آلودگی نفس رودخانه های آذربایجان غربی را برید

سکینه اسمی- آذربایجان غربی دارای رودخانه های بسیاری است که ارس، زنگمار، زرینه رود و سیمینه رود، گدارچای، شهرچای، باراندوزچای، مهاباد رود، نازلوچای و زولاچای از جمله این رودخانه ها هستند.

در سالهای اخیر ورود انواع آلاینده ها به خصوص پساب های خانگی، شهری و روستایی به همراه پساب های کشاورزی موجب آلودگی ۱۴ رودخانه دایمی استان شده و همین امر بهداشت، سلامت و محیط زیست منطقه را تهدید می کند.

این استان به دلیل هم مرزی با سه کشور خارجی رود و رودخانه مرزی هم دارد که نقش مهمی در تامین منابع آبی منطقه دارند اما متاسفانه رودخانه مرزی استان از بیشترین بارآلودگی رنج می برند و هم اکنون میزان آلودگی رودخانه های مرزی زنگمار، ارس و مهاباد رود از وضعیت استاندارد گذشته است.

افزایش بارآلودگی رودخانه نه تنها سلامت، بهداشت و محیط زیست را با معضل جدی مواجه می کند بلکه به مشکل اساسی اهالی و ساکنان حاشیه این رودخانه ها نیز تبدیل شده است مشکلی که ضرورت چاره اندیشی برای آن دوچندان می نماید.

۱۴ رودخانه دایمی آذربایجان غربی با آلودگی مواجه هستند

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در این زمینه گفت‌: در حال حاضر استان به دلیل دارا بودن ۱۴ رودخانه دایمی دومین استان پرآب کشور به شمار می رود اما افزایش بارآلودگی به تهدید جدی برای منابع آبی این رودخانه ها تبدیل شده است.

سعید موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ورود انواع آلاینده ها از جمله پساب های خانگی، کشاورزی و صنعتی یکی از مهمترین دلایل افزایش بارآلودگی رودخانه های استان به شمار می رود اظهارداشت: متاسفانه وضعیت سه رودخانه ارس، زنگمار و مهاباد رود از حد استاندارد گذشته است.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته به صورت مقطعی مطالعات در خصوص آلودگی رودخانه از سوی محیط زیست، آب منطقه و شرکت آب و فاضلاب در استان صورت گرفته اما متاسفانه تاکنون این مطالعات نتیجه ای در برنداشته است.

موسوی با انتقاد از اقدام جزیره ای در خصوص افزایش بارآلودگی رودخانه ها در استان عنوان کرد: با وجود اینکه تمامی رودخانه های استان از آلودگی رنج می برند اما تمامی مطالعات، اقدامات در این خصوص به صورت جزیره ای صورت گرفته و هماهنگی لازم در این زمینه وجود ندارد.

طرح احیای رودخانه های کشور امسال اجرایی می شود

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: امسال طرح احیای رودخانه های کشور اجرایی می شود که در استان این طرح با تشکیل کارگروه با توجه به وضعیت رودخانه های استان آماده اجرا می شود.

موسوی اضافه کرد: در قالب این کارگروه مقرر شده با رتبه بندی رودخانه به اولویت آلودگی که دارند پس از انجام طرح های مطالعاتی طرح جامع کاهش بارآلودگی تدوین و اجرایی شود.

وی یاد آور شد: در این زمینه تاکنون به صورت جریزه ای مطالعاتی در خصوص برخی رودخانه های مرزی توسط آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب استان صورت گرفته که این مطالعات نیز بروزرسانی می شود.

وخامت اوضاع رودخانه زنگمار، ارس و مهاباد رود و نیز برخی رودخانه های مرزی آذربایجان غربی از وضعیت استاندارد فراتر رفته استرئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه وضعیت رودخانه زنگمار، ارس و مهاباد رود و نیز برخی رودخانه های مرزی استان از وضعیت استاندارد فراتر رفته است گفت: ورود انواع فاضلابهای خانگی و شهری به همراه پساب های کشاورزی به این سه رودخانه مهمترین منبع آلودگی به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه رودخانه زنگمار یکی از مهم ترین منابع تامین آب برای مصارف کشاورزی و آبزیان بومی شهرستان ماکو است، گفت: امیدواریم اقدامات عملی قابل توجه در راستای ممانعت از ورود انواع آلاینده ها به این رودخانه صورت گیرد.

موسوی با اشاره به اجرای طرح پایش رودخانه های  استان گفت: هدف از پایش کیفی آب تلاشی در جهت دست یافتن به اطلاعات کمی از مشخصات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی از طریق نمونه‌برداری است.

رئیس اداره امورآزمایشگاه‌های محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: مشکل اصلی رودخانه‌های استان آلودگی ناشی از ورود فاضلاب‌های شهری و روستایی به آنها است.