3200 هکتار از اراضی آذربایجان‌شرقی زیرکشت کلزا قرار دارد

کریم مهری امروز در حاشیه بازدید رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی از دشت تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار ما در تبریز اظهار داشت: با توجه به تغییراتی که در سال‌های گذشته در آب و هوای منطقه به وجود آمده و با عنایت به اهداف سند تدبیر و توسعه استان و اقتصاد مقاومتی تمام کارشناسان سازمان جهادکشاورزی برای اصلاح الگوی کشت برنامه‌ریزی‌های موثری را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه قبلا کلزا فقط 350 تا 400 هکتار از اراضی استان را به خود اختصاص می‌داد و امروز بیش از 3 هزار و 200 هکتار از اراضی آذربایجان‌شرقی زیر کشت کلزا قرار دارد، افزود: امیدواریم میزان بهره‌برداری و برداشت محصول هم در سطح مزارع به میزان مطلوبی افزایش داشته باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: دانه‌های روغنی مثل کلزا یک محصول استراتژیک به شمار می‌رود که در تناوب و هم‌افزایی با گندم است، بنابراین امیدواریم با همکاری و هماهنگی مناسب مروجین کشاورزی، بهره‌برداران و کارشناسان سازمان بتوانیم سطح تولید این دانه‌ها را باز هم افزایش دهیم و به اهداف تنظیم شده در سند دست یابیم.

این مسئول در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت طرح آبیاری و زهکشی دشت تبریز اذعان داشت: وسعت دشت تبریز حدود 100 هزار هکتار است که از شمال به دامنه‌های جنوبی کوه‌های میشو، از جنوب به دامنه‌های شمال سهند، از شرق به محدوده شهر تبریز و از غرب به اراضی شوره‌زار و دریاچه ارومیه محدود می‌شود.

مهری خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین راه ارتباطی به دشت تبریز جاده آسفالته است که از تبریز آغاز شده و تا انتهای غربی محدوده دشت تا بندر شرفخانه امتداد می‌یابد.

وی اهداف طرح آبیاری و زهکشی دشت تبریز را بهبود و توسعه کشاورزی در سطح 17 هزار و 100 هکتار از اراضی منطقه با استفاده از آب استحصالی از سد شهید مدنی، افزایش میزان تولید محصول کشاورزی و اشتغال، حذف استفاده از فاضلاب‌های خام شهری و صنعتی برای آبیاری محصولات کشاورزی، بهبود شرایط آب و هوایی شهر تبریز در اثر ایجاد میکروکلیمای جدید و توسعه صنایع وابسته به کشاورزی عنوان کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی عمده‌ترین موانع و مشکلات طرح مذکور را نیز عدم تکمیل نواقصات شبکه‌های اصلی، عدم امکان تملک و خرید اراضی واقع در مسیر کانال‌ها توسط سازمان جهادکشاورزی برشمرد و افزود: جابه‌جایی شبکه اصلی 1 و 2 در حین اجرای پروژه باعث شده کانال‌های فرعی 3 و 4 نیز منطبق بر انهار قدیمی نشود و از اراضی کشاورزان عبور کنند.

مهری تصریح کرد: همزمانی عملیات اجرایی با دوره‌های آبیاری زارعان که به برداشت آب از انهار سنتی احداث و نهرهای انحرافی برای انتقال آب در این مسیرها منجر شده و این مسئله موجب ایجاد مشکلات عمده اجتماعی و در نتیجه کاهش سرعت عملیات اجرایی و افزایش مدت زمان اجرای کانال‌ها شده است.