند، راه اندازی و برای ارائه آن به مردم امکانات و تسهیلاتی را در نظر گرفت. اما حالا با روی کارآمدن دولت یازدهم بیش از دو سال است که خریداران مسکن مهر تعاونی صبا شهر میانه با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند و همچنان این وضعیت ادامه دارد.

تعاونی شماره ۸ مسکن مهر که با عنوان تعاونی صبا شهر در میان مردم نامی برای خود دست و پا کرده است، این تعاونی که در شهر میانه بیشتر با نام کاظم قلی یاری مدیر عامل قبلی مجموعه شناخته می شود.

اما غرض از پرداختن به چند سطر بالا رفتن بر سر اصل قضیه بود، بدون شک همانند سایر تعاونی ها اعضای تعاونی مسکن صبا شهر میانه نیز سالها پیش بدست خود اعضا انتخاب و مدیر عامل آن انتخاب شد.

ترکیبی که تا قریب به ۲ سال گذشته به کار خود و جذب اعضا ادامه می داد و از یک سو با نگاه مثبت گرایانه بر روند ساخت و ساز پروژه ۳۸۰ واحدی ادامه داده است. اما به یک باره ورق برگشت! اعضایی که تا کنون شخص کاظم قلی یاری را فرد ارشد این مجموعه می شناختند با دفتر پلمپ شده دفتر وی مواجه و شاهد روی کار آمدن آقای رامین داوودی به عنوان مدیر عامل  جدید بودند.

تجمع مسکن مهری ها مقابل فرمانداری میانه

  وی که خود جزو اعضای تعاونی نیز نیست با برگزاری مجمع عمومی از طریق رای گیری هیئت مدیره و انتخاب مدیر عامل جا پای کاظم قلی یاری گذاشت. اما در اینجا توضیحاتی در خصوص نحوه برگزاری انتخابات هیئت رئیسه تعاونی لازم به ذکر است، انتخابات مجمع عمومی تعاونی ها از طریق درج آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار ، وجاهت قانونی به خود گرفت و با نظارت مسئولین ذی ربط از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان میانه برگزار شد.

تا اینجا صورت مسئله اشکالی ندارد، اما با توجه به پیگیری های خبرنگار میانا در راستای سوال و مطالبه برخی از اعضای تعاونی، هنوز مدارک و مستندات از جمله فیلم یا ته مانده برگ آرا به منظور آگاه سازی اذهان عمومی و بخصوص اعضای معترض بر روند برگزاری این مجمع از سوی مسئولین اداره کار شهرستان میانه با پاسخی مناسب و در خور شان یک رسانه مواجه نشده است.

البته در ادامه به ابعاد بیشتر این قضیه و نحوه برگزاری جلسات مجمع اشاره خواهیم نمود که علاوه بر روشن تر شدن قضایا برای مخاطبین، متوجه خواهیم شد که چگونه راه های قانونی خود در بسیاری از موارد باعث شده اند تا بسیاری از اعضا از این روند بی اطلاع  باشند و تمامی ساز و کارها به روشی خاص پیش برود.

نباید فراموش که این سخن به معنای تخلف در برگزاری مجمع نیست، اما بایستی دانست هر انتخاباتی باید ساز و کار قانونی داشته و در صورت لزوم و شفاف سازی مسئولین مربوطه که ناظر بر انتخابات هستند،  بتوان مدارک و مستندات را ارائه دهند.

به گفته حاضرین در این انتخابات ته برگ رای در کار نبوده است و فقط برگه هایی با عنوان آری یا نه در بین معدود اعضای حاضر پخش و جمع آوری شده است، شاید فهم این موضوعات در ذهن یک مخاطب عادی اندکی مشکل باشد زیرا ساز و کار فعالیت تعاونی روند مخصوص به خود را دارند، برای مثال تشکیل مجمع در نوبت اول و انجام رای گیری منوط به حضور نصف بعلاوه یک اعضا می باشد و اگر این تعداد در جلسه حضور نداشته باشد رای گیری به جلسه فوق العاده نوبت دوم موکول می شود، که در آن صورت حتی در صورت حضور هر تعداد از اعضا انتخابات شکل قانونی به خود می گیرد.

