گفتگو با فعالین عرصه تولید در میانه

 به نقل از میانا، در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم‌های یک‌جانبه استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران، واژه جدید «اقتصاد مقاومتی» توسط مقام معظم رهبری به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور وضعیت اقتصادی کشورمان این واژه مورد بحث قرار گرفته شده است.

رهبر معظم انقلاب بارها بر اجرای اقتصاد مقاومتی در مقابل نفوذ اقتصادی تأکید داشته و همواره اظهار داشته‌اند ملت ایران بایستی در هر شرایطی با تکیه‌بر توانایی‌های خود اقتصاد کشور را حتی در شرایط تحریم اداره کند، بطوری که ایشان سال ۹۵ را به عنوان سال اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی نامگذاری کردند.

بدون شک مردمی کردن اقتصاد یعنی استفاده از ظرفیت‌های خود مردم برای ایجاد اشتغال، یکی از اولویت های بسیج در بحث اقتصاد مقاومتی است که بسیج سازندگی در این راستا از طرح‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی حمایت کرده و با همکاری بانک عامل، به مجریان این طرح‌ها تسهیلات ارائه می نماید.

تفاوت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی در این است که اقتصاد ریاضتی با کاهش میزان بیمه ها و افزایش سن بازنشستگی و مالیات اجرا می شود، در صورتیکه اقتصاد مقاومتی به منظور مدیریت منابع، شناسایی حوزه های فشار، بی اثر کردن این حوزه ها و تبدیل فشار به فرصت است. در اقتصاد مقاومتی  منظور این نیست که دور خودمان حصار بکشیم بلکه باید فشارها را تبدیل به فرصت کنیم  که این رشد اقتصادی بدست آمده، اقتصاد مقاومتی نام خواهد داشت .

امروز بسیج وظیفه بزرگی را بر عهده دارد که همان کمک به انجام اقتصاد مقاومتی است. استفاده از کالاهای داخلی واصلاح الگوی مصرف از مهمترین مواردی است که باید برای توسعه و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی مد نظر قرار داد.

گفتگو با فعالین عرصه تولید و اقتصادمقاومتی در شهرستان میانه/ از پرورش ماهی و ماکیان گرفته تا صنعت گاوداری در سایه حمایت بسیج سازندگی +تصاویر

جاوید عبدالهی متولد ۱۳۶۵ داری مدرک تحصیلی لیسانس عمران است و شغل قبلی وی نگهبانی با حقوق ناچیز بود.

این تولیدکننده نمونه در گفتگو با خبرنگار میانا، گفت: بر اساس این‌که من علاقه زیادی به پرورش ماکیان داشتم و زمینی که از پدرم به ارث مانده بود، با برادر شروع به ساخت سوله برای پرورش ماکیان کردیم که بعد از مدتی خودم مدیرت اینجا به عهده گرفتم و حق برادرم را دادم و خودم مستقل شدم .

عبدالهی بابیان اینکه بعدازاین که این مجموعه را احداث کردم دیگر به نگهبانی فکر نمی‌کردم، افزود: بسیج سازندگی من را درراه اندازی این مجموعه بسیار یاری کرد و اخذ وام خوداشتغالی توانستم با خرید ۳دستگاه جوجه‌کشی در کار پرورش ماکیان موفق باشم.

وی بابیان این موضوع که از کار و حرفه خود بسیار راضی هستم، یادآور شد: بنده باعلاقه بسیار حتی  شب‌ها ساعت ۲ یا ۳ بیدار می‌شوم به حیوانات سر میزم که دچار مشکل نشوند.

این تولیدکننده نمونه گفت: انواع ماکیانی که در حال حاضر موجود می‌باشد و پروش می‌دهیم شامل مرغ، خروس، بلدرچین، کبک، غاز، اردک و کبوتر می‌باشد.

وی در رابطه با تولید خود با اشاره به این موضوع که تولیدی که در هر دوره از بلدرچین‌ها داریم ۱۰هزار عدد می‌باشد، افزود: این بلدرچین‌ها بعد از ۴۰ روزبه قیمت هر عدد  3500تومان فروخته می‌شود.

عبدالهی بابیان اینکه تولید هر دوره خروس مجموعه وی۵۰۰عدد می‌باشد، اظهار داشت: هر عدد خروس بعد از هر دوره شش‌ماهه به قیمت ۲۵هزار تومان فروخته می‌شود.

وی بابیان اینکه تولید مرغ محلی ما در هر دوره شش‌ماهه ۵۰۰عدد می‌باشد، افزود: این مرغ‌ها به قیمت ۲۰هزار تومان به فروش می‌رود.

جاوید عبدالهی تولیدی که هر دوره ۶ ماه  غاز و ۴ ماهه اردک را به ترتیب ۶۰ و ۱۵۰۰ عنوان کرد و اظهار داشت: قیمت هر عدد غاز ۴۵۰۰۰ و هر عدد اردک ۱۵هزارتویمان می‌باشد.

وی تصریح کرد: تولید هر دوره  کبک  1000عدد می‌باشد که به قیمت ۱۶هزار تومان فروخته می‌شود که طول هر دوره ۵ماه می‌باشد.

این تولیدکننده نمونه حوزه اقتصاد مقاومتی افزود: مشکلات ما در حال حاضر نبود سوخت گاز و نبود مکانی برای فروش و قبول نکردن کشتارگاه برای کشتار بلدرچین‌ها می‌باشد.

