30 هزار هکتار از اراضی آذربایجان‌غربی زیر کشت چغندر قند قرار گرفته است

اسمعیل کریم‌زاده اظهار کرد: امسال 30 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت چغندر قند قرار گرفته که این میزان اراضی عمدتا در شهرستان‌های جنوبی استان قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال حدود یک میلیون و 800 هزار تن چغندر قند در استان تولید شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر در کشت مزارع چغندر قند از بذور اصلاح شده و منوژرم استفاده می‌شود که این امر در افزایش راندمان تولید در مزارع کشت شده تاثیر به‌سزایی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در مزارع چغندرقند از روش‌های آبیاری تحت فشار از جمله آبیاری بارانی و نوار تیپ استفاده می‌‌شود، خاطرنشان کرد: با تجهیز اراضی زیر کشت این محصول به سیستم های نوین آبیاری شاهد افزایش راندمان و بهره‌وری بیش‌تر از آب در مزارع چغندرقند هستیم.

کریم‌زاده با اشاره به وضعیت آب مصرفی در بخش کشاورزی و بحران کم‌ آبی دریاچه ارومیه،اعلام کرد: استفاده از بذور منوژرم و تغییر در آرایش کشت چغندرقند گام موثری در کاهش میزان مصرف آب خواهد بود.

این مسئول با بیان اینکه برداشت چغندرقند از مهر ماه امسال آغاز شده، یادآور شد: برداشت چغندرقند تا 10 دی‌ماه سال‌جاری ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به میزان خرید چغندر قند تاکنون توسط پنج کارخانه قند استان، گفت: تا کنون میزان 256 هزار و 659 تن توسط کارخانه قند ارومیه، 162 هزار و 694 تن کارخانه قند خوی، 161 هزار و 962 تن کارخانه قند نقده، 125 هزار و 852 تن کارخانه قند میاندوآب و 174 هزار و 206 تن نیز توسط کارخانه قند پیرانشهر از چغندرکاران استان خریداری شده است.