با فرض اینکه انتخابات برگزار شده به صورت آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار چاپ شده باشند، ذکر این موضوع ضروری است که بسیاری از اعضاء از جریان برگزاری انتخابات انتخاب هیئت رئیسه بی اطلاع مانده اند، این موضوع که می تواند سر منشاء به وجود آمدن بسیاری از مشکلات پیش رو باشد، در ادامه بیشتر بدان پرداخت و با ارائه مدارک و مستندات موجود پرده از برخی کم کاری ها و نا عدالتی ها بر داشته خواهد شد.

علی ایحال انتخابات برگزار و ترکیب هیئت رئیسه جدید این تعاونی مشخص شود، در حالی که عده ای دم از تخلف مدیر عامل سابق دم می زنند و در میان مردم برخی آتش بیاران معرکه ، اینگونه عنوان می کنند که " مدیرعامل قبلی از شما مبالغ زیادی دریافت کرده و تخلف کرده و فلان مبلغ را بالا کشیده و فرار کرده است" . جالب تر اینکه برخی از اعضای هیئت مدیره قبلی که در هیئت مدیره جدید حضور دارند و فقط جای مدیرعامل به یک جوان داده شده است.

قریب به دو سال است صحبت از روی کار آمدن هیئت مدیره جدید است و دریغ از پیشرفت پروژه و تحویل دادن خانه های مردم، بعد از مدتی صحبت هایی به گوش می رسد که هیئت مدیره جدید اعضا را برای دریافت هزینه های حسابرسی به دفتر دعوت می کند.

به دفتر جدید تعاونی مسکن مهر صبا شهر مراجعه کردم، دفتری که در یک خانه چندین اتاقه خالی و درندشت اجاره و فعالیت خود را با زدن تابلویی در سر در آن شروع کرده بود، برخورد اول با صحبت از قلیاری شروع می شود و حکم دادگاه مبنی بر تحویل ندادن دفتر و اسناد و چنین صحبت هایی …

برگه دادگاه روی میز بود ولی صحبتی که مشخص کند وی به لحاظ مالی تخلفی انجام داده است، مشاهده نمی شود. سوال بنده به عنوان یک عضو تعاونی این است که آقایان بلاخره واحدهای ما کی تحویل داده می شود و با چه مبلغی؟!

جواب سوال نامعلوم است، شاید چیزی فرا تر از مبالغی که مدیرعامل قبلی درخواست کرده است.

براستی اگر قرار بود همه چیز شفاف نشود و هیئت مدیره جدید به نفع اعضا قدم برندارد چه دلیلی داشت که پروژه به مدت یکسال و اندی به خواب زمستانی فرو برود!

باز با نا امیدی راهی خانه می شوم، چند روز بعد نا امید تر از قبل به طرف دفتر جدید تعاونی راهی می شوم. اینبار با دسته های فیش بانکی بر روی میز مواجه می شوم. بعد از مدتی یکی از آن فیش ها سهم  من از مراجعه به تعاونی می شود.

سوال : آقا این فیش های بانکی برای چیست؟!

جواب  یک عضو هیئت مدیره جدید: اینا فیش بانکی هستند که شما اعضا باید به مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به حساب تعاونی واریز نمایید.

سوال : بابت چی ؟ من که تا حالا ۲۰ میلیون تومان پول واریز کردم، خیلی بیشتر از بسیاری از عضو تعاونی.

جواب : این بابت تامین هزینه های حسابرسی هستش و باید از اعضا جمع بشه.

من که متوجه صحبت های وی نشدم، فیش را برداشتم و از دفتر تعاونی صبا شهر بیرون آمدم، در مسیر بازگشت مدام به این موضوع فکر می کردم که آخه هزینه حسابرسی دیگه چه صیغه ای ( آخه می دونید که هر گونه هزینه هیئت مدیره حتی حقوق مدیرعامل و هزینه های جاری شرکت از جیب اعضا تامین میشه) بعد پرس و جو در این رابطه متوجه شدم که هیئت مدیره جدید قصد داره به منظور حسابرسی از روند پیشرفت پروژه متحمل یک هزینه شده که باید به کارشناسان پرداخت کنه و این هزینه باید از اعضا دریافت بشه.