در حال حاضر مجموعه پرورش ماکیان آقای عبدالهی سودی معادل هرماه ۴میلیون برای وی دارد و برای ۲نفر به به‌طور مستقیم و برای چند نیز به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

گفتگو با فعالین عرصه تولید و اقتصادمقاومتی در شهرستان میانه/ از پرورش ماهی و ماکیان گرفته تا صنعت گاوداری در سایه حمایت بسیج سازندگی +تصاویر

آقای مجید مهام پرورش دهند ماهی متولد ۱۳۶۲داری مدرک تحصیلی لیسانس عمران و شغلی فعلی وی کارمند یکی ادارات دولتی می می‌باشد.

وی علت اصلی روی آوردن به این شغل را برادرش که کارشناس شیلا عنوان کرد و افزود:در حال حاضر تولید سالیانه ما تقریباً ۱۵تن می‌باشد که هر ۶ماه ۷تن صید می‌کنیم.

آقای مهام بابیان اینکه مساحت زمین استخر ما ۵۰۰مترمربع  می‌باشد در کنار آن زمین زراعی به مساحت ۶۰۰۰متر داریم، افزود: ما توانسته‌ایم با استفاده از تسهیلات اشتغال‌زایی بسیج سازندگی برای ۴ نفر شغل ایجاد کنیم.

وی افزود:  در مجموعه پرورش ماهی ما ماهی ما قزل‌آلا رنگین‌کمان از نوع اصلاح‌شده نگهداری می‌شود.

مهام از ویژگی خاص استخر ماهی خود گفت: ما توانسته‌ایم با راه‌اندازی سیستم آژیر خطر موقع رفتن برق که اگر از تلف شدن ماهی‌ها جلوگیری کنیم.

وی گفت: ویژگی دوم این آژیر داری سیم‌کارت موقع رفتن برق زنگ زدن خودکار به تلفن من و بستگان می‌باشد.

این تولیدکننده نمونه بابیان اینکه در حال حاضر هر کیلو ماهی قزل آلا به قیمت ۱۰ هزارتومان به فروش می رسد، افزود: سود خالص سالیانه ما ۳۵میلیون تومان می‌باشد.

مجید مهام قطعی مکرربرق عدم تناسب قیمت ماهی با سختی و هزینه تولید را از جمله مشکلات این واحد تولید عنوان کردو اظهار داشت: ورود ماهی مرده با بازار دیگر مشکل ما می‌باشد که بر لزوم نظارت هر چه بیشتر دامپزشکی و کنترل بازار را می طلبد.

وی بابیان اینکه ماهی برای قلب مفید و سرشار از ویتامین و پروتین –امگا۳ است، افزود: غذای هایی که ما به ماهی می دهیم کاملا سالم و هیچ گونه هرمونی در خود ندارد.

گفتگو با فعالین عرصه تولید و اقتصادمقاومتی در شهرستان میانه/ از پرورش ماهی و ماکیان گرفته تا صنعت گاوداری در سایه حمایت بسیج سازندگی +تصاویر

هوشنگ نظری داری مدرک تحصیلی دیپلم ۴۹ساله اصالتاً میانه ی اما ساکن تهران بوده و شغل وی کارمند (شهرداری) بود. وی خود را بازخرید کرده و با با اندکی سرمایه  در روستای پدری خود افشار (نزدیک کارخانه گچ) در زمینی که متعلق به پدرش بود شروع به تاسیس  گاوداری کردم.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با میانا بابیان اینکه حدودا ۴ سال پیش بعد تاسیس و تمام شدن کار بنا گاوداری با کمبود منابع مالی مواجه شدیم، افزود: در آن برهه با اقدام برای دریافت تسهیلات از بسیج سازندگی فعالیت خود را مجدداً آغاز کردیم.

وی با اشاره به این موضع که سرمایه گزاری اولیه ما در این مجموعه تقریبا ۶۰۰ میلون تومان است، افزود: تولید روزانه این گاوداری روزانه ۱۳۰کیلو شیر است که به صورت خام فروش می رود.

 نظری، گفت: تولید گوشتی ما بستگی به مدت نگهداری گاوها دارد و در حال حاضر تعداد  13 عدد گاو و ۱۵ عدد گوساله داریم .

وی خاطرنشان کرد: اگر من این پول در جای دیگر مثل بانک سرمایه گزاری می کردم شاید این همه مشکل نداشتم اما با این حال راضیم، چون برای ۵ نفر شغل مستقیم ایجاد کرده ام.

این تولید کننده نمونه بسیجی پایین بودن قیمت شیر و نبود خرید تضمینی آن را از عمده مشکلات پیش روی واحدی تولیدی خود عنوان کرد.

وی با بیان اینکه متراژ کلی گاوداری وی تقریبا ۲۰۰۰متر می‌باشد، افزود: ویژگی این گاوداری نظافت خوب محیط و مواد غذایی با کیفیت برای مصرف دام است.

حال با آشنا شدن با ظرفیت ها و مشکلات واحدهای تولیدی نباید فراموش کرد که از ۱۲ مولفه اقتصاد مقاومتی بیانات رهبری، شش مولفه مربوط به دولت و شش مولفه دیگر مربوط به مردم است که وظیفه بسیج تبیین شش مولفه مردمی و مطالبه اجرای شش مولفه دیگر از دولت می باشد. شش مولفه مربوط به مردم در اقتصاد مقاومتی عبارتند از: فرهنگ کار و تلاش، مردمی کردن اقتصاد، تقویت روح خودباوری و خوداتکایی، اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف و تبذیر، استفاده از تمام ظرفیت ها و امکانات و حمایت از تولید ملی و عدم مصرف کالای خارجی.