اثرات احداث میان‌گذر بر اکوسیستم دریاچه ارومیه بررسی می شود + تصاویر

اثرات جاده میانگذر شهید کلانتری بر اکوسیستم دریاچه ارومیه، از طرح‌های مطالعاتی مصوب ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه از سوی محققان دانشگاه تبریز در مرحله پایانی است.

به گزارش آذرقلم، رئیس دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی ستاد احیای دریاچه ارومیه، اجرای طرح‌های مصوب این ستاد به دستگاه‌ها و دانشگاه‌های مختلف محول شده است، اظهار داشت: بر همین اساس طرح مطالعه و بررسی اثرات جاده میان‌گذر شهید کلانتری بر اکوسیستم دریاچه ارومیه و ارائه راهکارهای اصلاحی آن نیز و پایش اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه به دانشگاه تبریز واگذار شده است.

محمدرضا پور محمدی با اشاره به روند اجرای مطالعه اثرات جاده میانگذر بر اکوسیستم دریاچه ارومیه افزود: در این طرح بررسی مطالعات گذشته در خصوص ارزیابی اثرات زیست محیطی، پایه حوضه دریاچه، مدل‌سازی اندرکنش هیدرودینامیکی بخش‌های شمالی و جنوبی دریاچه، ارزیابی سناریوهای اصلاح میانگذر و ارایه مناسب‌ترین گزینه اصلاحی بر اساس الزامات اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و سازه‌ای مورد مطالعه و بررسی محققان این دانشگاه قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به وضعیت پیشرفت این طرح اضافه کرد: الگوی جریان در سه حال وجود، عدم وجود و سناریوهای اصلاحی و اجرایی بازشو در سه اندازه تصمیم‌گیری شده و برای سه تراز کم‌آبی، پرآبی، و اکولوژیک و با در نظر گرفتن دو نوع شرایط طوفانی مختلف به صورت کمی مدسازی شده است.

وی، با اشاره به برخی نتایج این طرح گفت: افزایش ابعاد دهنه‌های آب‌گذر و پیشنهادهای دیگری در جهت بهبود ارتباط هیدرولیکی بخش‌های شمالی و جنوبی دریاچه و راهکارهای مختلف برای بازگشت دریاچه به حالت طبیعی خود از نظر رسوب‌گذاری مطالعه شده و پس از جمع‌بندی به ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه ارائه خواهد شد.

پل میانگذر

واگذاری مطالعه پایش اجرای مصوبات ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه

پورحمدی همچنین با اعلام اینکه مطالعه پایش اجرای مصوبات ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه به این دانشگاه واگذار شده است، یادآور شد: در این راستا با مشارکت ۲۷ نفر عضو هیات علمی این دانشگاه ۶ کمیته با عناوین کمیته آبیاری و منابع طبیعی، محیط زیست و کاداستر، آموزش و اطلاع‌رسانی، تصفیه و انتقال پساب، کمیته معیشت و مشاغل جایگزین و ستاد شناسایی کانون‌های تولید ریزگرد و ارائه راهکارهای مناسب تثبیت آن تشکیل شده که کار پایش را انجام می‌دهند و گزارش اقدامات تا این مرحله آماده ارائه است.

پورمحمدی با اشاره به نتایج مثبت اقدامات انجام یافته نظیر لایروبی مسیر رودها، تامین حق آبه دریاچه از سدها و پیوند دادن زرینه‌رود و سیمینه رود در تثبیت وضعیت دریاچه، احیاء کامل آن را نیازمند کارهای علمی و مطالعاتی دقیق دانست و گفت: با همت همگانی و استفاده از تمام نیروی کشور اعم از سازمان‌های دولتی و مردم نهاد، این ثروت ملی قابل احیاء است.

طرح بررسی اثرات جاده میانگذر بر دریاچه، از سوی دو تن از اساتید دانشگاه تبریز، دکتر علیرضا مجتهدی و دکتر جواد پارسا از گروه‌های مهندسی آب دانشکده‌های مهندسی عمران و کشاورزی دانشگاه تبریز انجام می‌شود و مسئولیت پایش اجرای مصوبات ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه به عهده دکتر احمد فاخری فرد، استاد دانشکده کشاورزی این دانشگاه است.

پل میانگذر