روزهای بعد دائم تلفنم زنگ می خورد، ( ا. ع) عضو هیئت مدیره بود، هی می گفت آقا چی شد این فیش ها رو نرختین به حساب ؟ منم که پولی در بساطم نداشتم می گفتم نه فعلاً.

یه روز که با آقای مدیر عامل جدید آقای رامین داوودی صحبت می کردم بهم گفت آقا این هزینه حسابرسی چیزی در حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون بود که ما تونستیم با درآوردن ماده و قانون هایی اونو به میزان مبلغی در حدود ۱۲ الی ۱۵ میلیون تومان کاهش بدیم. با خودم گفتم خوب اگه اینطور هزینه هر عضو برای حسابرسی خیلی کم تر از اونی میشه که اینا از ما درخواست کردند.

روزهای بعد سری به اداره کار زدم، از آقای کبیری رئیس اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی شهرستان میانه سوالی در این رابطه پرسیدم،

سوال: آقای کبیری قضیه این ۱۵۰ هزار تومان هزینه حسابرسی چیه ؟

جواب رئیس اداره کار میانه : چطور مشکلی پیش اومده؟

سوال: بله به عقیده بنده هزینه این حسابرسی با یه حساب سر انگشتی و تقسیم پول بین ۳۸۰ نفر اعضا خیلی کم تر از اونیه که این هئیت مدیره ازما خواسته، در ثانی اصلا مگه ما موظف هستیم چینن هزینه های که بدون هیچ دلیلی بر ما تحمیل میشه رو پرداخت کنیم؟

کبیری یه ماشین حساب برداشت و حساب کتابش و کرد و گفت : بله شما راست میگین … ولی می دونید چیه این تعاونی ها اینطورین یعنی یه مبالغی که میگیرن به اسم کل اعضا هستش و میدونم برخی ها نمیان پول واریز کنن.

من که این حرفها رو میشنیدم هم ناراحت بودم و خوشحال به دلیل اینکه قضیه رو قبل اینکه پول و واریز کنم و اشتباه بزرگی که خیلی اعضا تو گذشته کردند و تکرار کنم، متوجه شدم هرچند این مبلغ کجا و پول های میلیونی که به حساب تعاونی رفت کجا… ناراحت بودم که هیچ گونه نظارتی بر دریافت چنین مبالغی از اعضا صورت نمی گیره و بازرس شرکت تو این قبیل موارد سکوت اختیار کرده، چون بالاخره وظیفه ایشونه که به این مسائل رسیدگی کنه، نه منه عضو!

حالا فهمیدم چی شد؛ پول اعضایی که نمیان ما باید به دوش بگیریم، آیا این کار عدالت و کار قانونی هستش ؟!

گفتم آقای کبیری من به این مسئله معترضم، ایشون گفتن که به صورت مکتوب بنویس و تحویل واحد تعاون بده، منم بی معطلی یه نامه نوشتم و دادم قسمت تعاون تا رسیدگی بشه و جوابش رو بهم اعلام کنن. حالا قبل اینکه بریم سراغ موضوعات دیگه بهتره نتیجه این قضیه رو خدمتتون بگم. آخر این ماجرا این شده که مسئول قسمت تعاون اداره کار بعد چند هفته بهم گفت ما این نامه رو به تعاونی فرستادیم و اونا جوابشون به صورت ریز برامون فرستادن ولی ما نمی تونیم اونو به شما اعلام کنیم یا بدیم…!  خوب این شد نتیجه پیگیری یه خواسته قانونی اعضاء تعاونی که سر و تهش با این جواب هم آومد، پیگیری که در سال ۹۴ انجام شده و تا کنون نتیجه بخش نبوده است!

حالا میرم سر اتفاقات جالب دیگه که در سال گذشته  افتاد و ذهنیت بنده را  با اتفاقات پیش آمده،  بیشتر کنجکاو می کرد تا بدانم توی این تعاونی چه اتفاقاتی در حال رخ دادن هستش. این موضوعات کش پیدا کرد تا بلاخره موعد برگزاری انتخابات بازرس و چندین مورد که باید با رای اعضا صورت بگیره رسید.

روز جمعه بود و منم توی یه مراسم بودم، تلفنم زنگ زد ( دوستم بود عضو تعاونی) گفت کجایی ما الان مسجد امام رضا(ع) هستیم داره جلسه مجمع عمومی برگزار میشه …! زود خودتو برسون.

