اقدامات گمرکی منطقه آزاد ماکو شفاف‌سازی می‌شود

اکبر نوبخت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رابطه با استقرار گمرک در فرودگاه منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: چنانچه قرار باشد به واسطه مرز زمین  و هوایی به سرزمین اصلی تردد شود باید همه ورودها و خروج‌ها توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران رصد و کنترل شود.

مدیرکل گمرک و ترانزیت منطقه آزاد ماکو در رابطه با برخی اظهارات مبنی بر اینکه مناطق آزاد به مرکز قاچاق کالا تبدیل شده‌اند نیز پرداخت و گفت: خوشبختانه این موضوع اخیراً فروکش کرده است چرا که منطقه آزاد ماکو برای نخستین بار تمام عملیات گمرکی خود را تحت سیستم جامع گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران درآورد.

وی با بیان اینکه هدف منطقه آزاد ماکو از این اقدام شفاف‌سازی اقدامات خود است افزود: توسط این سیستم همه رویه‌ها و ورود و خروج کالا حتی به گرم رصد می‌شود و مشخص است که کالای وارداتی صرف چه چیزی می‌شود.

نوبخت بیان کرد: هیچ کالای وارداتی برای مصرف منطقه آزاد وجود ندارد در واقع کالایی نیست که وارد شود و به سرزمین اصلی نفوذ کند.

مدیرکل گمرک و ترانزیت منطقه آزاد ماکو خاطرنشان کرد: سال گذشته 9 هزار تن کالا به مبلغ 56 میلیون دلار در بخش مسافری وارد منطقه آزاد ماکو شده است با توجه به اینکه جمعیت منطقه آزاد ماکو 200 هزار نفر است و تعداد مسافر تردد کننده به منطقه بیش از یک و نیم میلیون نفر است و نیز با توجه به اینکه کل قاچاق کالا 20 میلیارد دلار است چنانچه فرض بر این باشد کل کالای وارد شده به منطقه آزاد ماکو قاچاق باشد در مقایسه با نسبت‌ها باز هم رقم چندانی نیست.

وی اظهار داشت: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب باید معیشت مرزنشینان نیز تأمین شود و ما نیز در صدد هستیم ضمن مبارزه مجدانه با قاچاق کالا در منطقه آزاد ماکو از مرزنشینان و ساکنان منطقه حمایت  کنیم.