ثبت جهانی کفش تبریز

علیرضا جباریان‌فام امشب در نخستین نشست تخصصی کمیته « تبریز 2018 صنعت کفش تبریز» اظهار داشت: تبریز 2018، فرصتی مناسب برای معرفی توانمندی‌ها و پتانسیل‌های صنعت چرم و کفش تبریز است.

وی با اشاره به تاریخچه شهر تبریز و قدمت صنعت کفش این شهر، تبریز 2018 را فرصتی برای معرفی توانمندیها و پتانسیل‌های صنعت کفش بیان کرد و گفت: برند چرم و کفش تبریز نه تنها در ایران بلکه در دنیا شناخته شده است و بر همین اساس در برنامه‌های ویژه «تبریز 2018 » صنعت چرم و کفش جایگاه ویژه‌ای به خود دارد.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز اضافه کرد: با توجه به اینکه کفش تبریز به عنوان یکی از نمادها و به نوعی سوغات تبریز محسوب می‌شود، متاسفانه کارهای فرهنگی برای معرفی بیشتر آن نشده و نیازمند معرفی و شناسایی بیشتر هستیم که « تبریز 2018» فرصتی مناسب برای شناسایی و معرفی توانمندی‌های استادکاران چیره دست تبریزی است تا هنر اصیل خود را به جهانیان نشان داده و ثابت کنند که تبریز پایتخت کفش کشور و جهان هست.

این مسؤول  از شروع اقدامات اولیه برای ثبت جهانی کفش تبریز خبر داد و متذکر شد: اقدامات اولیه در این خصوص شروع شده و ان‌شاالله « تبریز 2018 » ما را در رسیدن به این هدف کمک بسیاری و شایانی خواهد کرد تا بتوانیم این صنعت را به جهان بشناسانیم و به جایگاه واقعی خودمان در این صنعت برسیم.

بزرگ‌ترین همایش تبریز 2018 صنعت کفش تبریز برای ثبت جهانی این صنعت برگزار می شود

وحید نامی مسئول کمیته صنعت کفش تبریز 2018 نیز در این نشست با بیان اینکه، انتخاب تبریز به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی فرصتی بی‌نظیر برای استان و کشور است گفت: صنعت گردشگری سهم بسزایی در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور دارد و این انتخاب برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری استان نقش اساسی خواهد داشت.

وی افزود: نگاه اتحادیه کفاشان تبریز به  تبریز 2018  معرفی صنعت کفش تبریز و معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل این صنعت و تسهیل در ثبت جهانی صنعت کفش تبریز است.

مسئول کمیته صنعت کفش  تبریز 2018 تصریح کرد: قطع یقین این فرصت باعث شناسایی بیشتر صنعت کفش تبریز برای گردشگران و رونق کار تولید و ورود به بازارهای جهانی و در نهایت رشد اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: بزرگ‌ترین همایش صنعت کفش تبریز 2018 با حضور اعضای 56 کشور اسلامی در راستای ثبت جهانی کفش تبریز برگزار می شود که به زودی طی فراخوان و اطلاعیه هایی برنامه های این کمیته به اطلاع فعالین محترم خواهد رسید.

نامی، انتخاب شهر تبریز را یک افتخار ملی اعلام کرد و حمایت کلیه مسئولین کشوری و استانی را برای میزبانی لایق و در خور تبریز خواستار شد و  در خاتمه در تشریح برنامه های تدوین شده کمیته گفت: احداث بازارچه کیف و چرم و کفش تبریز، برگزاری فستیوال کفش تبریز 2018، ساماندهی فروشگاههای کیف و کفش، انتخاب فروشگاه‌های منتخب برای ارائه خدمات به گردشگران، تهیه و ساخت مستند کفش، آموزش مکالمه زبان ویژه فعالان این صنعت، برگزاری تورهای گردشگری صنعتی در قالب بازدید از بازار کفاشان، طراحی منسوجات چرمی با لوگوی تبریز 2018، رونمایی از تندیس کفش تبریز، تبلیغات محیطی در اماکن فرهنگی و گردشگری و ورودی و خروجی شهر، تولید برنامه‌های تلویزیونی با همکاری صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی و در نهایت فرهنگ سازی و شناسایی صنعت کفش تبریز از رسانه‌ها و خبرگزاری ها تنها بخشی از برنامه های کمیته می باشد.

در ادامه این نشست، اعضای کمیته صنعت کفش تبریز 2018 هر کدام نکته نظرات خود را بیان نموده و پیشنهادات و راهکارهای عملی برای تحقق برنامه های تدوین شده کمیته را بیان داشتند.

در پایان این نشست، قرار شد در جلسه بعدی مسئولان کمیته‌های رسانه، اجرایی، پشتیبانی، مالی، فرهنگی، گردشگری، آموزش و همایش‌ها انتخاب و نسبت به اجرای برنامه های ابلاغی براساس شورای سیاستگذاری ستاد اجرایی صنعت کفش تبریز 2018 اقدام شود.