منم که اصلا از ماجرا خبر ندارم سریع خودمو به مسجد رسوندم، دیدم آقایون هیئت مدیره جدید جلوی در وایستادن و هیاهو مسجد رو برداشته…

پیش آقای رامین داوودی(مدیر عامل جدید) رسیدم، گفتم : آقای مدیر عامل چرا پس از ما دعوت نشده به این جلسه مجمع عمومی؟

رامین داوودی مدیر عامل جدید: آقا ما تو روزنامه آگهی زدیم و قانونی عمل کردیم.

من که فقط یه سوال کرده بودم ازش، گفتم چرا باید اطلاع رسانی طوری باشه که خیلی ها اصلا از جلسه خبر نداشته باشند.

رفتم نشستم برخی از اعضا گوشی هاشون رو نشونم دادن که بهشون پیامک اومده بود. ولی انقار برخی از اعضای تعاونی از این پیامک ها سهمی ندارند.

قضیه پیامک رو به رامین داوودی مدیرعامل تعاونی گفتم، اون گفت حتما پیامک تبلیغاتی گوشیتو بستی و بهت اس ام اس نیومده… یه لحظه خندم گرفت… تو دلم گفتم بابا ما از پشت کوه که نیومدیم من میدوم پیامک تبلیغاتی بستن چیه … لااقل روزنانه صد تا پیامک از سامانه ها برام میاد … بابا نا سلامتی ما خودمون مخ اینترنت و این چیزا هستیم … خندم گرفت و رفتم نشستم.

یه سوال کردم از برخی دوستانم، اونا هم گفتن برامون پیامک دعوت نیومده، عجب یعنی پیامک ها به برخی ها میره و به ما عده ای از اعضا که رفتار و عملکرد این آقایون معترض بودیم نمی رسه! شاید خواست خدا باشه نمی دونیم.

به هرحال جلسه شروع شد… طبق آگهی روزنامه ای کثیر الانتشار که هیئت مدیره جدید طبق قانون چاپ کرده بود می بایست در خصوص انتخاب بازرس – تصویب بودجه سال ۹۴- تصویب حقوق مدیرعامل و هیئت مدیره رای گیری انجام می پذیرفت.

تصویر زیر آگهی منتشر شده در یک روزنامه محلی به نام صبح صبا است:

 

تجمع مسکن مهری ها مقابل فرمانداری میانه

همانطور که مشاهده می کنید آگهی نوبت اول با بندهایی که ذکر شده می بایست طبق مقررات و ساعت مقرر برگزار می شد.

اما با توجه به توضیحاتی که شاید اکنون بهتر بتوان آنها را درک کرد، اعضا به حد نصاب نرسید و جلسه به نوبت دوم کشیده شد.

افراد از مسجد متفرق شدند، البته حواشی و اتفاقات ناشایست برخی اعضا که جلسه تعاونی را با چاله میدان اشتباه گرفته بودند در این مطلب نمی گنجد و ان اشالله در مطالب بعدی بطور مفصل بدان ها خواهیم پرداخت.

 خوب همانطور که دانستید تا این قسمت از ماجرا، به گونه ای پیش رفت که جلسه از حد نصاب خود که همانا نصف بعلاوه یک اعضا است، افتاد و طی ۲۰ روز آینده جلسه ای نوبت دوم به صورت فوق العاده برگزار خواهد شد.

در جلسه نوبت دوم به هر میزان از اعضا که حضور داشته باشند، رای گیری انجام خواهد پذیرفت و بی شک اگر اعضایی که اهداف همسو با اعضای هیئت مدیره دارند و یا بدان ها تمایل بیشتری به لحاظ فکری و جناحی دارند پیروز انتخابات و رای گیری خواهند بود.

موضوع رای گیری بسیار حساس است، " انتخاب بازرس" جلسه دوم مجمع عمومی با انتشار آگهی در روزنامه رسمی ابتکار طبق روال گذشته درج شد. اما تفاوت های واحشی بین این آگهی دیده می شود!

 تصویر زیر آگهی نوبت دوم مجمع تعاونی صبا شهر را نشان می دهد.

