درخواست کارکنان مهابادی از رئیس جمهور

موضوع کشت و صنعت مهاباد سالهاست رسانه ای شده و مردم تا حدود زیادی از چند و چون آن با خبرند. اخبار مشکلات دنباله دار کارگران، تعطیلی، حراج و مزایده اموال شرکت های اقماری کشت و صنعت توسط مدیران کارنابلد غیر بومی، هرچند هفته یکبار بر خروجی سایت ها و رسانه ها منطقه می روند، با این حال تاکنون از سوی مسئولان درمانی برای علاج دردهای بیشمار کارگران این مجموعه پیدا نشده است.

چندی پیش امام جمعه شهرستان مهاباد که در جلسه شورای اداری این شهرستان سخن می گفت، مسئولان کشوری را مخاطب قرار داد و گفت: گردن کلفتان مرکز نشین پشت این ماجرا هستند و تا حمایت های پیدا و پنهان آنها از مدیران این مجموعه به پایان نرسد تمامی اقدامات مسئولان استانی و شهرستانی همچنان عقیم خواهند ماند.

معاون سیاسی فرمانداری مهاباد نیز از تشکیل کارگروهی برای برآورد میزان دارایی ها و مطالبات موجود از این شرکت خبر داد. وی مشکل اصلی این مجموعه را در مدیریت ناصحیح و شیوه غلط واگذاری آن به بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: متاسفانه به جای اینکه مجتمع کشت و صنعت مهاباد خصوصی سازی شود، شخصی سازی شد.

رئیس اداره کار مهاباد نیز در این جلسه از خلف وعده برنده مزایده پنج ماه پیش این مجتمع خبر داد و گفت: با ارجاع پرونده به دادگستری در تاریخ 10/7/94 سه نفر امین اموال تعین شد( هرچند اخیرا تعداد امین اموالها از سوی دادگستری به یک نفر تقلیل یافته و به گفته کارگران وی با حکم قضایی صادره در امورات مدیریتی مجموعه نیز دخالت های فراوانی دارد که این مهم با روح وظایف قانونی امین اموال در تضاد است) و با حکم شعبه دوم دادگستری مهاباد مزایده این شرکت ها در تاریخ 4/9/94 برگزار شد. بر این اساس آقای"سیمین بیل" به عنوان یکی از طلبکاران مجموعه که بیشترین طلب را از کشت و صنعت دارد، برنده مزایده شد، بر اساس تعهد ایشان و مهلت تعین شده قانونی، نهایتا تا دو ماه می بایست 11 میلیارد مابقی مبلغ مزایده را به حساب دادگستری واریز کند که تا کنون نتوانسته به تعهد خود در این باره عمل نماید.

در آستانه سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان غربی، کارگران کشت و صنعت مهاباد با دلسرد شدن از عدم پیگیری و نبود جدیت کافی در مسئولان استانی و شهرستانی برای احقاق حقوق و دریافت مطالباتشان در گفت و گو با خبرنگار صدای آشنا ضمن اعلام خواسته های خود از رئیس دولت، ازانتظار از رئیس جمهور برای یافتن راه چاره ای برای رفع مشکلات عدیده و دنباله دار این واحد تولیدی صنعتی مهم در منطقه پرده برداشتند.

مشکلاتی که هرچند در دستور کار دهها جلسات استانی و شهرستانی قرار گرفته اما همچنان به قوت خود باقی هستند.

1- درخواست پرداخت حقوق جاری و معوقه کارگران، عیدی و پاداش سال 94

2-پرداخت سنوات خدمتی طبق توافق نامه منعقد بین کارفرما و کارگران با توجه به مزایده شرکت ها

3- درخواست ابطال مزایده برگزار شده در تاریخ 4/9/94 چرا که برنده مزایده بعد از گذشت پنج ماه نتوانسته به تعهدات خود عمل نماید.

4- دولت همچون گذشته سکان مدیریت کشت و صنعت مهاباد را در اختیار بگیرد و به جای پیگیری طرحهای هزینه بر جدید ایجاد اشتغال برای جوانان، این واحد را برای جذب نیروی کار جدید آماده نماید و یا مدیریت و مالکیت بخش تولیدی مجموعه در ازای مطالبات کارگران به خود آنها واگذار شود، با این کار هم کارگران به حق و حقوق خود می رسند و هم دوباره چرخ های این واحد تولیدی صنعتی مهم که تاثیر فراوانی در برقراری امنیت غذایی مردم منطقه دارد به حرکت در خواهند آمد و دست طماعان از آن کوتاه خواهد شد.

5-مطالبات کارگران طبق قانون کار دیون ممتازه محسوب می شوند، علی رغم صدور احکام قطعی در خصوص حقوق و سنوات تعدادی از کارگران، متاسفانه دادگستری محترم شهرستان تاکنون به این احکام ترتیب اثر نداده است، چرایی عدم توجه به این احکام پیگیری شوند و نهایتا در دستور کار محاکم قرار گیرند.

6-تزریق سرمایه در گردش به شرکت های کشت و صنعت، مجتمع دامداری صنعتی مهاباد، شرکت هما مرغ و شرکت سردخانه زمزم این شهرستان، جهت راه اندازی دوباره به عنوان قطب مهم اقتصاد در منطقه.

7- اجرای ماده 10 قانون نوسازی صنایع دربازنشسته کردن نیروهایی که سابقه کار بالای 25 سال دارند با هزینه دولت. در واحدهای تولیدی و صنعتی این مجموعه تا به زمینه حضور نیروهای جوان و دمیدن روحی تازه در کالبد رنجور مجموعه شرکت های کشت و صنعت مهاباد فراهم آید.

این کارگران در پایان با ابراز انزجار از شعارهای بی حد و حصر مسئولان از رئیس جمهور درخواست می کنند در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نامگذاری شده است، آستین های همت خود را بالا بزنند و با عمل به قانون مشکل این کارگران رنجدیده را برطرف نمایند.