وجود 13 کشتارگاه سنتی دام در آذربایجان غربی

کامیار داهیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ادامه داد: نظر به وجود تعداد چهار کشتارگاه دام صنعتی در استان  برنامه ریزی وهماهنگی با استانداری و سایر نهادهای مرتبط در راستای تجمیع کشتارگاه های دارای شرایط ساختاری، بهداشتی مناسب در حال پیگیری است.

خاطرنشان کرد: بهسازی و تجهیز کشتارگاه‌های موجود بالای2000 قطعه ظرفیت درساعت به خط دو کشتار و تبدیلی ضایعات، شستشو و ضدعفوفی قفس‌های حمل مرغ زنده به روش سه مرحله‌ای ( شناور، شستشو ضدعفونی)، اجرای طرح تضمین سلامت و فرآورده های خام دامی محصولات کشتارگاه و آب چیلر و آب مصرفی وحمل و نقل طیور زنده با صدور  گواهی بهداشتی حمل درسامانه یکپارچه  قرنطینه و تحویل در مقصد از جمله اقداماتی که در خصوص کشتارگاه های دام و طیور در حال پیگپیری است.

وی از معدوم سازی بیش از 97 هزار کیلوگرم انواع فرآورده‌های دامی غیربهداشتی در این استان طی سه ماهه سال جاری خبر داد.

منطقه آذربایجان غربی افزود: در این مدت 16 هزار و 343 نوبت بازدید توسط کارشناسان و بازرسان دامپزشکی از مراکز تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده های دامی این استان انجام شده است.

وی افزود: در این بازرسی‌ها 77 هزار و 250 کیلوگرم انواع فرآورده دامی به وسیله کارشناسان مذکور ضبط شد که پس از انجام بررسی‌های کارشناسی و آزمایش‌های لازم، 97 هزار و 20 کیلوگرم  فرآورده های غیر بهداشتی معدوم و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

داهیم ادامه داد: در این مدت 30 پرونده تخلف بهداشتی برای متخلفان تشکیل و به مراجع قضایی ذیصلاح در استان ارجاع داده شد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی اظهار کرد: سال گذشته 50 هزار و 320 مورد بازدید از مراکز تهیه، توزیع و نگهداری و عرضه فرآورده‌های دامی سطح استان  انجام و 20 هزار و 540 کیلوگرم فرآورده های دامی غیر بهداشتی معدوم شد.

وی تصریح کرد:طی سه ماهه سال جاری 36 هزار و 656 راس دام سبک و سنگین اعم از گوسفند و بره، بز و بزغاله، گاو و گوساله، شترمرغ و گاومیش در کشتارگاه‌های دام سراسر استان تحت نظارت بازرسان بهداشتی قرار گرفت.

داهیم با بیان اینکه تعداد طیور کشتارشده طی سه ماه سال هفت میلیون و 206 هزار و 998 قطعه بوده است، گفت: از این تعداد 55 هزار و 24 قطعه لاشه طیور به علل مختلف حذف و ضبط شده است.