تجمع مسکن مهری ها مقابل فرمانداری میانه

با مقایسه آگهی نوبت اول و دوم متوجه خواهیم شد که گزینه تعیین و تکلیف پیمانکار نیز به آگهی اضافه شده است. بیشتر اعضا که یا کاسب و یا کارگر و از قشر کم در آمد جامعه هستند، اصلا روزنامه مطالعه نمی کنند و یا اگر هم ببینند متوجه این تغییر نخواهند شد.

با دوستم وارد مسجد شدیم، دو نفر با اندامی گلدانی شکل دم در مسجد بودند، هنگام وارد شدن ما به مسجد بدون اینکه ما آنها را بشناسیم و یا  سلام علیکی داشته باشیم با لحن صدای خود را به گلو انداخته و گفتند " هی شما … بله شما… شما جلسات رو به هم میریزید … جلسه که شروع شد فقط می شینید سر جاتون "  الفبای تهدید و ایجاد رعب و حشت در بین اعضا به خاطر این موضوع که مبادا حرفی در راستای شفاف سازی امور تعاونی زده شود، از همان ابتدا شروع شد.

ما این صحبت ها را نادیده گرفتیم وارد مسجد شدیم به احترام مسجد در گوشه ای همانند همه اعضای محترم تعاونی که به واقع تا کنون فقط صبر پیشه کرده اند و سکوت نشستیم.

هیاهوی داخل مسجد بی اندازه زیاد بود، صدای اعتراضات اعضا به گوش می رسید. یکی از مدیرعامل قبلی و پیمانکار حمایت می کرد و دیگری از هیئت مدیره جدید و مدیرعامل جدید.

به حر حال شد آن چیزی که نباید می شد، جلسه آنقدر به حاشیه و بحث و جدل بر سر موضوعاتی که هیچ کدام به درد اعضا نمی خورد، کشانده شد، که میر عظمی کارمند مسئول قسمت تعاون اداره کار که ناظر بر روند این مجمع در نهایت گفت که با وضع موجود امکان رای گیری وجود ندارد و جلسه باید به روزهای دیگر موکول شود.

لحظه ای همه ساکت شدند اعضا که می خواستند تکلیفشان هرچه سریعتر مشخص شود، فقط به دادن رای و رفتن فکر می کردن … به امید آن که زودتر خانه دار شوند. شاید این فکر خوبی باشد، اما به نظر نویسنده مطلب می بایست مردم از چگونگی کم و کیف افرادی که کاندیدای بازرسی شده اند نیز اطلاع داشته باشند.

به هر حال جو اندکی آرام گرفت و صندوق ها دوباره به داخل مسجد برگشت، گویا رای گیری می خواست دوباره انجام بپذیرد.

 اینبار داستان فرق می کرد حالا چندین مرتبه بر نحوه برگزاری مجمع عمومی تعاونی اعتراضاتی صورت گرفته بود، ابتدا ۴ نفر به نمایندگی از اعضا به جلو رفتن، جمعیت زیادی در مسجد نبود، همانگونه که آخر متوجه شدیم از ۳۸۰ عضو تعاونی جمعیتی کمتر از ۱۵۰ نفر در مسجد حضور پیدا کرده  بودند، حال که اعضا خود با نیامدنشان به همین راحتی سرنوشت تعاونی را به دستان کسانی می سپارند که فردا روزی شاید بر عملکرد آنها انتقاد داشته باشند، یاد مثل "  از ماست که بر ماست" را زنده می کند.

انتخابات به صورت کاملا قانونی و شفاف برگزار شد، حتی ته برگ ها رای مشاهده می شد، هر عضو = یک برگ رای ، تا این جای قضیه خوب پیش میرفت، اما در کنار برگ رای انتخاب بازرس، برگ رای دیگری با دو گزینه " آری" یا "نه" به چشم می خورد، من که فکر در آگهی نوبت اول بود چیزی که بخواهد آری یا نه اعضا را به دنبال داشته باشد به ذهنم خطور نمی کرد.

آنجا قبل جلسه یک بار متن آگهی مجمع عمومی نوبت دوم را خواندند، یک گزینه دیگر همانطور که در تصاویر بالا اشاره شد، به آن اضافه شده است، " تعیین تکلیف پیمانکار" این رای بخاطر این بود که اعضا به باقی ماندن پیمانکار قبلی که همانا برادران آقای کاظم قلی یاری مدیرعامل اسبق تعاونی بودند، رای بدهند یا نه!

