کارآفرینی یک بانوی روستایی با خیاطی در ارومیه

 لباس کردی و محلی بانوان کردستان به عنوان فرهنگ واداب مردم این منطقه به حساب می آید طرح و نقش به کار رفته در این لباسها نشاط و سرزندگی روح را به همراه دارد .

خانوم هدیه تیو هنرمند و خیاط خوش ذوق مرنه صومای برادوست ارومیه  بیش از 5 سال است در این زمینه با کمترین امکانات توانسته است در گوشه ای از منزل خود به دوخت و طراحی لباس های بومی محلی بپردازد.

وی در گفت و گویی که در این زمینه با خبرنگار ما داشت با بیان اینکه اکثر بانوان منطقه به دلایل خاصی قادر به فعالیت در بیرون از خانه نمی باشند اما با داشتن شغل و فعالیت کوچک همچون خیاطی در کنار زندگیشان میتواند نوعی درآمد زایی کنند و بدون نیاز به خروج از منزل با حوصله وسرمایه اندک به سود خوبی دست یابند و حتی اشتغال زایی هم کنند.

.این بانوی هنرمند با بیان چگونگی فرا گرفتن این هنر توضیح داد: بنده خیاطی را اتفاقی یاد گرفتم وبه خاطر بی کاری و نبود درآمد همسرم نتوانستم در کلاسهای آموزشی شرکت کنم ولی علاقه وهنر کاریم را که از مادرم به ارث بردم باعث شد تا هر چه سریعتر در کارم موفق باشم و نیز  دوخت لباس های بومی در خانواده ما سنتی دیرینه است که این مهمترین نقطه در پیشرفت بنده میباشد .

 تیو    با بیان اینکه توانسته با درآمد نه چندان زیادش در امور زندگی کمک حال شوهرش باشد گفت: از بابت این موضوع واقعا خوشحال هستم و تصمیم دارم در صورت حمایت دولت فعالیت اقتصادی خودم را گسترش دهم تا با دوخت لباس های محلی این فرهنگ اصیل را که در جامعه امروزی در حال فراموشی است زنده کنم.

این بانوی هنرمند کُرد خاطر نشان کرد: "فعالیت اقتصادی زنان در خانه ؛ در راستای اجرای شعار سال یعنی رکن اصلی اقتصاد مقاومتی  می باشد که باید از سوی تمامی ادارات و نهادهای دولتی حمایت شود.

وی در پایان نیز با توصیه به بانوان کرد در مورد فعالیت در منزل به این نقطه اشاره کرد که وجود شغلی همچون خیاطی نه تنها باعث سر گرمی می‌شود بلکه باعث افزایش رونق اقتصادی در منطقه شده و جلوی واردات لباسهای بی کیفیت از خارج گرفته میشود.