پیش خودم فکر کردم آخه قضیه پیمانکار با بحث های دیگه متفاوت هستش، بر فرض یک جریاناتی پیش اومده آقای کاظم قل یاری از سمت خودش کنار گذاشته شده، این وسط چه دخلی به پیمانکار دارد که می خواهند پروژه رو از دستش خارج کنند؟!

مگه پیمانکار با تعاونی قرارداد نداره ؟! مگه میشه با " بله " یا " نه " با پیمانکار به همین راحتی فسخ قرار داد کرد. اگه همه بشه مطمعناً پیمانکار الان کلی هزینه پای پروژه کرده و مطمعناً اونم طلبش رو می خواد … پس اینطوری پروژه مجبوره برای مدتی دیگه راکد بمونه تا قضیه این دوتا حل و فصل بشه…

خلاصه ما چه حرفی رو زدیم که کار به جایی ببره اینم روش … اصلا بدون اینکه اعضا سوالی بکن و یا جوابی داده بشه انتخابات بازرس و تعیین تکلیف پیمانکار برگزار شد و تمام …!

پس این وسط دو تا گزینه تصویب بودجه و تصویب حقوق هیئت مدیره و مدیرعامل چه صیغه ای بود؟!

یعنی اعضا از این موارد نباید اطلاعی داشته باشن؟! واقعاً برامون سوال هستش؟ آخه کسی نیست جواب درست حسابی بهمون بده…

تازه یه آگهی دیگه هم تو روزنامه زده بودن کنار این آگهی مجمع مبنی بر این موضوع که تو این مجمع در خصوص ابطال اساسنامه قبلی و تصویب اساسنامه جدید باید تصمیم گیری بشه که اونم گویی باد هوا بود!

تجمع مسکن مهری ها مقابل فرمانداری میانه

خوب حالا همونطوری شد که باید می شد،  بازرسش انتخاب شد،  پیمانکار هم تعیین تکلیف شد و همه چی به خوبی و خوشی تموم شد!  کلاغ  قصه ما به ضم و گمان برخی افراد صحیح و سلامت به خانه اش رسید.

برخی از اعضا با هم زمزه هایی می کردند و می گفتند: انصاف بود که بیاییم از ترکیب هیئت مدیره قبلی برا خودمون بازرس انتخاب کنیم بعدش هم داد عدالت خواهی و احیای حق و افشا گری و تخلف و از این جور حرفها از زبون همین افراد جاری بشه و ما فقط بشنیم گوش بدیم. چرا که آقای بازرسکه توی همون جلسه تو نطق کوتاهی که در مورد معرفی خودت داشتی  از دیگران اسم برد و متخلف خطابش کرد!

هر چند پایگاه خبری میانا سکوت در مقابل برخی لجام گسیختگی های سیاسی و اجتماعی را جایز نمی داند و در راستای وظایف ذاتی خود به مرور زمان و در صورت صلاح دید و همچنین سنجش میزان واکنش افراد گج اندیش  پرده از اتفاقات پشت پرده شهری بر خواهد داشت، فی الحال شبهات و ابهامات زیادی را در خصوص روشن گری اذهان عمومی پیش روی خود می بیند.

از جمله این ابهامات اتمام مهلت فعالیت شرکت تعاونی صبا شهر میانه است که در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۹۴ به اتمام رسیده است، با این حال سوالی که به ذهن خطور می کند این است که چرا هیئت مدیره و مدیر عامل تعاونی از اوایل تابستان به فکر برگزاری جلسه مجمع عمومی به منظور رای گیری از اعضا برای تمدید مهلت یکساله فعالیت شرکت نبوده اند و در آگهی های اخیر چاپ شده در روزنامه ها نیز بدین موضوع هیچ اشاره ای نشده است؟!

براستی فعالیت شرکتی که شاید باید رای اعضاء به حالت تعلیق در آید، بدون آنکه اعضا از تمدید شدن آن اطلاع پیدا کنند اقدام به برگزاری مجمع برای انتخاب بازرس و تعیین تکلیف پیمانکار را به آن ارجعیت داده و اصلا صحبتی از تمدید مهلت قانونی شرکت به میان نیامده است.

لذا چون تمامی رای گیری در برهه ای از زمان که مهلت یکساله شرکت به پایان رسیده انجام پذیرفته و می بایست هیئت مدیره و مدیر عامل در این راستا پاسخگوی اعضا باشند.

نکته بعدی رعایت نشدن موارد درج شده در آگهی های ثبتی در روزنامه می باشد که اشتباهات و بی برنامه گی ها در انجام موارد ذکر شده موج می زند و دست آخر در قالب  انجام کار  قانونی بدون هیچ تعبیر و تفسیری  به پایان می رسد.

با این موجود سوالاتی نیز از سوی اعضا متوجه اعضای هیئت مدیر و مدیر عامل شرکت تعاونی صبا شهر می باشد؛

– سوال اول اینکه کی خانه های این مردم که قالباً از قشر کم در آمد ضعیف هستن رو تحویل میدید؟

-کی مصوبات و میزان حقوق مدیر عامل و اعضا و دخل و خرج تعاونی به صورت شفاف به اطلاع عموم اعضا می رسونید؟

-کی می خواهید اعلام کنید قیمت تمام شده خانه ها چقدر خواهد بود؟

– آیا اعضایی که تا حالا ۳۰ میلیون تومن پول به حساب تعاونی شما واریز کردن بازم باید پول بدن، مگه یه خونه مسکن مهر اونم با وام که اونم شکر خدا به ۲۵ یا ۳۰ میلیون افزایش پیدا کرد، قراره چقدر در بیاد؟

– چه کسی پاسخگوی تاخیر در تحویل واحد به اعضا هستش؟

– چرا پیش پای پیمانکار که همین حالاش هم مصالح برای اتمام پروژه به گفته خودش پای کار داره، سنگ اندازی میشه؟

۸ مهر ماه سال ۹۴ مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره به همراه عده ای از اعضا به محل پروژه رفتند و خواستار خروج پیمانکار از محل پروژه شده اند، کار در برخی لحظات این حضور به درگیری لفظی و فیزیکی هم کشیده شده.

حال چندین ماه از اتفاقات ذکر شده می گذرد، خروجی این همه دعوا و جلسه به اینجا ختم که هیئت مدیره انتخابی هم انصراف دادند. بعد از این قضیه که اعضاء هم شاید چندین ماه است از آن بی خبر بودند، کاسه صبر آنان مجدداً سریز شد و امروز شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۴ عده ای از اعضای تعاونی با تجمع مقابل فرمانداری میانه خواستار رسیدگی مسئولین به مشکلات خود شدند.

این بار قضیه بعد از چندین ماه تفاوت کرد، دیگر خبری از آگهی دادن به روزنامه و برگزاری جلسه مجمع عمومی نیست، حال که دست قلیاری از پروژه با اعمال قانون و رسیدگی به تخلفات و محکوم شدن به زندان کوتاه شده است، فرمانداری خود وارد کار شده و برگزاری جلساتی قصد دارد پیمانکار را انتخابات، پروژه را به دست او بسپارد. موضوعی که می توانست قبل از روی کار آمدن ترکیب هیئت مدیره جدید صورت پذیرد که این موضوع خود گواه بر عدم نظارت دقیق دستگاه های نظارتی برا افرادی که قریب به دو سال است با قول ها و وعده های توخالی موجب تاخیر در روند ساخت و ساز این مجموعه شدند.

اعضای تعاونی با تجمع امروز خود بار دیگر خواستار پایان دادن به دعوای های شخصی و جناحی اعضای هیئت مدیره و پیمانکاران شدند و از مسئولین خواستند تا هرچه زود تر واحدهای آنان را تحویل دهد.

حمید شکری در این جلسه قول داد تا از پنجشنبه هفته جاری پیمانکار جدید با انتخاب فرمانداری! نه با رای گیری از سوی اعضای تعاونی بر سر پروژه با کارگران مشغول کار باشد.

هر چند این سخن فرماندار افراد حاضر را اندکی آرام کرد اما بسیاری از ابهامات و تخلفات صورت گرفته در سایه نبود نظارت کافی از سوی اداراتی همچون اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی و دستگاه های ذی ربط همچنان بی پاسخ مانده است.